تهران- رييس مركز فوريت ها و حوادث كشور اعلام كرد 28 درصد موارد مرگ و مير ناشي از تصادفات در ايران مربوط به عابران پياده است در حالي كه اين آمار در جهان 22 درصد است.

' محمد تقی طالبیان ' روز شنبه در مراسم دومین سالگرد آغاز دهه ایمنی جاده ای در وزارت بهداشت افزود: تصادف دومین عامل مرگ و میر در كشور است و آمار آن به حدی بالا است كه آمار سالانه آن با آمار كشته های زلزله بم برابری می كند.

ریس اورژانس كشور ادامه داد: در جهان به ازای هر یكصد هزار نفر 10 تا 30 نفر به علت تصادف جان خود را از دست می دهند در حالی كه در ایران این آمار به 30 تا 40 مورد مرگ به ازای هر یكصد هزار نفر است.

طالبیان اظهار داشت: میزان خودروهای كشورهای با درآمد بالا، 50درصد خودروهای كل دنیا است اما مرگ و میر ناشی از تصادف آنها فقط 8 درصد است.

وی یادآور شد: در جهان مرگ و میرهای ناشی از تصادفات از نهمین علت به هشتمین علت مرگ و میر تغییر یافته اما در ایران دومین علت مرگ و میر است.

وی گفت: طی این سالها میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات در جهان كاهش نیافت زیرا 15 درصد به میزان تولید خودرو افزایش یافته كه این رقم در ایران به 21 درصد می رسد.

طالبیان، مدیریت و ایمنی راه ها، راه های ایمن، وسایل نقلیه ایمن دارای ایر بگ و ترمز ضد قفل و رانندگان را از جمله عوامل موثر در بروز تصادف دانست و اضافه كرد: فعالیت های مسئولان كشور نیز روی این چارچوب ها متمركز شده است.

رییس اورژانس افزود: برای كاهش مرگ و میر ناشی از تصادفات باید روی صدور گواهی نامه ها دقت بیشتری شود و رانندگان از كلاه و كمربند ایمنی استفاده كنند .

طالبیان تصریح كرد: میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات در جهان یك میلیون و 311 هزار نفر در سال است كه مقرر شده طی 10 سال آینده این رقم به كمتر از یك میلیون كاهش یابد.

وی گفت: در یكصد و 11 كشور جهان از جمله ایران قوانین مختص استفاده از كمربند ایمنی هنگام رانندگی وجود دارد. در نود كشور جهان از جمله ایران از كلاه ایمنی استفاده می شود اما تنها 59 كشور قوانین مدیریت سرعت شهری دارند كه ایران جزو این كشورها نیست.

رییس اوژانس كشور افزود: 50درصد افرادی كه از تصادفات جان خود را از دست می دهند، كاربران آسیب پذیر شامل دوچرخه سواران، موتور سواران و عابران پیاده هستند كه امسال در هفته ایمنی راه ها به عابران پیاده توجه شده است.

طالبیان گفت: برای كاهش مرگ و میر عابران پیاده در تصادفات برنامه های بلند و كوتاه مدت متعددی تدوین شده كه آگاهی و هوشیاری به مردم، افزایش احتمال دیده شدن عابران پیاده و تقویت قوانین راهنمایی و رانندگی از برنامه های كوتاه مدت است.

طالبیان اظهار داشت: ایجاد پلهای عابر، زیرگذر، میانه های برجسته(بلوار عابر پیاده بین جاده های شهری )، پیگیری استانداردهای ایمنی خودرو و ایمنی سیستم حمل و نقل از جمله برنامه های بلندمدت است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، وی با اشاره به اینكه آمار تصادفات در كشور از سال 84 كاهش داشته، گفت: كاهش حداكثر سرعت مجاز و جدا سازی عابران از سایر كاربران از جمله مداخلات موثر در كاهش مرگ و میرهای ناشی از تصادف به شمار می رود.

اجتمام(3) 9185**1880**1569