به گزارش گروه فضای مجازی ایرنا، این مطلب برگرفته از یادداشتی است كه روز سه شنبه با عنوان «سفرهای استانی؛ تحقق آرزوی رهبری» در سایت شبكه ایران منتشر شده است.
متن كامل این یادداشت به شرح زیر است:
مقام معظم رهبری بارها با تاكید بر اهمیت سفرهای استانی فرمودهاند «این كار بسیار برجسته، ارزشمند و لازم است. ارزش این كار خیلی واضح است اما نمیدانم چرا برخی آن را انكار میكنند، خیلی زحمت برای دولت دارد.
برنامهریزیها را غنیسازی و جهتدهی میكند و سرعت را افزایش میدهد، روحیه كار و خدمترسانی را بیشتر كرده است.»
افزایش كارآمدی نظام مدیریت و بهینه كردن نظم تخصیص منابع و روند تلاشها از دستاوردهای این سفرهاست.
اما به همان اندازه كه این سفرها كارآمد و مردم محور و مردم حضور بوده، با مخالفتهای گروهها و رسانههای محروم از استقبال مردمی (در عرصههای سیاسی، اقتصادی و... سفرهای تفریحی) هم روبهرو شده است.
برآیند تجارب و رقابتهای سیاسی در دنیا هم نشان میدهد در موارد زیادی، بدیهیترین مسائل را خیلیها كه مدعی هم هستند، انكار میكنند اما باید بدانند مردم از عقلانیت سیاسی برخوردارند و دیگر نمیتوان آنها را با الفاظ فریب داد، مردم عمل میخواهند نه ادعا.
كسانی كه در شهر تهران هم هنوز نتوانستهاند به همه مناطق مختلف شهری سری بزنند و بافتهای فرسوده را نوسازی كنند، معلوم است كه در عرصه كشور نمیتوانند كار بكنند و حرفی برای گفتن داشته باشند و جالب این است كه طرح مسكن مهر را با دو برابر هیكل شهر تهران از لحاظ مسكن، زیر سؤال میبرند.
همین كه عدهای از سفرهای استانی هیات دولت و اثربخشی آن انتقاد میكنند به تنهایی نشان میدهد آن سفرها چقدر موثر بوده است.
از مخالفان دولت خدمتگزار هم انتظاری جز این نمیرود كه با رفتارهای مردم محور و مردمی دولت احمدینژاد نگران باشند و آن را زیر سؤال ببرند.
البته چون خودشان حوصله ندارند یا شجاعت رو در رو شدن با مردم را ندارند، میخواهند این الگوی موفق جهانی را زیر سؤال ببرند.
**هنر متعالی مدیریت اجرایی
هنر برتر اقتصادشناسان و سیاستشناسان این است كه همواره بر صیانت از تمامیت اقتصادی و سیاسی و جغرافیایی تاكید میورزند و برای حفظ این ارزشها و هویتها، نگرش فعال با قدرت بازدارندگی صد درصدی در مقابل همه دشمنان یك سرزمین دارند.
سفر دكتر محمود احمدینژاد رییسجمهوری حتی به جزیره ایرانی ابوموسی در چارچوب سفرهای استانی سبب شده است همه جگرگوشههای این سرزمین ایران مورد توجه همه اركان قرار گیرد، هر چند هنوز همه ظرفیتهای ایران اسلامی برای احیای همه مزیتهای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی و جغرافیای آن بهكار گرفته نشده است.
سفر رییسجمهوری به همه نقاط ایران نشان داده است برای ساختن ایران باید از الگوهای تازه توسعه و رشد اقتصادی هم استفاده شود (بومی، اسلامی، ایرانی، مردمی و عدالت محور).
تاكنون همه تئوریهای توسعه بر الگوهای «مركز به پیرامون» مبتنی بوده است و برنامهها و تلاشهای گذشته نشان میدهد كه نمیتوان فقط با این روشها به توسعه پایدار و مبتنی بر گفتمان عدالت اقتصادی رسید.
به همین خاطر دولتهای نهم و دهم با ابتكار و اجرای كامل و موثر سفرهای استانی هیات وزیران تلاش كرده است، عدالت اقتصادی را در همه عرصههای توسعه به همه بخشهای سرزمین ببرد و همه نقاط ایران اسلامی ایران این حق را دارند كه مشمول توزیع بستههای توسعهیافتگی شوند.
خوشبختانه مردم به وطن خود ایران اسلامی افتخار میكنند و تا پای جان حاضرند از تمامیت ارضی كشورمان دفاع كنند و خادمان خود را از خائنان به خوبی و بارها تشخیص دادهاند و در حماسه 9 دی هم ثبت كردند.
**سفرهای استانی؛ تقویت مقبولیت نظام اجرایی
دولت خدمتگزار كه غنیترین پشتوانه مردمی را در دوران حیات طیبه انقلاب اسلامی به خود اختصاص داده كه در جهان كاملاً بینظیر است، تلاش كرده مشروعیت نظام اجرایی و اداری كشور را كه پیش از این همزاد با فساد اقتصادی پنداشته میشد، تقویت كند.
دستاورد 4 تا 100 برابری نسبت به دولتهای قبلی و «ممتاز بودن در سطوح اندیشه، رفتار و بسترسازی توسعه اقتصادی پایدار» نشان داده است قوه مجریه هنوز ظرفیتهای زیادی برای خدمترسانی به همه ملت دارد.
دكتر محمود احمدینژاد در این هشت سال مشروعیت نظام اجرایی و اداری را در بخش مهمی از نظام، بازسازی و تقویت كرد و در دولت دهم ضریب این مشروعیت را متناسب با مشاركت 85 درصدی مردم در انتخابات 22 خرداد، قوی تر كرده و امسال زمینه خلق حماسه سیاسی و اقتصادی و البته از جنس حماسه 9 دی در راه است.
دولتی كه خود را موجب بهسازی و ارتقای كارآمدی نظام اجرایی و اداری میداند، هرگز نمیتوانست با شبكههای نوشته یا نانوشته فساد و شكلگیری پنهان گروه اقلیت موسوم به «كاخ نشینان انقلابی» همزیستی داشته باشد.
این فساد مانند موریانهای، اقتدار نظام و ظرفیتهای عمرانسازی دولت را خدشهدار میكرد كه متأسفانه هزینه زیادی هم تاكنون تحمیل كرده است و فتنه 88 به اندازه 20 سال ضربه زد و به فرموده مقام معظم رهبری خسارت فتنه جبران ناپذیر است.
طرفه این است كه هنوز هم عدهای در كشور مبارزه با فساد اقتصادی را بهشدت منحرف میكنند و گاهی آن را برخورد با مدیران تجربه دیده ارزیابی میكنند، همان كسانی كه عدالت را توزیع فقر و آزادی را هم در عمل به رهایی فقیران برای گدایی تعبیر میكنند.
احمدینژاد كه نقش موفقترین سرمربیگری تیم قوه مجریه را ایفا كرده است برای توسعه اقتصادی و افزایش رفاه همراه با عدالت و استقرار به عنوان شعار دهه پیشرفت و عدالت، تلاش میكند.
متأسفانه در دو دهه اخیر پدرسالاران پدیده فساد اقتصادی و اباحیگری رشد اقتصادی به نفع عده خاص، باعث شدند پدیدهای شبیه به كاخنشینان انقلابی در جامعه شكل بگیرد كه البته هنوز هم قدرت رونمایی از تكاثر ثروت خود را ندارند.
از سوی دیگر همین عملكرد چند برابری دولت خدمتگزار نشان داد كه چه ظرفیتهایی از اقتصاد این سرزمین هدر رفته یا به نفع عدهای خاص مصادره شده است.
در ایران حداقل نیمی از مسیر رشد و توسعه عدالت محور را میتوان با ریشهكنی فساد اقتصادی تحقق بخشید. در كشورهای در حال توسعه و فقیر، فساد اقتصادی دو هزینه دارد یكی فساد مقامات اجرایی و دیگری فساد شركتهای پیشرفته و خارجی.
با گسترش دامنه درستكاری میتوان دامنه فساد را محدود كرد اما اگر جلوی فساد اقتصادی گرفته نشود به صورت «نمایی» رشد میكند یعنی به صورت یك برابر یا دو برابر و سه برابر، رشد نمیكند بلكه به توان خودش رشد كرده و در یك لحظه چند برابر میشود.
خوشبختانه هوشمندی نظام اجرایی در ایران در هشت سال اخیر به شدت افزایش یافته است و در دورههای آینده باید به مرز 100 درصد برسد.
با نگرش از بالا به پایین نمیتوان این شبكه را ایجاد كرد بلكه باید از سطح مناطق محروم و عقب نگه داشته شده كشور آغاز شود و در سفر استانی این اتفاق افتاده است.
در مدل بالا به پایین، گروههای نخبگان قدرت و حاكم؛ فرمان میدهند و زیردستان باید فرمان ببرند. قدرت به صورت عمودی توزیع میشود و اقتدار انحصاری شكل میگیرد كه كاملاً ضدعدالت اقتصادی و مانع توسعه مردمسالار است.
اما در مدل پایین به بالا؛ قدرت به صورت افقی پخش میشود تا برای هیچكس با هیچ بهانهای، قدرت تصمیمسازی و اقتصادی انحصاری شكل نگیرد و هركس بهطور جداگانه مسئول و پاسخگو درباره كار خویش باشد.
باید نظام اجرایی تمامیتخواه جای خود را به ساختاری بدهد كه مردم هم اظهارنظر كنند. دولت باید بخشی از فرصتها و قدرتهای تصمیمسازی را در میان نهادهای «بخشداریها، دهداری و دهیاریها» توزیع كند كه با تصمیمات سطح بالاتر نیز همگراتر باشد. خدمات دولتی باید كارآمد و هم سودمند و در رشد پایدار و همهجانبه كشور موثر باشد نه اینكه مسئولان فقط تماشاگر باشند.
حكومت باید مبتنی بر قانون توسعه باشد، شهروندان باید در برابر خودسری و خودكامگی محافظت شوند، راهبردهای توسعه باید متضمن منافع كل ملت باشد و همه اقشار فقیر و آسیبپذیر از منابع آن بهرهمند شوند؛ نه اینكه فقط علایق نخبگان مرفه و بیدرد مورد توجه باشد.
فساد هم باید به امری پرمخاطره و بیارزش یا حتی ضدارزش، تغییر كند. موثرترین روش برای تحقق كارآمدی ملی، «عملیاتی كردن فعالیت همه ادارات و همه بخشهای قوه مجریه و همراهسازی دیگر قواست».
سیام**9187**
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۹
تهران- «كساني كه در شهر تهران هم هنوز نتوانستهاند به همه مناطق مختلف شهري سري بزنند و بافتهاي فرسوده را نوسازي كنند، معلوم است كه در عرصه كشور نميتوانند كار بكنند و حرفي براي گفتن داشته باشند»