تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۰

گروه پژوهش هاي خبري – حوادث تروريستي اخير درعراق از ارتباط ميان اوضاع عراق و بحران سوريه خبر مي دهد.

افزایش حوادث تروریستی در عراق، نشان ازرابطه اوضاع سوریه با اتفاقات اخیر این كشور دارد. برخی از كشورهای منطقه تلاش می كنند تا با دامن زدن به اختلافات داخلی در عراق زمینه پیاده كردن طرح صهیونیست ها مبنی بر ناآرام نگاه داشتن منطقه را فراهم كنند. رخدادهای تروریستی اخیردرعراق و اوضاع ملتهب این كشور حاكی از آن است كه محرك هایی خارج ازعراق وجود دارند كه تلاش می كنند با دخالت در این كشور، مانع از این شوند كه عراق نقش منطقه ای خود را ایفا كند. وخامت اوضاع عراق خبر از طرح تجزیه عراق می دهند. در این راستا برخی از كشورهای منطقه با خرج دلارهای نفتی، حمایت از عناصر تروریستی، تكفیری و به كارگرفتن نیروهای دستگاه اطلاعاتی خود برای بحران آفرینی و زمین گیر كردن عراق تلاش می كنند.



** اقدامات تروریستی عراق و عوامل پشت پرده خارجی

----------------------------------------------------------

بنا به گزارش پایگاه خبری 'العهد' لبنان، سلسله عملیات تروریستی هفته های اخیر در عراق حوادث و كشتارهای خونین سال های 2005 و 2006 این كشور را به یاد می آورد.

بیشتر این اقدامات تروریستی در بغداد، جنوب دیوانیه، ذی قار، میسان، بصره، حومه كركوك، صلاح الدین و دیالی طی عملیات انتحاری انجام گرفته است. این نشان می دهد كه سازمان تروریستی القاعده در اقدامات تروریستی عراق نقش دارد. القاعده مسوولیت بخش زیادی از عملیات تروریستی عراق را بر عهده گرفته است. دربیشتر اقدامات تروریستی عراق شیعیان این كشور هدف قرار گرفته اند. حدود پنج ماه پیش در برخی از استان های غربی عراق تظاهراتی آغاز شد. اگر چه این تظاهرات در ابتدا مسالمت آمیز به نظر می رسید، ولی بعد از مدتی رنگ خشونت و تحریك به خود گرفت. اوضاع امنیتی این كشور با اوضاع سیاسی در ارتباط است. در تظاهرات عراق در ابتدا مطالبات قانونی مطرح می شد كه قابل بررسی بود، اما بعد از مدتی تظاهرات كنندگان خواستار تعلیق قانون، سقوط دولت شدند و تهدید به حمله نظامی به بغداد و تشكیل دولت سنی مذهب مستقل كردند.

شعارهای طایفه ای فاقد هرگونه دور اندیشی بود. عواملی نیز از خارج از كشور محرك بودند و همچنان هم این عوامل از طریق منابر سیاسی، رسانه ها، دستگاه های اطلاعاتی و نهادهای دینی كشورهایی مثل قطر،تركیه و عربستان به قوت خود باقی است.

بنا به گزارش 'العهد' لبنان، در تابستان گذشته برخی از رسانه های عربی و غربی از استراتژی جدید عربستان در پرداختن به پرونده عراق سخن به میان آوردند كه با حوادث سوریه نیز مرتبط است. این استراتژی توسط 'بندر بن سلطان' كه در آن زمان به عنوان رییس دستگاه اطلاعاتی عربستان برگزیده شد مطرح گردید. افزایش اقدامات تروریستی در عراق از آن زمان به بعد دلیل آشكاری است كه عربستانی ها تلاش می كنند تا اوضاع عراق را متشنج كنند.

قطر و تركیه نیز در این باره شفاف تر موضع خود را در حمایت از نیروهای ضد دولت عراق اعلام كردند و تلاش می كنند تا با حمایت از گروه های تروریستی دولت عراق را از پای در آورند. موضع این كشورهای درباره عراق و سوریه یكسان است. اوضاع بی ثبات این كشورها بیشتر به دلیل عوامل تاثیرگذار خارجی است.

به طور كلی می توان گفت: اختلافات سیاسی و موضع گیری های گوناگون جریان های سیاسی عراق درباره مسایل كوچك و بزرگ به نوعی زمینه را برای گروه های تروریستی در عراق فراهم كرده است.



** حوادث تروریستی عراق و طرح های رژیم صهیونیستی در منطقه

--------------------------------------------------------------------------

رادیو صدای عراق، به نقل از 'محمود المشهدانی' رییس سابق پارلمان عراق نوشت: طرح های مشكوكی وجود دارد كه هدفشان شعله ور ساختن جنگ طائفه ای خانمان سوز است تا از طریق آن زمینه تجزیه عراق فراهم گردد. همه باید این مساله را قبل از این كه اوضاع عراقی بحرانی شود درك كنند و پشیمانی دیگر سودی نخواهد داشت.

المشهدانی افزود: وخامت اوضاع امنیتی و شبح جنگ طایفه ای اخیر بغداد نشانه های طرح تجزیه عراق را نمایان ساخته و همه باید نسبت به طرح های مشكوكی كه از خارج از كشور مدیریت می گردد، هشیار باشند. چنین طرح های هدفشان ویرانی عراق است.

پایگاه اینترنتی 'كتابات' عراق در مقاله ای به قلم 'قاسم محمد الحسانی' نوشت: رویدادهای تروریستی اخیر عراق با رخدادهای سیاسی منطقه ارتباط تنگاتنگی دارد. همه این رویدادها رابطه حوادث تروریستی اخیر عراق را با طرح های یهودی ها بر ملا می كند. هدف از این رخدادها كاملا آشكار است و تلاش می شود كشورهای منطقه ضعیف شوند تا قدرت مقابله با طرح های صهیونیستی را نداشته باشند. هدف تضعیف كشورهای منطقه است تا به راحتی كنترل شوند. بعد از این كه رژیم صهیونیستی در برابر گروه مقاومت ناتوان شد به شیوه های دیگری روی آورده و از ابزارهای جدیدی استفاده می كند.

به اعتقاد نویسنده مقاله رژیم اشغالگر قدس تلاش كرده در منطقه به درگیری داخلی دامن زند تا در منطقه میان مولفه های مختلف اختلاف در جریان باشد و در این راه از عاملان ناآرامی ها، حمایت مادی و نظامی به عمل آورده است.

حوادث تاسف باری كه امروزه عراق با آن دست و پنجه نرم می كند، بیانگر حجم توطئه هایی است كه علیه این كشور طراحی شده تا آن را ویران و تجزیه كنند. تلاش می شود تا عراق ضعیف شود و به كشورهای قدرتمند وابسته گردد تا آنها بتوانند طرح های یهود را پیاده كنند.

امروزه تروریست ها، تكفیری ها و عناصر القاعده به لطف حمایت حامیان خود در اوج قدرت خود به سر می برند و دست به فتنه زده اند و در نتیجه این فتنه انگیزی،' تر و خشك' با هم می سوزد.



** ارتباط حوادث عراق با سوریه

-------------------------------

روزنامه 'فایننشال تایمز' انگلیس نوشت: وخامت اوضاع عراق، ثبات كشورهای منطقه را هم با تهدید روبرو می كند. افزایش خونریزی های پیاپی در عراق باید برای كشورهای غربی به عنوان هشداری تلقی شود تا به جنگ سوریه پایان دهند.

این روزنامه می نویسد: جنگ سوریه بر اوضاع عراق تاثیر داشته و همچنین عكس این قصیه هم صادق است. هر دو كشور وضع مشابهی دارند.

مجله 'اكونومیست' انگلیس هم با درج خبر حوادث تروریستی اخیر عراق نوشت: اگرچه هیچ سازمان و حزبی مسوولیت این اقدامات را بر عهده نگرفته است، اما رد پای سازمان تروریستی القاعده در این رویدادها مشهود است. این سازمان تروریستی از اختلاف سیاسی در عراق استفاده كرده تا بار دیگر در مراكز سنی نشین خود را سازماندهی دهد.

مجله اكونومیست افزایش اختلاف فرقه ای عراق و همچنین افزایش فعالیت القاعده در این كشور را با جنگی كه در سوریه در جریان است با هم در ارتباط می داند. این روزنامه می نویسد، چنین رویدادهایی می تواند به طور خطرناكی ثبات عراق را برهم زند.

بنا به گزارش پایگاه 'البدیل' مصر، وزارت امور خارجه روسیه با صدور بیانیه ای اوضاع ملتهب عراق و افزایش انفجارهای تروریستی را به خاطر گسترش بحران و درگیرهای سوریه به این كشور همسایه دانست.

دربیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده، حوادث عراق در نتیجه اختلافات عمیق، در ابعاد قومی و اجتماعی است كه در نتیجه مداخله خارجی در سال 2003 در عراق عمیق تر شده است.

در بخش دیگری از این بیانیه علت افزایش تنش در عراق گسترش بحران سوریه به این كشور همسایه بیان شده است. بحران سوریه رنگ و لعاب منطقه ای به خود گرفته و از مرزهای این كشور فراتر رفته است. در ادامه روسیه از سیاستمداران عراق خواست تا با انسجام ملی مانع از این شوند كه گروه های تندرو به جنگ داخلی در عراق دامن زنند.

** نقش ویرانگر برخی از كشورهای منطقه در عراق

-----------------------------------------------------

نشریه 'المنار' فلسطین هدف از انفجارو هرج و مرج در عراق را بر هم زدن انسجام مردم عراق و ویرانی این كشور دانست. این نشریه نوشت: برخی از طرف های منطقه ای و بین المللی در اوضاع عراق تاثیر گذارند و ازطریق به خاك و خون كشیدن مردم عراق تلاش می كنند تا طرح های خود را در این كشور پیاده كنند.

منابع آگاه در گفتگو با این نشریه فلسطینی گفته اند، عربستان سعودی طرح مشكوكی را در عراق هدایت می كند و برای پیاده شدن این طرح دلارهای نفتی را در عراق خرج می كند. كادرهایی از اداره امنیتی عربستان تحت پوشش های مختلف بر گروه های تروریستی در عراق نظارت می كنند. 'بندربن سلطان' رییس دستگاه اطلاعاتی عربستان بر این امر نظارت كامل دارد.

المنار به نقل از منابع آگاه افزود: برخی از شخصیت های عراقی نیز در این طرح های تروریستی و فتنه گرایانه مشاركت می كنند و در خدمت دستگاه های امنیتی عربستان و تركیه هستند. برخی از شخصیت هایی كه از عراق به تركیه، عربستان فرار كرده اند به تبلیغات تحریك آمیز علیه مردم و دولت عراق دست می زنند.

هدف از این طرح جنایتكارانه كه توسط عربستانی ها هدایت می شود برافروختن فتنه قومی در عراق و ویرانی این كشور است تا مانع از این شوند كه عراق در منطقه نقش خود را بازیابد.

بنا به گزارش شبكه اخبار ناصریه 'عبدالاله نائلی' نماینده پارلمان عراق می گوید، دلیل تظاهرات عراق آشكار است، در این تظاهرات هیچ خدمات و اصلاحاتی مطالبه نمی شود. ناآرامی های عراق از سوی قطر و تركیه مدیریت می شود. این دو كشور از معارضان سوریه هم حمایت می كنند تا نظام سوریه را ساقط كنند. همان جریان سلفی كه تلاش می كند تا امور سوریه را در دست گیرد با انفجار و بمب گذاری در در مراكز سنی نشین و شیعه نشین عراق مردم این كشور را از پای در می آورد. این جریان تلاش می كند تا در عراق هم به درگیری قومی دامن زند تا یكباره عراق و سوریه را با هم سقوط كند.

بنا به این گزارش 'ابومباهل العراقی' مشاور جامعه مدنی عراق هم، دستگاه اطلاعاتی تركیه را عامل فتنه انگیزی در عراق می داند. وی می گوید، دستگاه اطلاعاتی تركیه طرح های ویرانگری را در عراق هدایت می كند تا در این كشور به اختلافات فرقه ای دامن زند و مانع از این شود كه عراق در منطقه برای حل بحران سوریه نقش بازی كند. دستگاه اطلاعاتی تركیه با به كار گرفتن مزدوران خود تلاش می كند تا همزمان مردم و دولت عراق را از بین ببرد.

این مسوول عراقی می گوید دستگاه اطلاعاتی تركیه عامل اصلی انفجارها و حوادث تروریستی عراق است. این دستگاه برخی از سازمان های شیعه و سنی را از بین می برد و طبق منافع تركیه عمل می كند. هدف این است مردم عراق به درگیری قومی مشغول شوند تا طرح های این كشور در مناطق نفت خیز كركوك پیاده شود.

'نجم القصاب' تحلیل گر مسایل سیاسی عراق در گفت وگو با شبكه خبری راشاتودی گفت: برخی از كشورهای همسایه عراق خواستار وخامت اوضاع امنیتی این كشور هستند. برخی از سیاستمداران عراقی طبق خواسته های رژیم صهیونیستی و آمریكا عمل می كنند. وی افزود: برخی از احزاب در كشور دارای نفاق سیاسی هستند كه بعضی از مواقع با دولت این كشور و برخی وقت ها همراه مخالفان و اغتشاش گران هستند. این تحلیلگر در بخش دیگری از سخنان خود به اوضاع سوریه پرداخت و گفت : تلاش می شود تا بحران سوریه به عراق هم منتقل شود. این از آرزوی اسراییلی ها و آمریكایی ها است.

پژوهش** 9278**1732 **1673