تهران - استاد حوزه علميه و پژوهشگر ديني گفت: حضرت ابوالفضل (ع) مدرس ايثار و گذشت بود و تبعيت كامل و جامعي از امامت عصر خويش داشت.

حجت الاسلام و المسلمین 'سید كاظم ارفع' روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: ایشان در عین حال كه از نظر قدرت جسمی و شمایل، بی نظیر و به ماه بنی هاشم مشهور بود اما در برابر حضرت سید الشهدا، سربازی بود كه سراسر وجودش را اطاعت از ولایت در بر می گرفت.

وی تاكبد كرد كه حضرت ابوالفضل (ع) به ما آموخت كه چگونه باید ولایتمدار باشیم و در اوج قدرت و عزت چگونه ایثار كنیم و حركت آن حضرت به هنگام قرار گرفتن بر رود دجله و آب نخوردن به دلیل تشنه بودن برادرش امام حسین (ع) در طول تاریخ ماندگار شد.

این پژوهشگر و محقق دینی اضافه كرد: اگر در آن هنگام ایشان آب می خورد هیچ اشكالی نداشت اما به احترام برادر این كار را نكرد و حتی وقتی كه دشمنان كوردل دستش را قطع كردند این شعر را سرود كه اگر دست راست من را قطع كردید من دست از دینم بر نمی دارم و من از امامم و نوه رسول خدا (ص) تا آخرین نفس حمایت می كنم.

ارفع یادآورشد: در تاریخ نسبت قبیله ای بین حضرت ابوالفضل العباس (ع) و شمر بن ذی الجوشن بیان شده است و آن هنگام كه شمر در كربلا به واسطه این نسبت امان نامه ای برای آن حضرت می فرستد، ایشان با خشم با آنها برخورد می كند و به آنان می فهماند كه در راه خدا و پیروی از برادرش دست از اهداف متعالی بر نمی دارد.

وی با بیان اینكه این نوع پایداری بهترین آموزه حضرت ابوالفضل (ع) است، اظهار داشت: بسیاری از افراد با تغییر وضعیت زندگی و اجتماعی خود دینشان ضعیف می شود، رفتارهای عبادی، حجاب و نماز و سایر مسایل دینی را كنار می گذارند حال آنكه آن حضرت با قطع دستانش نشان داد كه سمبل و نماد واقعی حفاظت از دین اسلام است.

فراهنگ (4)**1883