تهران - رشد هشت و شش دهم درصدي صادرات محصولات دانش بنيان درسال گذشته ،حمايت 210 ميليارد توماني از 27 طرح كلان اولويت دار ، راه اندازي پورتال كشند قرمز در نيمه امسال ،اختصاص 6 ميليارد تومان براي طرح هاي كلان ملي و ايران جزو فهرست 10 كشور برتر در انتقال خون از مهمترين عناوين علمي است .

***رشد هشت و شش دهم درصدی صادرات محصولات دانش بنیان درسال گذشته

میزان صادرات كالاها و خدمات دانش بنیان در سال گذشته 900 میلیون دلار بوده است این صادرات نسبت به سال ماقبل هشت و شش دهم درصد رشد كرده است.

پیش از سال 84 در كشور تنها یك ستاد فناوری راهبردی داشتیم كه در 5 سال گذشته 10 ستاد فناوری از جمله ستاد فناوری اطلاعات ایجاد شد.

40 شركت دانش‌بنیان مورد حمایت ستادهای فناوری راهبردی قرار گرفته است.



**حمایت 210 میلیارد تومانی از 27 طرح كلان اولویت دار

طرح های كلان مصوب در این مركز در چهارسال گذشته 214 میلیارد تومان بوده است كه از این رقم 202 میلیارد تومان از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مابقی از سوی نهادها و دستگاه های همكار پرداخت می شود.

تاكنون بالغ بر 125 میلیارد تومان از 202 میلیارد تومان توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای طرح های كلان فناوری دركشور هزینه شده است.

مهم ترین طرح های كلان فناوری عبارت است از؛ ایجاد رصدخانه ملی، تامین مواد اولیه و داروهای مورد نیاز كشور، افتتاح گلخانه تراریخت، برپایی مراكز هوانوردی عمومی، حمایت از ساخت هواپیمای 2 تا 6 نفره و طراحی بالگرد ملی هشت نفره.

**راه اندازی پورتال كشند قرمز تا نیمه امسال

پورتال كشند قرمز طراحی و داده هایی در آن گنجانده شده است و تا آخر نیمه اول امسال راه اندازی خواهد شد.

كشند قرمز یكی از پدیده های بسیار مهم در آب های كشور است كه بی توجهی به آن محیط زیست دریایی ، صنعت شیلات و سلامت انسان ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

پدیده كشند سرخ با شكوفایی فیتوپلانكتون‌های مضر در آب‌های دریا اتفاق می‌افتد. بعضی از این فیتوپلانكتون‌ها از خود سمی ترشح می‌ كنند كه باعث تخریب آبشش ماهی‌ها می‌شود و یا با مرگ این فیتوپلانكتون‌ها،اكسیژن محلول آب را مصرف و ماهی‌ها و سایر آبزیان دچار خفگی می شوند.

** اختصاص 6 میلیارد تومان برای طرح های كلان ملی

جمهوری اسلامی اعتباری بیش از 6 میلیارد تومان را برای طرح های كلان ملی به معاونت پژوهشی این وزارتخانه اختصاص داد.

این میزان اعتبار در بین طرح های كلان ملی با پیشرفت فیزیكی بالا و در میان 21 دانشگاه از حدود 61 دانشگاه تقسیم شد .

همچنین با توجه به بودجه مصوب كه توسط ریاست جمهوری ابلاغ شده قرار است حدود 200 میلیارد تومان به وزارت علوم برای طرح های پژوهشی به ویژه طرح های كلان ملی تعلق گیرد كه این امر خود یك تحول بزرگ است .

علاوه بر آن 400 میلیون دلار از محل مازاد درآمد نفتی برای فعالیت های پژوهشی پیش بینی شده كه چنانچه این اعتبار هم محقق شود در این صورت جهش بی سابقه و تاریخی را سال جاری در حوزه پژوهشی شاهد خواهیم بود .

با تحقق این اعتبارات حجم فعالیت های پژوهشی در سال جاری حدود 10 برابر افزایش خواهد داشت .

**ایران جزو فهرست برتر جهان در انتقال خون

ایران تنها كشوری است كه 100 درصد خون مورد نیاز خود را از محل اهدای خون تامین می كند و به این دلیل از نظر ارتقای سلامت و كیفیت خون، جایگاه اول را در منطقه داراست.

فرهنگ سازی صورت گرفته در كشور باعث افزایش توجه مردم به امر اهدای خون شده و جامعه را از جایگاه و تاثیر اهدای خون بر سلامت فردی مطلع كرده است.

سازمان انتقال خون ایران از نظر سخت افزاری و همچنین ساختار نرم افزاری در موقعیت مناسبی قرار دارد. خودكفایی و استقلال ایران در تامین فرآورده های خونی مورد نیاز و فعالیت بیش از 220 پایگاه جمع آوری خون در كشور كه سالانه یك میلیون و 900 هزار واحد خون را از اهداكنندگان دریافت می كند، می تواند مصداق بارزی بر این ادعا باشد.

**اختصاص 20 میلیارد ریال به طرح های كلان و شركت های دانش بنیان حوزه ICT

براساس یك تفاهم نامه میان معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، قرار شد تا مبلغ 20 میلیارد ریال به طراحی و اجرای طرح های كلان و تقویت شركت های دانش بنیان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT) در كشور اختصاص یابد.

معرفی شركت های دانش بنیان با ظرفیت تولیدی و صادراتی در حوزه مربوط به معاونت علمی، طراحی طرح های كلان فناوری و نوآوری اولویت دار كشور، سرمایه گذاری و تامین مالی مشترك طرح های كلان، همكاری و پایش شاخص های حوزه ارتباطات وفناوری اطلاعات و فراهم كردن بسترهای استفاده از ظرفیت های بین المللی در توسعه كاربردهای ارتباطات و فناوری اطلاعات از جمله تعهدات طرفیت است.

همچنین همكاری در ارزیابی و نظارت طرح های مورد توافق، ایجاد هماهنگی وهم افزایی دستگاه های مرتبط و ایجاد ساختار مشترك برای جذب مجریان در قالب یك طرح كلان و حمایت مشترك از دیپلماسی علم و فناوری در حوزه آی سی تی از دیگر موارد مورد توافق طرفین است.

علمی (2)**1354**1542**