تهران - مدير بيمارستان تخصصي و فوق تخصصي خاتم الانبياء (ص) از اجراي موفق جراحي مغز در حالت هوشياري براي نخستين‌بار دركشور خبر داد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا دكتر پیرحسین كولیوند در این زمینه گفت: به همت متخصصان پزشكی كشور مغز در حالت هوشیاری برای نخستین‌بار در ایران در بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی خاتم الانبیاء (ص) جراحی شد.

وی افزود: دو بیمار دارای بیماری 'صرع مقاوم به درمان' تحت جراحی مغز در حالت هوشیاری قرار گرفتند كه عمل آنان با موفقیت به پایان رسید. امروز سه‌شنبه 11 تیر ماه سال جاری نیز 4 بیمار دیگر تحت این جراحی منحصر به فرد برای درمان قرار می گیرند.

كولیوند ادامه داد: سرپرست تیم جراحی مغز در حالت هوشیاری بر عهده پروفسورعلی گرجی مدیر مركز تحقیقات علوم اعصاب شفا بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی خاتم الانبیاء (ص) بود كه وی همزمان رئیس مركز تحقیقات 'صرع' دانشگاه‌ مونستر آلمان نیز است.

وی ادامه داد: همچنین دكتر طاهر طاهری جراح مغز و اعصاب و معاون مركز تحقیقات علوم اعصاب شفا بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) و دیگر اعضا پرفسور اشتومر، پرفسور كلاوس هافن كمپ از دانشگاه مونستر آلمان و دكتر مصطفی صادقی، دكتر محوری، دكتر پورسینا و خانم‌ دكتر خداشناس از بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی خاتم الانبیاء(ص) بودند.

مدیر بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی خاتم الانبیاء (ص) در توضیح نحوه این جراحی گفت: این عمل در حالت هوشیاری حدود چهار ساعت طول كشید و بیمار بدون بیهوشی و كاملاً در حال هوشیاری قرار داشت و در این شیوه جدید بدون درد، بیمار در زمان عمل جراحی به تمام پرسش تیم جراحی نیز پاسخ داد تا تمام بررسی‌ها برای حفظ سلامت ارگان‌های حیاتی و مهم مغز خصوصا مركز تكلم، مركز حركتی اندام ها و مراكز حسی اندام ها و...نیز صورت پذیرد.

كولیوند در تشریح اهمیت این جراحی منحصر به فرد اظهار داشت: پیچیدگی این عمل آنقدر بالا است كه تعداد محدودی در دنیا از متخصصان پزشكی، از جمله متخصصان چهار كشور آمریكا، انگلیس، آلمان و فرانسه از عهده آن بر می‌آیند.

مدیر بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی خاتم الانبیاء (ص) خاطرنشان كرد جراحی مغز در حالت هوشیاری دارای كمترین عارضه برای بیمار بوده و این گونه جراحی برای بیماران دارای تومور مغزی و بیماری 'صرع مقاوم به درمان' صورت می‌پذیرد كه از نظر اقتصادی و جلوگیری از خروج ارز برای كشور بسیار قابل توجه است. زیرا چنین عمل جراحی در خارج از كشور حداقل 700 تا 900 میلیون ریال هزینه برای بیماران دارد. در حالی كه در كشور با تعرفه بیمه های تكمیلی صورت می‌پذیرد.

به گفته وی تكنولوژی و دانش فنی این نوع عمل پیشرفته مغز امروز عملا به كشور منتقل شد.

علمی (1)**1354**1599