بوشهر- مديركل هواشناسي استان بوشهر گفت: ششمين سايت رادار هواشناسي كشور در اين استان آماده راه اندازي است.

نادر شفی خدایی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: در فاز اول در استان های تهران، مازندران، خوزستان، كرمانشاه و آذربایجان شرقی سایت رادار هواشناسی نصب و با راه اندازی ششمین سایت در بوشهر این فاز به طور كامل عملیاتی شد.

وی اضافه كرد: سایت رادار هواشناسی بوشهر در زمینی به مساحت یك هكتار و روی سازه بتنی به ارتفاع 30متر كه در طراحی و ساخت آن سعی شده از نمادهای تاریخی محل استفاده و به عنوان نشانه و سمبلی از شهر تاریخی بوشهر معرفی شود.

شفی خدایی گفت: هزینه ساخت بنا، خرید، نصب و راه اندازی رادار كه دارای فناوری بسیار پیچیده و نوینی است و از بخش های مختلف مكانیكی، الكترونیكی و مخابراتی تشكیل شده 100 میلیارد ریال شده است.

وی اضافه كرد: عمده سایت های رادار هواشناسی علاوه بر دكل نصب رادار و سازه های مخابراتی و اداری شامل سیستم های حفاظتی در برابر صاعقه و آتش سوزی، تامین برق بدون وقفه، فضاهای پشتیبانی و سامانه های حرارتی و برودتی و نیز سیستم ارتباطی قابل اطمینان و پرسرعت برای انتقال تصاویر و داده هاست.

مدیركل هواشناسی استان بوشهر گفت: یك رادار هواشناسی بیش از 40محصول مختلف را تولید و ارائه می كند كه این محصولات برای شناسایی پدیده های مختلف هواشناسی از قبیل تحلیل توفان ها، احتمال بارش تگرگ، پیدا كردن خط جبهه های تندباد است.

وی بیان كرد: همچنین از سایت رادار هواشناسی كشور برای تامین امنیت ترافیك هوایی، كمك به مدیریت منابع آب و آب شناسی، كشاورزی، تعدیل مصنوعی آب و هوا و تحقیقات جوی، مدیریت راه ها و پیش بینی وضع هوا در دیتاهای میان مدت و كوتاه مدت بویژه هشدار آنی جوی و اطلاعیه و اخطاریه از دیگر كاربردهای رادار هواشناسی است.

شفی خدایی گفت: به وسیله رادارهای هواشناسی با شناسایی و ردیابی توده های فعال و غیر فعال جوی و برآورد نوع فعالیت آنها منجر به اتخاذ تصمیم درست و بموقع برای باروری ابرها، تبدیل تگرگ به باران و سایر روش های تغییر اقلیم می شود.

وی اضافه كرد: رادارهای هواشناسی كاربرد عمده ای در تشخیص و پیش بینی وضعیت وخیم هوایی، بارش ها و توفان های شدید جوی و تعیین مسیر و پیش بینی مسیر حركت توفان ها و بارش ها، در مقیاس های زمانی كوتاه و بلند مدت دارد كه وضع هوا و تحلیل آن را با تصویری گویا و زیبا ارائه می دهند كه قابل نمایش و اطلاع رسانی از طریق رسانه های جمعی نظیر تلویزیون و اینترنت است.

شفی خدایی مدیریت آب را یكی دیگر از كاربردهای سایت رادارهای هواشناسی عنوان كرد و گفت: پیش بینی سیل اغلب ازسوی مدل های موجود كه وابسته به اطلاعات بارش در سطح زمین است انجام می شود و با استفاده از رادار می توان كمك شایانی به پیش بینی سیل، میزان تجمع آب در حوضه های آبریز و سدها كرد و اقدام لازم برای كاهش خسارات احتمالی را به عمل آورد.

وی افزود: یكی از كاربردهای مهم رادارهای هواشناسی در بخش كشاورزی است كه با پیش بینی پدیده های زیانبار برای محصولات كشاورزی از قبیل میزان رطوبت هوا، سمت و سرعت باد، احتمال وقوع تگرگ، بارش های یخی و تشخیص و تعیین مسیر حركت توفان ها و ابرهای باران زا و پیش بینی سرعت و جهت باد می توان زمان های مناسب برای سمپاشی، برداشت محصول و آبیاری تعیین و مدیریت لازم را اعمال كرد.

شفی خدایی اضافه كرد: با توجه به تشخیص ذرات غبار وسمت و سرعت باد، رادارهای هواشناسی در تعیین و ردیابی توفان های گرد و خاك و آلودگی محیط ابزار مناسبی است ضمن این كه با توجه به قدرت تعیین مسیر این توفا نها می توانند برای پیش بینی رفع آلودگی ناشی از این توفان ها مورد استفاده قرار گیرند.

وی یادآور شد: فراهم آوردن امكان پیش بینی بارش برف و سایر نزولات آسمانی و تند بادهای شدید و توفان ها می تواند عامل موثری در جلوگیری از حوادث رانندگی باشد كه ناشی از لغزندگی معابر و یا سوانح سقوط بهمن است.

مدیركل هواشناسی استان بوشهر گفت: فاز دوم پروژه راداری كشور با مكان یابی شش نقطه جدید آغاز شده است كه دو رادار نخست فاز دوم خریداری و وارد كشور شده و بزودی در استان های گیلان و فارس نصب و راه اندازی می شوند.

شفی خدایی با بیان این كه عملیات عمرانی و سازه ای این سایت ها به پایان رسیده است، گفت: با راه اندازی دو رادار خریداری شده بخشی مهم از فضای خالی بین رادارهای فاز یك تكمیل شده و كارایی شبكه راداری به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.

وی یادآور شد: براساس مطالعات انجام شده پوشش فضایی كل كشور با نصب و راه اندازی 20 تا 24رادار قابل تامین است.

شفی خدایی اظهار كرد: كشور جمهوری اسلامی ایران به لحاظ تعداد رادارهای هواشناسی نصب شده نخستین كشور در منطقه خاورمیانه بوده و دارای بالاترین تعداد رادارهای هواشناسی فعال است كه رادارهای نصب شده در بالاترین سطح تكنولوژی در منطقه قرار دارند. ك/3

629/539