دزفول - استاديار روانشاسي دانشگاه آزاد اهواز گفت :عدم آموزش مهارت هاي زندگي دليل عمده اعتياد و اختلالات رواني در برخي افراد است.

به گزارش خبرنگار ایرنا دكتر' غلامرضا پاشا ' روز چهارشنبه در همایش یكروزه اعتیاد و راههای پیشگیری از آن در سالن ایثار دزفول زن را كانون اصلی خانواده دانست و افزود:خانواده یك منظومه است كه همه افراد بر یكدیگر تأثیر می گذارند و یادگیری مهارت های زندگی یكی از راههای بیمه كردن خانواده است كه باید توسط زن در خانه انجام شود.

وی افزود:با توجه به اینكه زن در جایگاه همسر و مادر نقش اساسی در خانواده ایفا می كند باید نسبت به مواد مخدر شناخته داشته تا در صورت مشاهده هرگونه علائم در افراد خانواده راه پیشگیری را آغاز كند.

این استادیار روانشناسی گفت:پنج درصد افراد معتاد را بانوان تشكیل می دهند كه متأسفانه 70 درصد آنها توسط شوهرانشان معتاد می شوند.

دكتر پاشا اظهار داشت:مادر نقش بی بدیلی در شكل گیری شخصیت كودك در هفت سال نخستین ایفا می كند و اگر در این سالهای ابتدایی زندگی شخصیت متزلزلی در كودك به وجود آید در نوجوانی دچار اختلالات روانی وانحرافات می شود و به دنبال اعتیاد خواهد رفت.

این استادیار روانشانسی تجارب دردناك دوران كودكی را زیر بنای اعتیاد عنوان كرد و گفت:كسی كه در دوران كودكی توانایی برقراری ارتباط صحیح را نداشته و از دوران كودكی خود رنج می برد ،این عقده ها بدون مشاوره وراه حل مانده و لذا مدام به دنبال راهی برای فرار از گذشته دردناك خود می باشد.

وی با اشاره به سبك های تربیت فرزندان گفت:والدین باید برای تربیت فرزندان سبك قاطع و اطمینان بخش داشته باشند وبه جای اینكه به فكر كیف و كفش كودك باشند به فكر روح و روان او باشند و با برقراری ارتباط سالم، گفت و گو و ابراز احساسات بهداشت روانی كودك را واكسینه كنند.

این استادیار روانشناسی نقش ویژه ابراز احساسات را در كانون خانواده یك اصل اساسی دانست و گفت:افراد خانواده باید یاد بگیرند برای مشكل پیش آمده راه حل های مختلف را شناسایی كنند و عواقب هر كدام از راه حل ها را با محوریت مادر وهمدلی اعضای خانواده در نظر گیرند و بهترین راه حل را برگزینند و این شیوه را به كودكان خود نیز آموزش دهند.

' سعید ایثاری' رییس بهزیستی شهرستان دزفول نیز با اشاره به اهمیت پیشگیری از مواد مخدر گفت:در تاریخ بشری مواد مخدر همواره وجود داشته و در ادیان مختلف و كتابهای مقدس به پیشگیری از آن اشاره شده است.

وی افزود:از حدود یكصد سال پیش تا كنون قوانینی برای محدودكردن مواد مخدر در جوامع حاكم بوده ولی اكنون جمعیت جوان را هدف قرار داده و متأسفانه روز به روز در حال گسترش است.

ایثاری اظهار داشت :قرارگیری كشورمان در همسایگی افغانستان و پاكستان به عنوان تولیدكنندگان اصلی مواد مخدر حل این معضل را دشوار كرده وباید با مشاركت همگانی مردم این معضل را مهار كرد.

رییس اداره بهزیستی دزفول اعتیاد را یك آسیب اجتماعی خواند كه معضل های اقتصادی وفرهنگی را نیز به دنبال دارد.

وی افزود:وجود سه میلیون نفر معتاد در كشور آمار بسیار بالا و هشدار دهنده ای است كه موجب افزایش طلاق و بزهكاری نیز می شود.

در این همایش كه توسط اداره بهزیستی ،دانشگاه علوم پزشكی و آموزش وپرورش دزفول برگزار شد كلیپی در خصوص اعتیاد پخش شد .

در حاشیه این همایش نیز نمایشگاهی از عوامل اعتیاد آور برپا شد.

یكم تا هفتم تیرماه به نام هفته مبارزه با مواد مخدر نامگذاری شده است.

7278/648