لندن - صدها نفر از فعالان مدني و اقشار مختلف مردم لندن عصر دوشنبه با برگزاري تجمع و تظاهرات در مقابل دفتر نخست وزير انگليس، نژادپرستي و اسلام هراسي را محكوم كردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این تجمع به دعوت ائتلاف 'اتحاد در مقابل فاشیسم' و با همكاری چند سازمان و تشكل مذهبی، دانشجویی، ضدجنگ، صنفی و مدنی انگلیس برگزار شد. تعدادی از نمایندگان پارلمان و شورای شهر لندن و اعضای اتحادیه های كارگری نیز در این تجمع شركت داشتند.

در پی قتل یك سرباز انگلیسی در جنوب لندن در هفته گذشته، حملات و تهدیدات نژادپرستانه علیه مسلمانان این كشور بشدت افزایش یافته و طی روزهای گذشته اعضای گروههای راست افراطی به چند مسجد و مركز اسلامی نیز در نقاط مختلف انگلیس حمله كرده اند.

شركت كنندگان در تظاهرات امروز پلاكاردهای مختلفی را در مخالفت با نژادپرستی و اسلام هراسی در دست داشتند و علیه گروههای افراطی نظیر 'لیگ دفاعی انگلیس(ایی دی ال)' و 'حزب ملی بریتانیا (بی ان پی)' شعار می دادند.

همزمان با این تظاهرات، جمعی از فاشیست های عضو لیگ دفاعی انگلیس و حزب ملی بریتانیا نیز با فاصله اندكی، در مقابل دفتر نخست وزیر انگلیس حضور یافتند و شعارهایی را علیه مسلمانان و مهاجران سردادند.

صدها مامور پلیس در محل این دو تجمع حضور داشتند و با نصب موانعی این دو گروه رقیب را از هم جدا كرده بودند، در حالی كه دو طرف شعارهای تندی را علیه یكدیگر سر می دادند.

مخالفان نژادپرستی و اسلامی هراسی فریاد می زدند؛ نازی ها را متوقف كنید، نژادپرستی و فاشیسم جایی در خیابان های ما ندارد، ما مخالف نژادپرستی، تروریسم و اسلام هراسی هستیم، 'ایی دی ال' و 'بی ان پی' را در هم بشكنید و ...

در جریان این تظاهرات و تجمع، پلیس چند نفر از كسانی را كه ظاهرا تلاش می كردند از محدوده تعیین شده به طرف مقابل هجوم ببرند، دستگیر كرد.

'جرمی كوربین' نماینده پارلمان انگلیس و 'مراد قریشی' عضو شورای شهر لندن از جمله حاضران در میان مخالفان نژاد پرستی و اسلام هراسی بودند كه طی سخنانی قتل سرباز 'لی ریگبی' در جنوب لندن و همچنین سوءاستفاده گروههای راست افراطی از این حادثه را بشدت محكوم كردند.

آقای كوربین گفت: قتل سرباز انگلیسی در خیابان های لندن یك جنایت آشكار بود كه هیچ نسبتی با اسلام و مسلمانان ندارد و تشكل های اسلامی نیز این جنایت را قاطعانه محكوم كرده اند.

وی افزود: مذاهب و نژادهای مختلف سال ها است كه در این كشور در كنار هم زندگی می كنند و نباید اجازه دهیم گروههای افراطی و نژادپرست این همزیستی را برهم بزنند.

آقای قریشی نیز اظهارداشت: گروههای نژادپرست با سوءاستفاده از قتل سرباز 'لی ریگبی'، فعالیت های خود را برای نفرت پراكنی و دامن زدن به اختلافات مذهبی و نژادی تشدید كرده اند و طی روزهای گذشته تهدیدات و حملات نژادپرستانه علیه مسلمانان بشدت افزایش یافته است.

وی افزود: همه ما وظیفه داریم در مقابل نژادپرستان و فاشیست ها بایستیم و اجازه ندهیم این گروهها با سوء استفاده از قتل سرباز 'لی ریگبی' و برای پیش بردن اهداف افراطی خود، خیابان های ما را اشغال كنند.

چند تن از فعالان مدنی مسلمان، مسیحی، سیك و هندو و تعدادی از رهبران تشكل های دانشجویی و اقلیت های سیاه پوست هم در این تجمع سخنرانی كردند.

اكثر سخنرانان با اشاره به سیاست خارجی دولت انگلیس و مشاركت این كشور در حمله به عراق و افغانستان، تاكید كردند كه این كار از جمله عوامل گرایش برخی جوانان این كشور به افراط گرایی و خشونت است.

آنان گفتند: دولت انگلیس باید ضمن برخورد با خشونت طلبان و قانون شكنان، از لشگركشی به كشورهای اسلامی خودداری كند و نیروهای نظامی خود را هرچه زودتر از افغانستان خارج كند.

ائتلاف 'اتحاد علیه فاشیسم' تاكید كرده است كه اگر گروههای نژادپرست به تجمعات و تحركات ضداسلامی خود ادامه دهند، فعالان این ائتلاف هم اقدام به برگزاری تظاهرات و تجمعات متقابل خواهند كرد و اجازه نخواهند داد فاشیست ها خیابان ها را به اشغال خود درآورند.

در پی قتل 'لی ریگبی' در روز چهارشنبه گذشته و تشدید تبلیغات ضداسلامی در شبكه های اجتماعی و برخی رسانه های این كشور، اسلام هراسی و تهدید و حمله علیه مسلمانان انگلیس طی روزهای اخیر افزایش چشمگیری یافته است.

یك سازمان غیردولتی كه به قربانیان اسلام هراسی مشاوره و كمك می دهد، اعلام كرد كه طی روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه گذشته 162 فقره گزارش در مورد حملات ضداسلامی دریافت كرده است.

سازمان موسوم به 'عقیده اهمیت دارد' اعلام كرد: تا پیش از قتل سرباز انگلیسی در منطقه 'وولویچ' در جنوب شرق لندن، معمولا روزانه بطور متوسط شش گزارش درباره تهدید و حمله علیه مسلمانان دریافت می كردیم.

'فیاض مقال' مدیر این سازمان به رادیو بی بی سی گفت: حملات و تهدیدات اسلام هراسانه شامل حمله به مساجد، پاشیدن رنگ به مراكز مسلمانان، كشیدن حجاب از سر زنان مسلمان و تهدیدات و اهانت های لفظی می شود.

وی افزود: موضوع نگران كننده، گسترش شدید این گونه اقدامات است و ما اكنون گزارش هایی را از نقاط مختلف كشور دریافت می كنیم. برخی از این حملات و تهدیدات نیز بسیار خشن و خصمانه هستند.

وی به فعالیت های گسترده گروههای افراطی و نژادپرست در شبكه های اجتماعی اشاره كرد و گفت: متاسفانه برخی از افراد و گروهها، تهدیدات و حملات ضداسلامی خود را از طریق همین شبكه ها هماهنگ می كنند و باعث گسترش اسلام هراسی می شوند.

بر اساس گزارش منابع خبری، پلیس تاكنون چند نفر را به خاطر حمله به مساجد و همچنین انتشار مطالب تهدیدآمیز در شبكه های اجتماعی بازداشت كرده است.

به رغم اینكه سازمان ها و تشكل های اسلامی انگلیس قاطعانه قتل سرباز انگلیسی را محكوم كرده اند ولی همچنان تبلیغات ضداسلامی در شبكه های اجتماعی و برخی رسانه های این كشور ادامه دارد.

مقامات انگلیسی و از جمله دیوید كامرون نخست وزیر، مردم را به آرامش و وحدت دعوت كرده و تاكید نموده اند كه قتل سرباز انگلیسی ارتباطی به مسلمانان این كشور ندارد.

گروههای ضداسلامی در تازه ترین اقدام خود شب گذشته یك مركز اسلامی را در منطقه 'گریمزبی' لینكلن شایر، با سه بمب بنزینی مورد حمله قراردادند.

اروپام**34