دكتر سید مهدی تشكری هاشمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: این طرح از جمله طرح های مصوب شورای علوم، تحقیقات وفناوری (عتف ) و مختص خودروها و مسافران آنهاست و هدف از اجرای آن افزایش كارآیی سیستم های حمل ونقل ، نجات جان انسانها و جلوگیری از اتلاف وقت، هزینه وانرژی است.
وی خاطرنشان كرد:با استفاده از سیستم های حمل ونقل هوشمند می توان به مسافران و خودروها اطلاع رسانی مناسب در مورد مسیریابی ارایه كرد و همین امر موجب كاهش ترافیك و و آلودگی هوا خواهد شد.
تشكری هاشمی هدف از اجرای این طرح را ارایه طرح ملی مدیریت هوشمند یكپارچه و كنترل ترافیك در شبكههای حمل و نقل شهری و جاده ای عنوان كرد و گفت: دانشگاه امیركبیر به عنوان مجری محوری این طرح وظیفه نگارش سند ملی سیستمهای حمل ونقل هوشمند و معماری آن را در كشور برعهده دارد كه درحال حاضر این سند ملی تدوین شده است .
به گفته وی به منظور اجرای این طرح از ابزارها و مولفههایی مانند سیستمهای اطلاع رسانی ترافیك، دوربینهای كنترل سرعت، مجموعههای كنترل محدوده ترافیك، سیستمهای خودكار عوارض و سیستمهای پرداخت الكترونیك استفاده می شود.
تشكری هاشمی اظهار داشت: ورود فناوری اطلاعات به عرصه صنعت حمل و نقل سبب ارایه تحلیلهای مناسب از وضعیت ترافیكی شده است؛ برای مثال با استفاده از روش های جدید می توان سرعت متغیر یك وسیله نقلیه را در طول مسیر كنترل كرد و این روش های جدید باید در حمل و نقل شهری و برون شهری كشور مورد استفاده قرار گیرد.
علمی(4)**9190**1581
تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۷
تهران- رييس پژوهشكده حمل و نقل و سيستم هاي هوشمند دانشگاه صنعتي اميركبيرگفت : سند سيستم حمل و نقل هوشمند (ITS) تدوين شده است و اين طرح تا سال 94 در سراسر كشور اجرايي مي شود.