ساري - جشنواره بزرگ تمشك شمال كشور در روستاي ' خرم چماز ' شهرستان نكا برگزار مي شود.

دهیار روستای خرم چماز كه دبیر برگزاری این همایش است، روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این جشنواره جمعه این هفته، چهاردهم تیر با هدف معرفی گیاه تمشك و خواص دارویی و فرآورده‌های جانبی آن برگزار می‌شود.

'ابوالحسن لطفی' افزود: معرفی توانمندی‌های روستای خرم چماز و محصولات كشاورزی و صنایع دستی، پخت نان و غذاهای محلی از برنامه‌های جانبی جشنواره است.

وی با اشاره به برداشت 200 تن تمشك در سال گذشته از جنگل های منطقه هزارجریب نكا بویژه منطقه ' پی رجه '، گفت: یكصد تن از تمشك برداشتی سال گذشته مربوط به منطقه خرم چماز بود.

او افزود: جشنواره بزرگ تمشك شمال كشور با همكاری شركت حیدربابا شمال و با هدف شناساندن تمشك به عنوان ماده غذایی مفید به جامعه و ارزش غذایی و همچنین اقتصادی آن برای جامعه برگزار می شود.

دهیار خرم چماز بیان داشت: ما در سال های اخیر با همكاری شورای روستای رمدان خیل اقدام به جمع آوری تمشك محلی توسط اهالی روستا و فروش آن به شركت حیدربابا شمال كرده ایم كه خوشبختانه سود و عایدات بسیار خوبی در این زمینه نصیب مردم شده است.

وی با بیان اینكه با شروع فصل برداشت تمشك اشتغال زایی مناسبی در روستاهای منطقه ایجاد می شود، افزود: به طور میانگین روزانه پنج تا هفت تن تمشك از مناطق روستایی منطقه برداشت می شود كه فروش آن در اشتغال فصلی اهالی روستا بسیار موثر است.

تمشك درخچه ای از تیره گل سرخیان است كه به حالت وحشی در نقاطی مانند گیلان، مازندران و آذربایجان فراوان می روید و به دلیل برخورداری از آنتی‌اكسیدان قوی خاصیت ضد سرطانی دارد و از روند پیر شدن سلول‌ها جلوگیری می‌كند و عملكرد بدن و مغز را بهبود می‌بخشد.ك/3

7332/1654