شيروان – مدير امور آب منطقه اي شيروان گفت: سال قبل 17 ميليون مترمكعب از آب ذخيره شده در پشت سد بارزو اين شهرستان در بخش هاي مختلف استفاده شده است.

'سیدهاشم حسین نژاد' روز دوشنبه به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: توزیع این مقدار آب از طریق سد بین مشتركان كشاورزی، آب آشامیدنی و صنعت بوده است.

وی اراضی زارعی زیرپوشش سد بارزو را پنج هزار و 700 هكتار اعلام كرد و افزود: اكنون توزیع آب برای اراضی زراعی زیرپوشش طبق میزان حقابه و حجم آب ذخیره شده در پشت سد صورت می گیرد.

حسین نژاد گفت: به علت بروز خشكسالی پی در پی و كسری حجم مخزن سد از سال 87 تاكنون، سهمیه بندی آب برای اراضی زراعی زیر پوشش سد پیش بینی شده و طبق آن توزیع آب صورت می گیرد.

وی تعداد مشتركان استفاده كننده از آب ذخیره شده در سد بارزو برای مصرف كشاورزی را هزار و 800 مشترك در شش روستا اعلام كرد و افزود: شبكه آبیاری پایاب سد، اراضی زراعی شش روستای 'بارزو، محمدعلی خان، خانلق، سه یك آب، زیارت و منصوران 'را زیر پوشش دارد و آب كشاورزی به صورت تحت فشار با استفاده از نیروی ثقل به اراضی منتقل می شود.

حسین نژاد طول شبكه های اصلی آبیاری پایاب سد را 88 كیلومتر عنوان كرد و گفت: در راستای تامین آب كشاورزی اراضی پایاب سد بند انحرافی 'قلجق' در 12 كیلومتری شمال شهر شیروان ساخته شده و توسط خطوط لوله اصلی در دو ساحل راست و چپ آب توزیع می شود.

مدیر امور آب منطقه ای شیروان افزود: سد مخزنی شیروان بر روی رودخانه 'قلجق' با اهداف تنظیم و تامین آب كشاورزی اراضی حقابه بر، آب آشامیدنی شهر شیروان، صنعت و كنترل سیلاب طراحی و ساخته شده است.

وی توان تنظیم آب سالانه سد بارزو را 44 میلیون متر مكعب و حجم كل مخزن را 92 میلیون متر مكعب ذكر كرد و گفت: عملیات ساخت این سد در سال 72 آغاز و در سال 81 نیز به بهره برداری رسیده است.

سد بارزو شیروان در 40 كیلومتری شمال این شهرستان قرار دارد.ك/3

7186/623