ساري – توجه به ورزش و حضور در عرصه هاي قهرماني بر خلاف سال هاي گذشته فقط معطوف به چند رشته خاص نيست و رشته هاي جديد و نوظهور با بهره مندي از جذابيت هاي قابل اعتنا ، راه خود را ميان علاقه مندان و افراد مستعد پيدا مي كنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، گلف یكی از این رشته هاست كه البته عمر كوتاهی در دنیای ورزش ندارد كه در گذشته مورد توجه ورزشكاران و ورزش دوستان نبود.

گلف یكی از بازی های فضای آزاد است كه در آن بازیكنان به طور فردی یا تیمی به ‌وسیله چوب های گوناگون ویژه توپ كوچكی را درون سوراخی در زمین می‌اندازند.

در آیین‌نامه بازی گلف این بازی را اینگونه تعریف كرده‌اند: گلف پرتاب یك توپ از نقطه آغاز بازی به درون یك سوراخ است كه به‌وسیله یك یا چند ضربه پیاپی و بر طبق قوانین مشخصی صورت گرفته باشد.

تا قبل از سال 1374 گلف در ایران فدراسیون نداشت تا این كه از آن سال و با تشكیل فدراسیون ، تلاش برای توسعه این ورزش آغاز شد.

به رغم عمر اندك گلف در ایران ، برخی استان های كشور با تلاشی ستودنی ، این رشته گمنام اما جذاب را راه اندازی كردند و در همین مدت اندك نیز توانستند علاقه مندان فراوانی را به سمت این رشته جذب كنند.

بر اساس آمار ، در سال 83 حدود 200 گلف باز در ایران مشغول بازی بودند اما تعداد بازیكنان این رشته در حال حاضر از 15 هزار نفر فراتر رفته است و ورزشكاران در لیگ سراسری گلف دو گروه پیشرفته و نیمه پیشرفته با حضور 12 تیم با هم رقابت می كنند.

مازندران در شرایطی كه در رشته های مختلف ورزشی در كشور مدعی است و با توجه به استعدادهای فراوان و برخورداری از زمین های متعدد كه اولین و مهم ترین ابزار برای برگزاری این رشته ورزشی است، اما همچنان در انتظار راه اندازی رسمی گلف است.

ورزش گلف پیش از این ، زیر مجموعه هیات انجمن های ورزشی بود.

نائب رئیس این انجمن ورزشی گرانی زمین را از دلایل آغاز نشدن فعالیت رسمی این رشته در مازندران اعلام كرده بود.

'مولود كفشی' گفت: به دلیل گرانی زمان اجاره زمین های فوتبال برای ورزش گلف ، از این طریق هم نمی توانیم برنامه های خود برای گسترش این ورزش را پیاده كنیم.

زمین مورد نیاز برای برگزاری مینی گلف ، زمینی به ابعاد نصف زمین فوتبال است كه به گفته كفشی ، به دلیل گرانی زمین در مازندران، تامین این میزان زمین غیرممكن است.

كفشی افزود: پیش از این دو نفر علاقه مند به مربیگری این رشته را به كلاس های مربوط به گلف اعزام كردیم اما نتوانستیم برنامه های مورد نظر را كه زمینه ساز آغار فعالیت این ورزش در مازندران می شود، به اجرا در بیاوریم.

وی حضور اسپانسر برای تامین هزینه های مورد نیاز را تنها راه حل فعالیت مداوم گلف در مازندران دانست و ادامه داد: تاكنون این ورزش در كمتر از پنج استان كشور با سرمایه و برنامه بخش خصوصی راه اندازی شد و در حال گسترش است.

پس از آن كه در چند سال اخیر فعالیتی در گلف انجام نشد ، مدیركل ورزش و جوانان مازندران ، ' محمدرضا رنجبر' را به سمت سرپرست هیات گلف مازندران منصوب كرد تا از این طریق بتواند روحی تازه در كالبد این رشته بدمد.

وی درباره مهم‌ترین برنامه‌های خود در این ورزش نوپا و جدید مازندران گفت: با برگزاری مسابقات مختلف در استان باید گلف به مردم معرفی شود.

سرپرست هیات گلف مازندران با اشاره به كشف استعداد و نخبه این ورزش با كمك آموزش و پرورش شهرستان‌های استان یادآور شد: ارتباط تنگاتنگ با ادارات ورزش و جوانان، تعامل با رسانه شنیداری و دیداری استان، مهیاكردن امكانات سخت‌افزاری در شهرستان‌ها، برگزاری منظم لیگ و به دنبال آن حضور در لیگ كشوری از مهم‌ترین اقداماتم در این رشته ورزشی در استان است.

هفته گذشته رقابت های مینی گلف قهرمانی كشور با حضور تیم های 9 استان در اردبیل برگزار شد كه جای مازندران در میان تیم های شركت كننده خالی بود.

این اتفاق به جز در برخی دیگر از رشته های ورزشی نیز در حال وقوع است.

تیراندازی با كمان یكی از این رشته هاست كه مازندران هیچ جایی در میان تیم های حاضر در رقابت های قهرمانی كشور ندارد.

'حسین فرهادی ' به تازگی مسوولان این رشته ورزشی را پذیرفته كه امید می رود بتواند تحولی اساسی در این رشته كه به جز 'حسین معتضد كیانی' ورزشكار مطرح دیگری ندارد ، ایجاد كند.

هم اكنون این رشته در شهرهای بابل ، ساری ، آمل ، قائمشهر و بهشهر توسط ورزشكاران و علاقه مندان دنبال می شود كه باید با فراهم كردن شرایط لازم، دیگر شهرهای استان را برای توسعه و رشد این ورزش ترغیب كرد .ك/4

7331/1654

میثم محسنی كوتنایی