اصفهان- قائم مقام راه آهن تركيه گفت: خطوط حمل و نقل ريلي بين دو كشور ايران و تركيه در مرز بازرگان و در مسير نخجوان - قارص توسعه خواهد يافت.

به گزارش ایرنا، 'اسمت دومان' روز دوشنبه در یازدهمین مجمع منطقه ای روسای راه آهن های خاورمیانه در اصفهان افزود: دو خط ریلی جدید كه برقی خواهد بود كشور تركیه را به ایران در مرز بازرگان متصل می كند.

وی با اشاره به اینكه فعالیتهایی در این زمینه با همكاری دو كشور شده است، اظهار كرد: اجرای این پروژه برای افزایش ظرفیت حمل بار از طریق دریای خزر و اتصال به شرق دور اهمیت ویژه دارد.

وی با اشاره به اینكه تركیه در 10 سال گذشته خطوط ریلی خود را گسترش داده است، افزود: سرمایه گذاری در این بخش در این مدت 10 برابر شده و به چهار میلیارد و 700 میلیون دلار رسیده است.

وی خصوصی سازی راه آهن تركیه را یكی از دستاوردهای این كشور در این صنعت خواند و افزود: این كار در جهت تطابق با معیارهای اروپا انجام شد.

قائم مقام راه آهن تركیه گفت: ایجاد خطوط قطار سریع السیر آنكارا - اسكیشهیر و آنكارا - قونیه از مهمترین پروژه های حمل و نقل ریلی این كشور در چند سال اخیر است.

دومان با اشاره به اینكه با آغاز به كار قطار سریع السیر، نقش راه آهن در حمل و نقل مسافر افزایش یافت، اضافه كرد: قطار آنكارا - قونیه كه در سال 2011 راه اندازی شد تاكنون نزدیك به دو میلیون مسافر را جابه جا كرده است.

وی یكی از مهمترین پروژه های ریلی این كشور را راه اندازی قطار سریع السیر بین استانبول و اسكیشهیر خواند و افزود: با اجرای این پروژه، شهر استانبول از طریق قطار سریع السیر به آنكارا متصل می شود.

وی یكی دیگر از پروژه های مهم در دست اجرای راه آهن تركیه را پروژه زیردریایی 'مرمره' عنوان كرد و گفت: با اجرای آن دو قاره آسیا و اروپا به هم متصل خواهد شد.

قائم مقام راه آهن تركیه به سند چشم انداز 2023 این كشور در زمینه حمل و نقل ریلی اشاره كرد و افزود: اهدافی مانند افزایش خطوط راه آهن كشور به 26 هزار كیلومتر، ایجاد 23 ایستگاه قطار سریع السیر و راه اندازی قطار با سرعت 350 كیلومتر در ساعت در مسیر آنكارا - استانبول در این سند پیش بینی شده است.

یازدهمین مجمع منطقه ای روسای راه آهن های خاورمیانه عضو انجمن بین المللی حمل و نقل ریلی(UIC) روزهای 15 و 16 اردیبهشت به میزبانی راه آهن جمهوری اسلامی ایران در اصفهان برگزار شد.

در این اجلاس روسای راه آهن های ایران، تركیه، حجاز سوریه، عقبه اردن، حجاز اردن، قطر، عربستان و عمان حضور داشتند.

پ/7148/ 607