اصفهان–شاعر و محقق اصفهاني خواستار بازسازي مقبره صائب تبريزي شد و گفت: اين مكان ظرفيت تبديل به مكان توريستي را دارد .

به گزارش ایرنا،'خسرو احتشامی' شامگاه دوشنبه در همایش گرامیداشت صائب تبریزی در كنار مقبره وی اظهار كرد: آرامگاه صائب تبریزی با بازسازی و تغییر می تواند همانند آرامگاه سعدی و حافظ مكانی برای حضور گردشگران شود.

نویسنده كتاب «سرگذشت تغزل در تاریخ ادبیات ایران» اظهار كرد: پس از حافظ، مولانا و سعدی بی شك صائب چهارمین شاعر توانمند كشور است كه در زمینه غزل اشعاری عمیق سروده است.

این محقق و شاعر اصفهانی اظهار كرد: صائب، شاعر دوستدار خاندان عصمت و طهارت، توانمند و دارای اشعار اخلاقی است و در قصیده سرایی پیرو كمال اسماعیل است.

استاد دانشگاه اصفهان پیشنهاد داد كه روزهایی برای برخی شعرا همچون كمال اسماعیل و پدرش جمال نیز در تقویم رسمی كشور به ثبت برسد.

این محقق و پژوهشگر به نقش شعر در زندگی انسان اشاره كرد و گفت: انسان كنونی اسیر ابزارهای بشری شده است و باید دانست كه در این بین شعر می تواند عاملی برای آرامش بخشی باشد.

میرزا محمدعلی صائب تبریزی اگرچه اجداد او اهل تبریز بوده‌اند اما خود او در اصفهان بدنیا آمد و خانواده صائب جزو هزار خانواری بودند كه به دستور شاه عباس اول صفوی از تبریز كوچ كرده و در محله عباس‌آباد اصفهان ساكن شدند.

صائب در سال 1034 هجری قمری از اصفهان عازم هندوستان شد و بعد به هرات و كابل رفت و در سال 1042هجری قمری به ایران بازگشت و در اصفهان اقامت گزید و شاه عباس دوم صفوی به او مقام ملك‌الشعرایی داد.

صائب 80 سال زندگی كرد و در اصفهان دیده از جهان فروبست.

صائب تبریزی شاعری كثیرالشعر بود، تعداد اشعار صائب را از 60 هزار تا 120 هزار بیت گفته‏اند.

آثار صائب جز سه چهار هزار بیت قصیده و یك مثنوی كوتاه و ناقص به نام قندهارنامه و دو سه قطعه، همگی غزل است.

وی 17 غزل به تركی آذربایجانی نیز دارد.

7134/پ/1042