سنندج - سر تپوله از محلات قديمي شهر سنندج است كه در گذشته محله اعيان نشين ها بوده و امروز به عنوان يكي از آثار تاريخي در مركز اين شهر مورد بازديد گردشگران و علاقه مندان به تاريخ كهن ايران زمين است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محه سرتپوله از نظر موقعیت مكانی در حد فاصل خیابان های شهداء و صلاح الدین ایوبی، خیابان امام (ره) و طالقانی (پهلوی سابق) واقع شده است.

بازارچه سرتپوله بعد از بازار اصلی سنندج یكی از شریان های اصلی، اقتصادی و فرهنگی در شهر سنندج محسوب می شود.

از عوامل اصلی تحرك و پویایی در این قسمت از بافت قدیمی شهر سنندج، وجود مقبره و امامزاده هاجره خاتون است، این امامزاده در محله سرتپوله واقع شده و براساس روایات موجود این امامزاده شریفه، خواهر امام رضا (ع) است و روزانه پذیرای گردشگران و مسافران زیادی از اقصی نقاط ایران است.

از ویژگی های دیگر این محله قدیمی و تاریخی وجود خانه های تاریخی شاخص در آن است كه می توان به عمارت آصف (خانه كرد سنندج)، عمارت مشیر دیوان، منزل و مسجد خورشید لقاخانم، منزل احمدی، عمارت تاریخی ملك التجار و منزل خوشنواز اشاره كرد، بناهای تاریخی محله سرتپوله مربوط به دوره های صفویه تا معاصر است.

اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كردستان در راستای حفظ، مرمت و نگهداری بناهای تاریخی در محله سرتپوله، مرمت، احیا و ساماندهی عمارت آصف، قسمتی از عمارت مشیر دیوان، مسجد خورشید لقاء خانم، تكیه بهرام بیگ، امامزاده هاجره خاتون را در دستور كار خود قرار داده بود كه توسط كارشناسان حوزه حفظ و احیاء این اداره كل اقدامات مرمتی و حفظ و نگهداری این بناهای قدیمی و تاریخی به انجام رسید.

عمارت آصف یا خانه كرد سنندج یكی از بزرگترین عمارت های اعیانی شهر سنندج است كه در این محله واقع شده است.

این عمارت دارای ارزش ویژه معماری از لحاظ آجر كاری و گچبری و اروسی سازی است و حمام آن زیباترین حمام خصوصی در بین حمام های شهر سنندج است.

بنای اولیه این عمارت مربوط به دوره صفویه است و در دوره های قاجاریه و پهلوی تكمیل تر شده است و هم اكنون خانه كرد با تغییر كاربری به موزه مردم شناسی تبدیل شده است.

عمارت مشیر دیوان نیز كه در خیابان شهداء و محله سر تپوله واقع شده، شامل هفت حیاط با فضاهای مرتبط و یك حمام خصوصی در داخل مجموعه است.

هر یك از حیاط ها دارای آب نما بوده و عمارت توسط میرزا یوسف مشیردیوان در دوره قاجاریه ساخته شده است، در این عمارت از اروسی های پركار، تزئینات آجری، كادر بندی ها و گچ بری هایی جهت تزئین استفاده شده است.

حمام شجاع لشگر از دیگر بناهای تاریخی این محله كه در خیابان امام خمینی (ره) كوچه یمین لشگر واقع شده، محسوب می شود، این حمام مربوط به دوره قاجاریه است و در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است.

دیگر بناهای تاریخی این محله به صورت موزه یا غیر موزه احیاء و تغییر كاربری آنها مطابق با نیاز روز داده شده است.

همچنین از بناهای تملك شده توسط اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در قسمت های مختلف این بافت می توان به منزل احمدی، عمارت ملك التجار و قسمتی از عمارت مشیر دیوان، حمام و سر درب شجاع لشكر اشاره كرد.ك/3

7346/533