تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۴

تهران- كبد چرب بيماري شايعي در جامعه است. انباشته شدن چربي در سلول هاي كبدي مي تواند به التهاب اين سلول ها منجر شود و در صورت بروز اختلال در آن چربي در كبد رسوب كرده و موجب بروز كبد چرب مي شود.

یكی از فعالیت های مهم كبد ، ذخیره سازی و سوخت و ساز چربی ها در بدن است. كبد طبیعی حاوی 5 گرم چربی در 100 گروم وزن خود است.

هر گاه مقدار چربی بیش از 5 درصد وزن كبد افزایش یابد، بیماری كبد چرب عارض می شود.

سید موید علویان فوق تخصص گوارش كبد در مورد این بیماری به خبرنگار گروه علمی ایرنا گفت: كبد چرب در انسان به دلایل مختلفی بروز می كند. چاقی و اختلال در چربی خون ، بیماری دیابت ، مصرف مشروبات الكلی ، بد غذایی و سو تغذیه ، مصرف برخی از داروهای كورتون دار ، داروهای ضد تشنج ، مصرف بی رویه هورمون ها از جمله علل و عوامل ابتلا به كبد چرب است.

وی در خصوص علایم و نشانه های این بیماری اظهار داشت : این بیماری معمولا علامتی ندارد و با انجام آزمایش دوره ای اختلال در آنزیم ها كبدی مشخص می شود .اما دربرخی موارد با علایمی مانند خستگی و احساس ناراحتی در قسمت فوقانی شكم همراه است.



*** آیا كبد چرب قابل درمان است

رییس مركز تحقیقات گوارش و كبد بیمارستان بقیه الله اعظم (عج ) در مورد درمان بیماری كبد چرب گفت: مهمترین روش درمانی در این بیماری رفع علت زمینه ای است. در درمان این بیماری در مراحل اولیه با كاهش وزن در افراد چاق ، تغییر در شیوه زندگی، افزایش فعالیت های جسمی و كنترل قند خون می توان به نتیجه خوبی رسید .

به گفته علویان، در صورت عدم درمان به موقع در دراز مدت مقادیر زیادی چربی در كبد رسوب می كند و موجب بروز التهاب كبدی می شود كه این امر ممكن است موجب بروز سیروز در كبد شود، بنابراین نبایستی نسبت به این عارضه بی تفاوت بود.

علویان ادامه داد: مصرف برخی از داروها مانند داروهای ضد فشار خون ، افسردگی ، مسكن ، می تواند به اختلال در آنزیم های كبدی منجر شود كه با قطع آنها میزان آنزیم ها طبیعی می شود.



***دیابت و اختلالات چربی خون

رییس مركز تحقیقات گوارش و كبد بیمارستان بقیه الله اعظم (عج ) خاطر نشان كرد: یكی از مهمترین علل بروز این بیماری ، دیابت یا افزایش غیر طبیعی قند خون است . دیابت به دو دلیل در بدن ایجاد می شود ؛ اختلال یا نقض در هورمون های انسولین كه از غده لوزالمعده انسان ترشح می شود و دوم مختل شدن جذب و مصرف انسولین توسط سلول های بدن .

علویان با بیان اینكه دیابت در حال حاضر قابل درمان نیست گفت : این بیماری قابل كنترل است و با كنترل می توان از عوارض آن جلوگیری كرد .

وی در خصوص افزایش چربی خون گفت : افزایش چربی خون می تواند منجر به كبد چرب شود اختلالات چربی اغلب در افراد چاق و با سابقه بیماری دیابت در خانواده همراه است .

وی توصیه كرد: مصرف چربی اشباع شده باید در غذا های مصرفی كاهش یابد و همچنین افزایش فیبرهای غذایی، قطع استعمال دخانیات ، عدم مصرف الكل ، ورزش منظم و تغذیه مناسب در جلوگیری از بیماری كبد چرب موثر است.



***چاقی و كبد چرب

علویان در رابطه چاقی و كبد چرب به خبرنگار ایرنا گفت: كبد چرب در افراد چاق شایع است عواملی چون عدم تكامل جسمانی ، توسعه تكنولوژی ، زندگی ماشینی ، شهر گرایی ، مصرف بی رویه مواد غذایی عواملی هستند كه موجب شده است تا چاقی روز به روز بیشتر شود .

وی با بیان اینكه حدود 30 تا 40 درصد از جمعیت كشور به كبد چرب مبتلا هستند اضافه كرد: كبد چرب در افراد چاق شایع است و در 80 تا 90 درصد موارد چاقی مفرط این بیماری دیده می شود. بیماری دیابت و بالا بودن چربی های خون در افراد چاق دو عامل بروز بیماری كبد چرب است.

رییس مركز تحقیقات گوارش و كبد بیمارستان بقیه الله العظم (عج ) به نقش ورزش در كاهش وزن اشاره كرد و گفت : انجام تمرینات ورزشی تاثیر جدی در جلوگیری از ابتلا به این بیماری دارد و ورزش هر چند به میزان اندك اما مداوم و روزانه تاثیر مهمی در سلامتی افراد دارد.

علمی (5)**1354**1599