كرمان- بانوي كارآفرين و صادركننده برتر استان كرمان گفت: جايگاه زنان در چند سال اخير با توجه به اقدامات ارزشمند دولت دهم ارتقاي چشمگيري يافته است.

'فخری الله توكلی' كه در زمینه صنایع دستی و بویژه صنعت فرش دو سال به عنوان كارآفرین نمونه استان كرمان معرفی شد، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: در چند سال اخیر شاهد افزایش مشاركت زنان در عرصه های مختلف اقتصادی، ایجاد تشكل های رسمی ویژه بانوان و افزایش خودباوری و اعتماد به نفس آنان در جامعه هستیم.

این بانوی كارآفرین كه حدود 17 سال در زمینه بافت فرش فعالیت كرده و كار خود را با بافت تابلو فرش و شركت در نمایشگاه های داخلی آغاز كرده است، بر ضرورت شناسایی بانوان كارآفرین و هنرمند ایرانی تاكید كرد.

الله توكلی، همچنین گفت: تنها زنان با پشتكار بالا می توانند در عرصه كارآفرینی موفق باشند و هیچ مانع و محدودیتی برای زنان ایرانی وجود ندارد.

وی ادامه داد: زنان كرمانی همیشه از سوی استانداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت، میراث فرهنگی و صنایع دستی و اتاق بازرگانی این استان مورد تشویق و حمایت قرار گرفته اند و حمایت ها باعث ارتقای جایگاه زنان در عرصه اجتماعی و فعالیت های اقتصادی شده است.

وی اظهارداشت: زنان ایرانی باید در عرصه كارآفرینی در برابر مشكلات و چالش های احتمالی استقامت كنند و نباید از مشكلات هراسی داشته باشند.

این بانوی كارآفرین و صادركننده نمونه استان كرمان با بیان این كه حضرت خدیجه (س) نخستین بانوی بازرگان مسلمان بود، تصریح كرد: همه بانوان فعال در اقتصاد و كارآفرین باید این بانوی بزرگ را الگوی خود قرار دهند.

الله توكلی یادآور شد: شان و كرامت والای زن مسلمان همیشه و در طول مدت فعالیت خود در این عرصه حفظ شده است و هیچ محدودیتی برای فعالیت آن وجود ندارد.

وی خاطرنشان كرد كه برای فعلیت رسیدن توانمندی های زنان علاوه بر حمایت های دولت باید نشست های تخصصی برگزار شود.

این بانوی كارآفرین كرمانی همچنین بر فرهنگ سازی و ایجاد همگرایی در جامعه تاكید كرد تا ضمن افزایش ارتباطات به اهداف مورد نظر در این زمینه برسیم.

الله توكلی، پشتكار، صداقت و سلامت در كار را از دلایل موفقیت خود دانست و افزود: مهم ترین انگیزه ورود من به عرصه تجارت و كارآفرینی فرش شركت در نمایشگاه هفته كرمان در مالزی برای نخستین بار بود.

رییس كمیسیون فرش و صنایع دستی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی استان كرمان، ادامه داد: بدلیل استقبال بسیار خوب از تولیدات ما در نمایشگاه مالزی برنامه ریزی هایی برای گسترش و توسعه فعالیت ها در این عرصه انجام دادم.

الله توكلی تصریح كرد: با حمایت و تشویق اتاق بازرگانی كرمان وارد عرصه تجارت و بازاریابی در حوزه فرش شدم و نخستین تولیدات خود را به صورت تابلو فرش كه منقش به آیات قرآن كریم و آثار باستانی استان كرمان بود، صادر كردم.

وی افزود: موزه هنرهای اسلامی مالزی دو ماه پس از برگزاری این نمایشگاه، دوره های آموزشی طراحی فرش را برگزار كرد كه به مدت سه سال، هر سال در یك فصل در آنجا حضور یافتم.

این بانوی كارآفرین و صادركننده برتر استان كرمان كه 13 سال در دانشكده هنر كرمان در رشته كارشناسی فرش تدریس می كند، گفت: پس از شركت در نمایشگاه مالزی زمینه شركت در دیگر نمایشگاه های فرش و صنایع دستی استرالیا، سنگاپور، چین و آلمان فراهم شد و فردی با تجربه كم در زمینه تجارت فرش، با سرعت خوبی رشد كرد و با همكاری سازمان توسعه تجارت و مركز ملی فرش به این نمایشگاه ها دعوت شدم.

الله توكلی، كه اهل شهرستان جیرفت است، افزود: در انتخابات آخرین دوره اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی استان كرمان شركت كردم و برای نخستین بار یك زن توانست عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی كرمان شود.

الله توكلی، برگزاری انتخابات مجمع عمومی كانون زنان بازرگانی ایران در خرداد سال گذشته را یك تشكل رسمی عنوان كرد و گفت: در این انتخابات نیز با توجه به شروط مورد نظر برای نامزدها از جمله كار آفرین و صادركننده بودن، نامزد انتخابات شدم و پس از بانوان از تهران و اصفهان، به عنوان سومین زن در این مجمع رای برگزیده شدم.ك/3

7443/2624**1336