اصفهان-عامل توسعه خوشه صنعتي گز اصفهان با بيان اينكه 90 درصد گز كشور در اصفهان توليد مي شود، گفت:اين استان سالانه بيش از شش هزار و 500 تن گز توليد مي كند.

'محمد بابااسماعیلی' روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: میزان فروش گز استان اصفهان در سال 90 حدود 883 میلیارد ریال برآورد شده است.

وی گفت: صادرات گز از این استان سالانه به بیش از یك میلیون دلار می رسد كه بیشتر به صورت چمدانی و از طریق مسافران انجام می شود.

مدیرعامل توسعه خوشه صنعتی گز اصفهان گفت:رویكرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در دو سال اخیر از خوشه های صرف صنعتی به سمت خوشه های بازرگانی و كسب و كار حركت كرده است.

وی افزود: بر این اساس پیشنهاد و طرح ایجاد خوشه صنعتی گز در استان اصفهان مطرح شد زیرا این خوشه، خوشه ای بازرگانی و با رویكرد صادراتی است.

بابااسماعیلی بیان كرد: مراحل مطالعات و شناسایی امكان ایجاد این خوشه در سال 90 انجام شد و در سال 91 اقداماتی برای امكان سنجی خوشه به معنی مطالعه امكان گسترش خوشه انجام شد.

وی اضافه كرد: خوشه صنعتی گز هر هفته 100 نفر ساعت كلاس آموزشی با همكاری اتحادیه شیرینی و گز فروش های اصفهان برای فعالان این صنعت برگزار می كند تا آن ها را از نظر مدیریت بنگاه اقتصادیشان توانمند سازد.

عامل توسعه خوشه صنعتی گز اصفهان گفت: هم اینك 450 واحد تولیدی گز شامل هشت واحد صنعتی مستقر در شهرك های صنعتی، 20 واحد نیمه صنعتی و مابقی واحدهای سنتی و كارگاهی، جامعه این خوشه را تشكیل می دهند.

به گفته وی به طور میانگین سه هزار نفر به طور مستقیم از طریق این صنعت در استان اصفهان شاغل هستند.

بابااسماعیلی با اشاره به اینكه بخشی از نیاز گز كشور در استان چهارمحال و بختیاری تولید می شود، گفت: این استان دارای دو واحد صنعتی تولید گز است و سایر واحدهای آن به صورت زیرپله ای و سنتی فعالیت می كنند.

به گزارش ایرنا، خــوشــه صـنـعـتــی بــه مجمـوعه‌ای از شركت ها و واحدهای صنعتی كسب و كـار كـوچـك و متـوسـط گفته می شود كه در یك منطقه جغـرافیـایـی مشتـرك بـا فرصت ها و تهدیدهای مشترك روبرو هستند.

ایـن واحـدهـا بـا همكـاری و پشتیبـانی سازمان‌ها، تشكل ها و نهادهای تخصصی مرتبط، شبكه ای ایجاد كرده كه قادر به هم افزایی قابلیت های مجموعه و در نتیجـه افـزایـش تـوان اعضـای خوشه برای مقابله با مشكلات و مسائل مشترك باشند.

ت/7143/1042