تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۶

تهران- همرزمان امير سر لشگر شهيد 'علي اكبر شيرودي' كه لقب نامدارترين خلبان جهان را از آن خود كرد، درباره چگونگي رزم اين شهيد سرافراز با دشمن مي گويند.

به گزارش ایرنا، شیرودی كه چند هزار مأموریت هوایی را در كارنامه خود دارد، شهیدی از خطه شمال كشور است كه در طول دوران جنگ به دفاع جانانه از میهن پرداخت و با عشقی غیر قابل وصف به شهادت، هر لحظه برای نیل به این فیض عظیم آماده بود.

وی مشهور به خلبانی است كه بیشترین پروازهای جنگی در دنیا را انجام داد و طی ماموریت هایش بیش از 300 بار با مرگ مواجه شد.

خلبانانی كه شاهد ماموریت های شهید شیرودی در درگیری های كردستان بودند، مانند همه كارشناسان جنگ های هوایی در دنیا، از او بعنوان نامدارترین خلبان چرخبال های شكاری در جهان یاد می كنند.

به گفته آنها، شهید شیرودی نه فقط به خاطر ساعت های طولانی پروازهای عملیاتی و ماموریت های متعدد، بلكه به سبب خصوصیت بارز دیگری نیز شایسته این عنوان است.

در بررسی مجموعه مصاحبه هایی كه در خصوص ویژگی های شخصیتی و چگونگی عملكرد شهید شیرودی طی ماموریت های جنگی از كارشناسان نظامی و خلبانان هوا نیروز به عمل آمده می توان به چند نكته پی برد.

همرزمانی كه شاهد پروازهای سه روز اول جنگ و همچنین ماموریت های آتی این خلبان رشید و شجاع در جبهه غرب بودند درباره علل تفاوت عملیات شخص شیرودی با سایرین می گویند.

ایمان، آشنایی كامل با جغرافیای منطقه درگیری، ورود دلیرانه به مواضع استقرار تجهیزات دشمن، عملیات غیرقابل پیش بینی با خصم، شیرجه و سینه خیز رفتن از فاصله یك متری توپ و تانك مهاجمین به دلیل شجاعت منحصر به فرد، بیشترین ساعت پرواز در جهان و عشق به شهادت، از ویژگی هایی است كه او را از دیگران متمایز كرده بود.

این خلبان دلاور و مكتبی زمانی كه خبردار می شود تانك های دشمن به سمت نیروهای خودی در حركت است به دلیل اینكه تاریكی هوا اجازه پرواز را از او گرفته بود ، سخت بی قرار می شود و برای سپیده زدن لحظه شماری می كند تا با یورش به قلب دشمن مانع پیشروی آنها شود.

یكی از همرزمان شهید شیرودی درباره او می گوید كه این خلبان غیور و مومن در آخرین نبرد هم جانانه جنگید و پس از اینكه چهارمین تانك دشمن را هدف قرار دادیم، ناگهان گلوله یكی از تانك های عراقی به بالگرد ما اصابت كرد، اما شهید شیرودی با وجود مجروحیت، با مسلسل تانك دشمن را منهدم كرد.

خلبان شیرودی روز هشتم اردیبهشت سال 1360پس از نبردی چند ساعته و انهدام چند تانك عراقی، به فیض عظیم شهادت نایل آمد.

اجتمام(5)1880 ** 1569