تهران - بانك ميكرواگانيسمهاي مركز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي به همت متخصصان خود موفق شد در امر شناسايي و نگهداري ميكروارگانيسم ها به خودكفايي برسد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا دكتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رئیس مركز در خصوص این موفقیت گفت: مركز ملی ذخایر ژنتیكی و زیستی ایران موفق شد تا در امر شناسایی و نگهداری میكروارگانیسم ها به خودكفایی لازم برسد. این مركز با جدیّت تمام در حال افزایش توانایی های خود بوده و در زمینه افزایش اعتبار علمی كشور در علوم زیست فناوری و تنوع زیستی، با تلاشهای زیاد توانسته است به اهداف والایی دست یابد.

دكتر فاضلی افزود: تاكنون 30 میكروارگانیسم جدید پروكاریوتی در ایران شناسایی و معرفی شده است كه 22 گونه آن توسط محققان این مركز انجام پذیرفته است.

وی ادامه داد: این نهاد تجارب مختلف و پراكنده در امر شناسایی و سیستماتیك میكروارگانیسم ها در كشور را متمركز نموده و با بومی سازی دانش فنی شناسایی گروه های مختلف میكروارگانیسم ها توانسته است به این جایگاه برسد.

شاهزاده فاضلی خاطر نشان كرد: امروز دستاوردهای بزرگ این مركز جایگاه مناسبی را بین مجموعه های كشت میكربی در جهان عاید كشور كرده است به طوریكه با عنایت به آخرین آمار، كشورهای محدودی هستند كه قادرند شناسایی میكروارگانیسم ها را در این سطح به انجام رسانند.

وی گفت :این مركز جزء 10 كشور نخست دنیا به شمار می آید. توانمندی مركز ملی ذخایر ژنتیكی و زیستی ایران در ارائه میكروارگانیسم های بومی از جمله ابتكاراتی است كه با هوشمندی كامل با رسالت اصلی آن كه همانا حفظ ثروت های ملی و جلوگیری از تضییع آنهاست، به تحقق پیوسته است.

علمی (1)**1354**1599