تهران - مديرعامل شركت حمل و نقل ريلي رجاء گفت: نرخ بليت قطارهاي اين شركت هنوز با قيمت واقعي فاصله دارد و چنانچه نتوانيم قيمت خدمات خود را به صورت كامل دريافت كنيم، اين موضوع بر روند توسعه اي رجاء تاثيرگذار خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، 'ناصر بختیاری' روز یكشنبه در جمع خبرنگاران با تاكید براینكه قیمت بلیت قطارهای اصلی رجا طی سال های گذشته پایین نگه داشته شده بود، افزود: در سال های 90 و 91 بخش هایی از نرخ بلیت تعدیل شد اما این نرخ هنوز با قیمت تمام شده فاصله دارد.

وی با اشاره به فرایند بازار در بخش ریلی اظهار داشت: چنانچه قیمت واقعی خدمات ارایه شده در بخش مسافری دریافت نشود به طور قطع تمام بخش ها متاثر از این قضیه خواهد بود كه امیدواریم با اتخاذ تدابیری نرخ بلیت قطارهای رجا با قیمت واقعی نزدیك شود تا بتوانیم خدمات خود را توسعه دهیم.

بختیاری افزود: بخشی از قطارهای رجا حومه ای است كه این بخش نیازمند تعیین و تكلیف هرچه سریع تر دارد چرا كه نرخ بلیت این نوع قطارها با قیمت تمام شده فاصله زیادی دارد.

وی ادامه داد: معتقدیم در بخش قطارهای حومه ای رجاء مقامات محلی تامین اعتبار كنند تا اینكه راه آهن به صورت بخش حاكمیتی، مابه التفاوت قیمت این بخش را تامین كند.

** همچنان مسیرهای تكلیفی داریم

مدیرعامل رجا در ادامه به مسیرهای تكلیفی این شركت حمل و نقل ریلی اشاره كرد و گفت: این مجموعه همچنان با مسیرهای تكلیفی مواجه است همچون ارایه قطارهای دو طبقه در مسیرهای تهران - اصفهان - شیراز و مسیر تهران - شاهرود، كه چنانچه براساس معیارهای بازار بخواهیم تصمیم گیری كنیم این امكانات را در مسیرهای دیگر به كار می گیریم.

وی افزود: از آنجایی كه تعهداتی در قبال دولت داریم، این تكالیف را انجام می دهیم اما امیدواریم در قبال انجام این تكلیف ها، ما به ازای آن را دریافت كنیم.

بختیاری سپس به زمینه های توسعه در بخش ریلی اشاره كرد و گفت: در صورتی كه دولت به مجموعه شركت حمل و نقل ریلی رجا كمك كند، این آمادگی وجود دارد در همه زمینه ها برای رشد و توسعه بخش ریلی فعالیت كنیم.

وی افزود: در بخش افزایش سرعت و كاهش مدت زمان سیر، كه موجب آرامش بیشتر مسافران می شود، این آمادگی وجود دارد كه به ارایه خدمات و همكاری بپردازیم اما این مستلزم فراهم شدن زیرساخت های مناسب است.

مدیرعامل رجا ادامه داد: این مجموعه هم اكنون دارای قطارهای دوطبقه است كه امكان سرعت تا 160 كیلومتر در ساعت را دارند اما تا زمانی كه راه آهن مجوز بهره برداری از آن را ندهد و خطوط ریلی نیز امكان حركت با این سرعت را نداشته باشد، نمی توان این قطارها را به كار گرفت.

بختیاری اضافه كرد: چنانچه سرعت سیر در بخش حمل و نقل ریلی افزایش یابد و باعث كاهش مدت زمان سفر شود، به طور قطع تعداد سفرها افزایش خواهد یافت كه این موضوع باعث بالا رفتن ظرفیت ها می شود كه این نیز در كاهش ضررهای رجا تاثیر بسزایی دارد.

** جابه جایی 19 میلیون مسافر در سال گذشته

مدیرعامل شركت حمل و نقل ریلی رجاء در ادامه با اشاره به عملكرد این مجموعه در سال گذشته گفت: تعداد مسافر جابه جا شده در سال 90 حدود 20 میلیون نفر بود كه این میزان در سال گذشته به حدود 19 میلیون نفر رسید.

بختیاری افزود: پیش بینی شده بود در سال 91 با توجه به امكانات و ظرفیت های ایجاد شده حدود 23 میلیون مسافر توسط قطارهای رجا جابه جا شوند اما عملكرد واقعی نشان می دهد كه نتوانستیم از همه ظرفیت ها و امكانات خود بهره بگیریم.

** 170 میلیارد تومان زیان انباشته رجاء

مدیرعامل شركت حمل و نقل ریلی رجاء در ادامه به زیان انباشته این شركت حمل و نقلی اشاره كرد و گفت: تا پایان سال گذشته مجموع زیان انباشته رجاء حدود 170 میلیارد تومان بوده است.

بختیاری تصریح كرد: به علت زیان دهی شركت رجا و كمبود اعتبارات مجبور هستیم برخی از فعالیت های خود را متوقف كنیم.

** تعیین رییس قطار توسط راه آهن، مسئولیت ها را لوث می كند

مدیرعامل شركت حمل و نقل ریلی رجاء در ادامه به تعیین روسای قطارها توسط راه آهن جمهوری اسلامی ایران اشاره كرد و گفت: تعیین رییس قطار توسط مجموعه ای به غیر از مالك، سبب لوث شدن مسئولیت ها می شود.

بختیاری افزود: مالك قطار حق دارد برای قطار خود رییس تعیین كند تا مسئولیت های جاری حفظ شود اما با تعیین رییس قطار توسط راه آهن، چنانچه اتفاقی رخ دهد مالك، راه آهن یا مرجع دیگری معلوم نیست كدامیك پاسخگو خواهند بود.

وی با بیان اینكه از اول اردیبهشت ماه امسال روسای قطارهای مسافری توسط راه آهن جمهوری اسلامی تعیین می شود، گفت: هرچند نظارت عالیه بر عهده راه آهن است اما تعیین رییس قطار جز فعالیت هایی است كه برعهده مالك باید باشد چون فعالیت های مربوط به قطار از جمله مسایل اجرایی مالك به شمار می آید و رییس قطار نیز هماهنگ كننده این فعالیت ها است.

** استفاده حداكثری از امكانات موجود در سال حماسه اقتصادی

مدیرعامل شركت حمل و نقل ریلی رجاء در ادامه با اشاره به نامگذاری سال 92 به نام 'حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی' گفت: براساس این شعار رئوس برنامه های سال جاری این مجموعه ریلی را تعریف و تدوین كردیم.

بختیاری با بیان اینكه افزایش ظرفیت حمل و نقل مسافری از جمله این برنامه است، افزود: با وجود اینكه تعداد واگن های مسافری رجا نسبت به سال گذشته افزایش داشته اما بهره گیری از این ظرفیت ها خیلی تفاوت نداشته است كه برای سال جاری یكی از اهداف تعریف شده این است كه از امكانات موجود، حداكثر استفاده صورت گیرد.

به گفته بختیاری، حمایت از تولیدكنندگان داخلی، بهینه سازی خدمات موجود و ارایه خدمات جدید از جمله محورهای برنامه های شركت حمل و نقل ریلی رجا در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی است.

** ارتقای كیفیت خدمات، اولویت برنامه رجاء

بختیاری در ادامه ارتقای كیفیت خدمات را از اولویت برنامه های شركت حمل و نقل ریلی رجا برشمرد و گفت: تعداد قطارهای رجا در نوروز 91 حدود یك هزار و 875 دستگاه بود كه این تعداد در نوروز 92 به 2 هزار و 18 دستگاه رسید كه نشان از افزایش 8 درصدی دارد.

وی افزود: تعداد كل قطارهای شركت رجاء با احتساب قطارهای محلی و بین المللی در نوروز 91 حدود 2 هزار و 802 دستگاه بودكه كه در نوروز 92 با افزایش 5 درصدی به تعداد 2 هزار و 952 دستگاه رسید.

بختیاری سپس تعداد مسافر جابه جا شده در نوروز 91 را یك میلیون و 351 هزار و 718 نفر عنوان كرد و اظهار داشت: در نوروز 92 این میزان به حدود یك میلیون و 401 هزار و 312 نفر رسید كه نسبت به مدت مشابه سال قبل از افزایش 4 درصدی برخوردار بوده است.

** كاهش 25 درصدی تاخیرات قطارهای رجاء

مدیرعامل شركت حمل و نقل ریلی رجاء در ادامه به تاخیرات قطارهای مسافری در نوروز 92 اشاره كرد و گفت: میانگین كل تاخیرات قطارهای رجا در نوروز 92 از حدود 30 دقیقه به حدود 22 دقیقه كاهش یافت كه نشان از كاهش 25 درصدی تاخیرات بوده است.

بختیاری افزود: میانگین تاخیر در اعزام قطار در كلیه مبادی در نوروز 91 حدود 112 ثانیه بود كه در نوروز 92 این میزان به حدود 110 ثانیه رسید.

اقتصام (3) **1574**1601