دهلي نو - قائم مقام شركت كشتيراني هند روز جمعه در راس هياتي اقتصادي براي بازديد از بندر چابهار و بررسي سرمايه گذاري و مشاركت طرح توسعه چابهار عازم ايران شد.

به گزارش ایرنا 'پی كی سینها' (p.k.sinha) در راستای تصمیم دولت هند برای مشاركت و سرمایه گذاری و توسعه بندر چابهار در راس هیاتی بلند پایه عازم سفری چهار روزه به جمهوری اسلامی ایران شد.

قائم مقام كشتیرانی هند دراین سفر از بندر چابهار به ویژه منطقه آزاد بازدید و با امكانات بندری و همینطور خطوط ارتباطی میان این بندر و مرز افغانستان بازدید خواهد كرد.

دولت هند اخیرا یك سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری را برای توسعه و تجهیز بندر چابهار با همكاری سازمان های بنادر و كشتیرانی هند دربخش های حمل بار و تخلیه و بارگیری كانتینر تصویب كرده است.

بندر چابهار نزدیكترین نقطه به خاك هند و همچنین از جهت دسترسی هند به افغانستان محسوب شده و این بندر دارای اهمیت راهبردی و مزایای فراوان اقتصادی است .

چابهار درجنوب استان سیستان و بلوچستان ایران و تنها بندر اقیانوسی ایران است كه در حاشیه دریای عمان و اقیانوس هند قرار دارد و لنگرگاه آن قابلیت پهلوگیری كشتی‌های اقیانوس‌پیما را دارد و از مناطق آزاد بازرگانی ایران است.

بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی، نزدیك‌ترین و آسان ترین راه دسترسی كشورهای محصور در خشكی آسیای میانه، افغانستان، تركمنستان، ازبكستان، تاجیكستان، قرقیزستان و قزاقستان به آبهای آزاد است.

این بندر یكی از مهمترین چهار راه‌های كریدور شمال-جنوب برای بازرگانی جهانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

از مجموع سه كریدور حمل و نقل جهانی دو كریدور از ایران می‌گذرد و چابهار نقطه عبور جنوبی‌ترین كریدور شرقی–غربی جهان خواهد بود.

این كریدور از 'دروازه ابریشم' در چین آغاز می‌شود و قلب اقتصاد این كشور یعنی استان كانتون را تغذیه كرده و به سرزمین آسیای جنوب شرقی می‌پیوندد و پس از طی این مسیر وارد هندوستان شده و با پوشش مهم‌ترین شهرهای این ناحیه مانند كلكته، ناكپور، جایپور، حصیرآباد، كراچی و بن قاسم به چابهار می‌رسد.

آساق** 589** 1515