دوشنبه - در ملاقات روز چهارشنبه سفير جمهوري اسلامي ايران در تاجيكستان با وزير حمل و نقل اين كشور دو طرف در خصوص گسترش همكاري هاي دو جانبه بويژه تكميل پروژه تونل استقلال كه توسط يك شركت ايراني احداث شده است تاكيد كردند.

به گزارش ایرنا از دوشنبه در ملاقات علی اصغر شعردوست سفیر جمهوری اسلامی ایران با حكیم اف وزیر حمل و نقل جمهوری تاجیكستان ، طرف تاجیكستانی خواستار گسترش همكاری های فیمابین در بخش حمل و نقل جاده ای ، ریلی و هوایی شد و از جمهوری اسلامی ایران تقاضای مشاركت بیشتر برای اجرای پروژه های حمل و نقل جاده ای كرد.

حكیمف با بیان اینكه اخیرا یادداشت تفاهم بین جمهوری اسلامی ایران و تاجیكستان برای عملیات تكمیلی تونل استقلال با اختصاص شش میلیون دلار با مشاركت مساوی دو طرف امضا رسیده است ، گفت: مشكلی در تكمیل این پروژه وجود ندارد و با مشاركت فعال دو طرف نهایی خواهد شد.

شعر دوست سفیر ایران نیز با ابراز امیدواری برای تكمیل این طرح گفت: تونل استقلال (انزاب) تاجیكستان از اهمیت بالایی برای تاجیكستان برخوردار بوده است و به عنوان سمبلی از همكاری دو كشور یاد می‌شود.

این تونل علاوه بر ایجاد مسیر دسترسی دائمی در تابستان و زمستان مسیر جاده 'دوشنبه' به 'خجند' را در حدود 60 كیلومتر كوتاه و مسیر شمال و جنوب تاجیكستان را به هم متصل می كند.

قرارداد حفاری این تونل در سال 2003 میلادی بین وزارت نقلیات (راه وترابری) تاجیكستان و شركت سابیر از ایران به ارزش 39 میلیون دلار به امضا رسید.

تونل استقلال (انزاب) در سال 2006 (1385) به بهره برداری رسید اما همچنان نیاز به برخی عملیات تكمیلی نظیر روشنایی دارد.

این تونل به طول پنج هزار و 200 متر به همراه تونل جانبی تهویه آن مجموعا 10 كیلومتر و 400 متر می شود، از بزرگترین پروژه های ایران در تاجیكستان است و در 72 كیلومتری شمال دوشنبه پایتخت تاجیكستان، از كوه های بلند 'فان' می گذرد و این شهر را به استان 'سغد' در شمال این كشور و مركز آن شهر تاریخی 'خجند' پیوند می دهد.

آساق**ه.ص**1663**