تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۵

تهران- حماسه آزادسازي خرمشهر هنوز سهم اندكي در سينماي ايران دارد و تعداد فيلم هاي توليد شده درباره اين مهم انگشت شمار است.

به گزارش ایرنا، سوم خرداد به عنوان سالروز آزادسازی خرمشهر یكی از مهمترین اتفاقات در تاریخ چندهزار ساله تمدن ایرانی محسوب می شود و با توجه به جانفشانی رزمندگان برای آزادسازی شهر خرمشهر، سالروز آزادسازی این شهر از اهمیت بسزایی در كشور ما برخوردار است.

فارغ از برنامه ها و تلاش های فرهنگی كه برای بزرگداشت این روز بزرگ انجام می شود هنرمندان نیز به سهم خود در سال های اخیر تلاش كرده اند آزادسازی خرمشهر را در آثار خود نمایان كنند كه از جمله این مهم می توان به برپایی نمایشگاه های نقاشی، عكاسی، هنرهای تجسمی و تولید فیلم در زمینه آزادسازی خرمشهر اشاره كرد.

در میان هنرهایی كه اشاره شد، سینما با توجه به اثرگذاری گسترده و گستره جهانی از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و از سویی همواره توقع از سینما در تصویرگری اتفاقات بزرگ حماسی همچون آزادسازی خرمشهر زیاد بوده است.

پرسش اصلی شاید برای برخی این باشد كه دلیل توجه سینما به موضوع آزادسازی دفاع مقدس چیست؟ چه ضرورتی دارد آثاری با موضوع آزادسازی خرمشهر ساخته شود؟

حماسه آزادسازی خرمشهر از دست نیروهای بعثی در سال 1361 به اعتقاد بسیاری از كارشناسان از زوایای مختلف قابلیت پرداخت و قصه گویی دارد اما با توجه به تعدد نگاه های موجود به آزادسازی خرمشهر، فیلم بلند سینمایی در این زمینه ساخته نشده است.

سینمای ما به رغم گستردگی حماسه های خلق شده در طول تاریخ و بخصوص هشت سال دفاع مقدس، در این عرصه یا حركتی انجام نداده و یا در تصویرگری حماسه ها، فیلمسازان اسیر غلو و شعار شده اند كما اینكه اغلب فیلم های سینمایی دفاع مقدس تولید شده در دهه 60 ما به این سمت و سو رفته است.

اندوخته سینمای ایران در زمینه پرداخت به موضوع آزادسازی خرمشهر اندك بوده است.

نخستین فیلم درباره آزادسازی خرمشهر فیلم «بلمی در ساحل» به كارگردانی مرحوم رسول ملاقلی پور بود كه خیلی مورد توجه قرار نگرفت.

در دهه 60 همچنین فیلم حریم مهرورزی نیز با موضوع خرمشهر به تولید رسید و پس این دهه، فیلم های سینمایی دفاع مقدس بیشتر به سمت نقد اجتماعی برخورد با بازماندگان جنگ رفت كه از جمله این آثار می توان به فیلم های بلند از كرخه تا راین و یا آژانس شیشه ای اشاره كرد.

در عین حال می توان گفت كه سردمدار تولید فیلم درباره خرمشهر احمدرضا درویش بوده و در این زمینه می توان به آثاری همچون «سرزمین خورشید» با رویكرد اشغال خرمشهر، «كیمیا» و «دوئل» نیز اشاره كرد.

اما بدون شك مهمترین فیلم تولید شده درباره خرمشهر، فیلم «روز سوم» به كارگردانی محمد حسین لطیفی است و این اثر مهمترین فیلم ساخته شده درباره خرمشهر محسوب می شود.

همچنین فیلم سینمایی «كودك و فرشته» به كارگردانی مسعود نقاش زاده نیز نقش دانش آموزان در دفاع از خرمشهر را به تصویر كشیده و از جمله فیلم های اثرگذار درباره خرمشهر است.

در چهار سال اخیر به رغم اینكه مدیران بعضا بارها بر تولید فیلم های سینمایی با موضوع دفاع مقدس تاكید داشتند اما در این زمینه توقعات برآورده نشد و به رغم تخصیص بودجه از سوی دولت، آثار اندكی ی در این زمینه به تولید رسید كه بعضی از این فیلم ها در نهایت به آرشیو پیوست كه از جمله این فیلم ها می توان به گلوگاه شیطان و یا شور شیرین اشاره كرد.

در این میان انسیه شاه حسینی از كارگردانان سینمای دفاع مقدس نیز با فیلم زیباتر از زندگی به نوعی دین خود را به خرمشهر و شهید علم الهدی از سرداران شهید در راه آزادسازی این شهر ادا كرد و این فیلم آخرین اثر تولید شده درباره خرمشهر بود.

در تلویزیون هم در دوره مدیریت اخیر این رسانه، به مانند سینما اتفاقی خاصی درباره تولیدآزادسازی خرمشهر بوقوع نپیوست و تنها در سكانس های پایانی سریال تاریخی «در چشم باد» به موضوع آزاد سازی خرمشهر اشاره ای شده است.

نكته اساسی آنكه بجز مجموعه تلویزیونی «در چشم باد» كه به مخاطب تصاویری از آزادسازی خرمشهر ارایه می كند هیچ اثر دیگر سینمایی و تلویزیونی به این حماسه نپرداخته و آثار تولید شده بیشتر به اشغال و یا دشواری های مردم خرمشهر اشاره داشته است.

به هر حال تولید فیلم سینمایی با موضوع دفاع مقدس نیازمند بودجه های كافی و در عین حال حضور فیلمسازان كاربلد است و این مهم بدون برنامه ریزی صحیح امكانپذیر نخواهد بود.

فراهنگ(5)**1983**1569