خانواده اتباع مفقود شده ژاپنی در کره شمالی عازم آمریکا شدند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/02/10 کلیات توکیو- جمعی از خانواده های اتباع مفقود شده ژاپنی در کره شمالی روز دوشنبه برای دیدار با مقامات ارشد آمریکایی عازم واشنگتن شدند.
به گزارش تلویزیون سراسری ژاپن (ان .اچ .کی )، آنها در این سفر از آمریکا خواهند خواست تا زمانی که موضوع اتباع ربوده شده ژاپنی توسط نیروهای امنیتی کره شمالی حل نشده است نام این کشور را از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج نکند.
به گزارش ان .اچ .کی، این عده در مدت اقامت یک هفته ای خود در آمریکا قرار است با کریستوفر هیل مذاکره کننده ارشد هسته ای این کشور در مذاکرات شش جانبه برای حل مساله هسته ای کره شمالی دیدار و در این زمینه با وی گفت وگو و تبادل نظر کنند.
دیدار با ریچارد آرمیتاژ معاون سابق وزیرامور خارجه آمریکا و جمعی از اعضای تاثیرگذار کنگره این کشور که خارج کردن نام کره شمالی از فهرست کشورهای حامی تروریسم را مورد انتقاد قرار داده اند، از جمله برنامه های دیدار خانواده اتباع ربوده شده ژاپنی در آمریکا اعلام شده است.
تروآکی ماسوموتو که خواهر وی جزو اتباع مفقود شده ژاپنی است، گفت: اگر نام کره شمالی از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج شود، این کشور دیگر به تعهد خود برای حل این مساله پایبند نخواهد بود.
ماسوموتو، افزود: ژاپن به تحریمهای خود علیه کره شمالی ادامه خواهد داد و او امیدوار است که دولت آمریکا این موضوع را درک کند.
مساله اتباع ربوده شده ژاپنی توسط نیروهای امنیتی کره شمالی، همواره به عنوان یکی از مهمترین موانع اصلی در راه عادی سازی روابط میان توکیو و پیونگ یانگ بوده است.
دولت ژاپن معتقد است که در دهه های 1970 و 1980 نیروهای امنیتی کره شمالی اقدام به ربودن 17 شهروند ژاپنی کرده اند که از این تعداد تنها پنج نفر به ژاپن بازگشتند و سرنوشت بقیه هنوز روشن نیست.
در عین حال کره شمالی شمار افراد دستگیر شده ژاپنی را 13 نفر اعلام کرده و گفته است که از این افراد پنج نفر به ژاپن بازگشته و هشت نفر دیگر نیز فوت کرده ا ند.
دولت ژاپن تاکنون با ارایه برخی شواهد، ادعاهای کره شمالی را در این زمینه رد کرده و خواستار ارایه اسناد و مدارکی دال بر صحت این ادعاها از سوی پیونگ یانگ شده است.
شبد**آساق 1501**1080**280** شماره 010 ساعت 00:26 تمام