دزفول- طرح مسكن مهر دزفول به عنوان يكي از طرح هاي بزرگ ساخت مسكن در اين شهرستان در حالي آخرين مراحل اجرا را طي مي كند كه اتمام اين پروژه و بهره برداري از واحدهاي در دست ساخت نيازمند پيگيري و همت ويژه مسوولان اين شهرستان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا فرماندار ویژه دزفول با اشاره به تاخیر پیش آمده در تحویل واحدهای مسكن مهر دزفول گفت: از تمام ظرفیت شهرستان برای حل مشكلات پیش آمده در مسكن مهر دزفول استفاده می شود.

'عبدالرضا احسانی نیا ' افزود: افزایش قیمت مصالح ساختمانی و تورم،اخیر در تحویل بموقع واحدهای مسكونی سایت مهر شهر دزفول را موجب شد.

وی گفت: در سفر اخیر هیات دولت به خوزستان ، مشكلات مسكن مهر دزفول مطرح و از هیات دولت درخواست كمك بلاعوض 30 میلیارد ریالی یا افزایش وام مسكن به 300 میلیون ریال ارائه شد.

فرماندار ویژه دزفول با تشریح عملكرد پیمانكاران سایت مهر شهر دزفول افزود: توافق لازم با برخی از پیمانكاران بمنظور آغاز مجدد عملیات اجرایی واحدهای مسكن مهر دزفول انجام شده است.

وی گفت: شركت سیویل دز از شركت های فعال در سایت مهر شهر ، 30 میلیارد ریال از متقاضیان و 40 میلیارد ریال از بانك مطالبات دارد كه با دریافت این مطالبات كار ساخت و ساز واحدهای نیمه تمام را آغاز می كند.

احسانی نیا با اشاره به فسخ پیمان سه جانبه با شركت مجذوب سازه و انجام اقدامات لازم برای تحویل پروژه به تعاونی ها اظهار داشت: تمام تلاش بر این است كه بیشترین تعداد واحدهای مسكن مهر تا پایان دولت تكمیل و به متقاضیان تحویل داده شوند.

یكی از مدیران تعاونی های فعال در سایت مهر شهر دزفول نیز با اظهار گلایه از روند پیشرفت فیزیكی واحدهای مسكونی مهر شهر به خبرنگار ایرنا گفت: دولت از ابتدای پروژه ، كمك های شایان توجهی در تامین زمین ، اجرا و تخصیص تسهیلات بانكی با بهره كم به این پروژه بزرگ كرد.

'محمد مفتون ' با اشاره به آغاز عملیات اجرایی پروژه مسكن مهر دزفول از یكم آبان ماه 1389 گفت:براساس تفاهم نامه سه جانبه تعاونی های مسكن مهر ،پیمانكاران و اداره راه و شهرسازی زمان اتمام و تحویل پروژه یك سال تعیین شده بود.

وی افزود:با اتمام یكسال مدت زمان اجرای پروژه و بدلیل تكمیل نبودن واحدهای مسكونی مهر شهر ، اداره مسكن و شهرسازی با افزودن یك متمم به تفاهم نامه زمان تحویل پروژه را از 12 به 18 ماه تغییر داد.

مدیر تعاونی مهر 283 دزفول گفت: متاسفانه با گذشت بیش از 30 ماه از تاریخ كلنگ زنی پروژه مسكن مهر دزفول هنوز واحدهای مسكونی تكمیل نشده و موجبات نارضایتی متقاضیان فراهم شده است.

وی با اظهار گلایه از نحوه پرداخت سهم آورده متقاضیان و تسهیلات بانكی به پیمانكاران افزود: متاسفانه قبل از فنداسیون در سایت مهر شهر دزفول به ازای هر واحد مسكونی 10 میلیون ریال به پیمانكاران پرداخت شددر صورتیكه بنا به تفاهم نامه باید پس از پایان مرحله سفت كاری ، پرداخت سهم آورده به پیمانكار آغاز شود.

مفتون اظهار داشت: مسوولان دزفول برای پیشرفت پروژه مسكن مهر و آماده شدن واحدهای مسكونی در زمان مقرر تلاش زیادی در پرداخت تسهیلات به پیمانكاران كردند.

وی با اشاره به اینكه دستگاه های نظارتی ، نظارت خوبی بر نحوه ساخت و ساز و نوع مصالح بكار رفته در واحدهای مسكونی نداشته اند گفت: عدم نظارت دقیق از سوی دستگاه های نظارتی باعث شد كه پیمانكاران بدون درنظر گرفتن شاخص های كیفی و استفاده از مصالح نامرغوب كار را پیش برند.

مفتون افزود: متاسفانه پیمانكاران به بهانه های مختلف عملیات اجرایی را متوقف و از تبصره های گوناگون برای فرار از مفاد تفاهم نامه استفاده می كنند و پاسخگوی تاخیرهای پیش آمده در زمان تحویل پروژه نیستند.

وی به همكاری بسیار خوب تعاونی های مسكن مهر دزفول در پرداخت سهم آورده متقاضیان به پیمانكاران اشاره كرد و گفت: دزفول از نظر پرداخت سهم آورده در استان خوزستان در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد.

این مدیر تعاونی افزود: در چندین بند تفاهم نامه سه جانبه عنوان شده كه مبنای اجرا ، مسائل فنی و مصالح بكار رفته در واحدهای مسكونی ، مقررات ملی ساختمان است كه متاسفانه پیمانكاران به آنها عمل نكرده و تفسیر به رای می كنند.

وی با اشاره به متصل نبودن بسیاری از دیوارهای بیرونی بلوك ها به ستون ها و سقف ها گفت: در 50 درصد دیوارهای بیرونی چیده شده در واحدهای مسكونی مهر شهر دزفول از شاخك های ضربدری استفاده نشده ؛ در نتیجه در برابر زلزله استحكام خوبی ندارند.

مفتون افزود: پیمانكاران با وجود حذف بند های بسیار از مفاد تفاهم نامه چون پلاستر سیمان ، پله فرار ، بیمه تامین اجتماعی كارگران چندین بار خواهان افزایش سهم آورده متقاضیان شده اند.

وی اظهار داشت: دستور وزیر راه و شهرسازی مبنی بر افزایش سهم آورده متقاضیان به ازای هر متر مربع ، 50 هزار ریال بوده ولی متاسفانه در شهرستان دزفول، تعدیل 250 هزار ریال در نظر گرفته شده است.

این مدیر تعاونی با اشاره به اعمال تعدیل های مختلف به نفع پیمانكار و به ضرر متقاضی افزود: زمزمه هایی برای تعدیل دوباره علاوه بر تعدیل 250 هزار ریالی به گوش می رسد.

وی با اشاره به اینكه هزینه نظام مهندسی گاز از هزینه هایی است كه باید پیمانكار پرداخت كند گفت: هزینه نظارت كارگاهی و بیمه نیز توسط تعاونی ها و در واقع متقاضیان مسكن پرداخت شده است.

مفتون افزود:دو هزار و 312 عضو مهر شهر دزفول به طور ویژه به تعهدات خود عمل كرده اما متاسفانه پیمانكاران زمان تحویل پروژه را فراموش كرده و در خصوص كیفیت مصالح بكار رفته پاسخگو نیستند.

رییس اتحادیه مسكن مهر دزفول نیز ، وجود مشكل در سیستم پیمانكاری كل كشور را از دلایل بروز مشكلات در مسكن مهر دزفول عنوان كرد و افزود: مشكلات پیش آمده مختص مسكن مهر دزفول نیست بلكه در كل كشور این مشكلات وجود دارد.

‘ عبدالرحیم طهرانی نژاد ’ با اشاره به كلنگ زنی مسكن مهر دزفول در سال 1389 گفت: پروژه های مسكن مهری كه در كشور در حال بهره برداری می باشند عملیات اجرای آنها از سال 1386 آغاز شده است.

رییس اتحادیه مسكن مهر دزفول گفت: طبق بند 11 نظام فنی ، طول مدت زمان هر پروژه بسته به نوع كار ، محل ، شرایط ، فصل شروع و حجم عملیات در نظر گرفته می شود ؛ درنتیجه احتمال تغییر وجود دارد.

وی در خصوص علت تاخیر های پیش آمده در مسكن مهر دزفول گفت: زمان اتمام پروژه مسكن مهر دزفول از سوی وزارت مسكن و شهرسازی سال 1389 به مدت یكسال تعیین شد ولی بدلیل افزایش متراژ كل پروژه به میزان تقریبا شش هزار متر مربع ، تحویل واحدهای مسكونی به تاخیر افتاد.

طهرانی نژاد ، ناكارآمدی برخی از مدیران تعاونی های مسكن مهر دزفول را از دلایل بروز مشكلات و تاخیرها در این پروژه دانست و افزود: متاسفانه برخی از این مدیران ، سهم آورده متقاضیان را به موقع به دست پیمانكاران نرساندند.

وی با اشاره به اینكه در برآوردهای اولیه ، هزینه اشتراكات برق ، آب و تلفن نیامده است گفت: در ابتدا مقرر شده بود كه متقاضیان این هزینه ها را بصورت اقساطی در قبوض پرداخت كنند كه متاسفانه ادارات مربوطه همكاری لازم را نكرده و تعاونی ها مجبور به پرداخت این هزینه ها شدند.

رییس اتحادیه مسكن مهر دزفول كل هزینه این اشتراكات را برای هر واحد مسكونی ، 10 میلیون ریال عنوان كرد و افزود: مطالبات اتحادیه مسكن مهر دزفول از مردم 120 میلیارد ریال می باشد كه در نهایت این مطالبات باید تا شهریورماه سال جاری وصول شوند.

وی افزود: در حال حاضر ، سهم آورده متقاضی به میزان 30 درصد از كل مطالبات عقب است لذا باید شرایط را برای پرداخت بدهی های متقاضیان فراهم كرد تا تحویل واحدهای مسكونی با تاخیر بیشتر مواجه نشود.

طهرانی نژاد با اشاره به اینكه دو بلوك از شركت آرمان ساخت در مهر شهر دزفول آماده تحویل هستند گفت: امید است با وصول ماهانه شش درصد از بدهی های مردم به اتحادیه ، دیگر بلوك ها نیز آماده تحویل شود.

وی به بازرسی دستگاه های نظارتی از مسكن مهر دزفول اشاره كرد و افزود: چندین نوبت آزمایش از كیفیت بتن استفاده شده و سایر مصالح بكار رفته در مهر شهر دزفول توسط دستگاه های نظارتی انجام شده است.

رییس اتحادیه مسكن مهر دزفول با اظهار گلایه از مسوولان محلی و استانی گفت: تاكید این مسوولان بیشتر به تحویل سریع پروژه است ؛ در صورتیكه اتحادیه مسكن مهر دزفول تمام تلاش خود را برای رعایت استانداردهای لازم در ساخت و ساز می كند.7279/648