رشت - كارشناس مسوول زنبورداري سازمان جهاد كشاورزي گيلان گفت: برداشت عسل بهار نارنج از باغات مركبات شرق استان آغاز شده است.

'هوشیار رحیمی ' روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برداشت عسل از باغات مركبات شرق استان گیلان توسط زنبورداران بومی و كلنی های كوچ داده شده از استان های همجوار نظیر اردبیل ، آذربایجان شرقی در شهرهای رودسر، كلاچای و لنگرود آغاز شده كه امسال برداشت عسل از نظر كمی و كیفی در وضعیت مناسبی قرار دارد.

وی خاطرنشان كرد: زنبورداران گیلانی در طول سال از باغات مركبات (بهار نارنج) ، در مناطق جنگلی و در مناطق كوهستانی در سه مرحله اقدام به برداشت عسل می كنند.

كارشناس مسوول زنبورداری سازمان جهاد كشاورزی گیلان اظهار داشت: عمده زنبورداران استان اردبیل و بخشی از زنبورداران استان های آذربایجان شرقی ، زنجان ، البرز و قزوین همه ساله در فصل پاییز و زمستان كلنی های زنبور عسل خود را به مناطق جلگه ی گیلان كوچ می دهند و از اواسط بهار بتدریج به ارتفاعات استان های خود باز می گردند.

وی تصریح كرد:بر اساس سرشماری سال گذشته در گیلان، 230هزار كلنی زنبور عسل وجود دارد كه بخشی از كلنی های این استان نیز در فصل تابستان به ارتفاعات استان اردبیل كوچ داده می شوند.

به گفته رحیمی؛ استان گیلان از نظر میانگین تولید عسل، دومین رتبه كشوری بعد از استان اردبیل را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینكه 20 كلنی زنبور عسل به عنوان شغل خانگی تعریف می شود، گفت: وضعیت زنبورداری در سال های اخیر در این استان رو به رشد بوده و مورد استقبال جوانان قرار گرفته است .ك/3

619/695