نگاهی به معبد جنجال برانگیز یاسوکونی در سالگرد پایان جنگ جهانی دوم ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/05/25 سیاسی.ژاپن.یاسوکونی .جنگ از: جمشید رضائی توکیو - امروز(جمعه ) 15 اوت (25 مرداد) سالگرد تسلیم ژاپن و شصت وسومین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم برای مردم ژاپن بویژه خانواده های قربانیان جنگ های ژاپن و روزی برای برگزاری یادبود قربانیان ژاپنی و نیز برقراری صلح محسوب می شود.
هر ساله در ژاپن در چنین روزی چشم های ناظران داخلی و خارجی به سوی معبد شینتویی یاسوکونی که در آن اسامی قربانیان ژاپنی در جنگ های این کشور مورد احترام قرار می گیرد، دوخته می شود، بویژه در این زمینه که آیا نخست وزیر ژاپن در این روز از این معبد دیدار می کند یا نه ؟ جونیچیرو کویزومی نخست وزیر پیشین ژاپن که به مدت پنج و نیم سال رهبری این کشور را بر عهده داشت هر ساله در چنین روزی با حضور در معبد یاسوکونی برای قربانیان جنگ های ژاپن که نام آنها در این معبد تکریم می شود دعا می کرد.
این اقدام کویزومی موجب سردی روابط ژاپن با کشورهای همسایه خود نظیر چین و کره جنوبی شده بود، بطوریکه دیدار رهبران این کشورها از ژاپن نیز لغو گردید.
کویزومی که هم اینک یکی از نمایندگان حزب حاکم لیبرال دمکراتیک در مجلس پرقدرت 480 نفری نمایندگان ژاپن است امروز نیز از این معبد دیدار کرد.
شینزو آبه جوان ترین نخست وزیر ژاپن پس از جنگ دوم جهانی پس از روی کار آمدن در سپتامبر سال 2006 میلادی، بهبود روابط این کشور با کشورهای همسایه را از اولویت های سیاست خارجی ژاپن عنوان کرد و با سفر به این کشورها در کمتر از یک ماه درصدد بهبود روابط فی مابین پرداخت.
وی همچنین در این راستا از دیدار از معبد یاسوکونی در سالگرد پایان جنگ جهانی دوم و تکریم یاد قربانیان ژاپنی در این معبد خودداری کرد و این روند در دولت یاسوئو فوکودا نخست وزیر کنونی ژاپن نیز ادامه یافت.
فوکودا که امسال نخستین سال رهبری وی بر ژاپن است نیز با هدف بهبود بیش از پیش روابط این کشور با کشورهای همسایه خود که در دوران آبه روند رو به بهبودی را آغاز کرده بود دنبال نمود هرچند برخی وزیران دولت وی از این معبد بازدید کردند.
*** اما معبد یاسوکونی با چه هدفی، در چه زمانی و در کجا واقع است ؟ معبد یاسوکونی در دوران سلسله میجی (1868 - 1912)، زمانی که ژاپن وارد یک دوران سیاسی غم انگیز و انقلاب اجتماعی که در سال 1868 میلادی به اوج خود رسیده بود، احداث شد.
جنگ های داخلی میان توکوگاوا شوگانیت که برای بیش از 260 سال بر ژاپن حکمفرمایی کرده بود و ساتسوما چوشو که به دنبال بازگرداندن نقش امپراتور در این کشور بود، برپا گردید.
این جنگ در سال 1869 میلادی و با پیروزی نیروهای امپراتوری پایان یافت و امپراتور میجی با هدف احترام و تکریم یاد آن گروه از افرادی که در جریان جنگ های انجام شده به خاطر امپراتور جان خود را از دست داده بودند دستور تاسیس این معبد را در منطقه کودان واقع در ناحیه چیودا در توکیو صادر کرد.
این معبد در ابتدا با نام شوکونشا نامگذاری شده بود اما در سال 1879 میلادی به نام یاسوکونی یا سرزمین صلح تغییر نام یافت.
تا پایان جنگ جهانی دوم معبد یاسوکونی توسط یک موسسه مذهبی دولتی که زیر نظر وزارت جنگ و وزارت نیروی دریایی بود، اداره می شد.
پس از شکست ژاپن در سال 1945 میلادی، نیروهای اشغالگر فعالیت مذهب شینتو را در این کشور تحریم کردند اما امروز معبد یاسوکونی یک موسسه مذهبی مستقل و زیر نظر حوزه قضایی استانداری توکیو به فعالیت ادامه می دهد.
در معبد یاسوکونی اسامی حدود دو میلیون و 470 هزار نفر از افرادی که در راه انجام وظیفه و حفظ سرزمین خود جانشان را از دست داده اند، تکریم می شود.
بسیاری از این افراد که اسامی آنها در معبد یاسوکونی تکریم می شوند را سربازانی که در جریان جنگ کشته شده بودند از جمله در جنگ های ژاپن و چین، ژاپن و روسیه و جنگهای اول و دوم جهانی تشکیل می دهند.
در این معبد همچنین اسامی افراد غیرنظامی از جمله زنانی که به عنوان پرستار به کارهای امدادی مشغول بودند نیز مورد احترام و تکریم قرار می گیرند.
بسیاری از جنجال های سیاسی و دیپلماتیک بر سر معبد یاسوکونی از سال 1978 میلادی و پس از آن که نام 14 نفر از جنایتکاران جنگی کلاس A که از رهبران ژاپنی در جریان جنگهای این کشور بودند و پس از جنگ دوم جهانی از جمله ژنرال هیدهکی توجیو مورد تکریم قرار می گیرند، آغاز شده است.
در این معبد همچنین اسامی 27 تایوانی و 21 هزار کره ای نیز که به عنوان نیروهای ژاپنی در زمانی که شبه جزیره کره و تایوان به عنوان مستعمره های ژاپن بودند، کشته شده اند نیز مورد تکریم قرار می گیرند.
*** اما چرا دیدار نخست وزیر ژاپن از این معبد مورد مخالفت قرار می گیرد؟ از جمله دلایل آن این است که براساس فصل 20 قانون اساسی ژاپن که پس از شکست این کشور در جنگ جهانی دوم و تسلیم آن به تصویب رسیده است، دولت ژاپن و سازمان های وابسته به آن از شرکت در فعالیت های مذهبی منع شده اند براساس این فصل از قانون اساسی ژاپن دولت و سازمان های وابسته به آن نمی توانند در هیچگونه فعالیت های مذهبی حضور داشته باشند و بر این اساس نیز حضور نخست وزیر در چنین مراسمی برخلاف قانون اساسی این کشور تلقی می شود.
بر همین اساس یاسوئو فوکودا نخست وزیر ژاپن به جای شرکت در مراسم شصت وسومین سالگرد پایان جنگ و تسلیم این کشور در جنگ جهانی دوم، امروز به همراه آکی هیتو امپراتور این کشور و جمعی از مقامات ارشد ژاپنی در مراسم یابودی به همین مناسبت در تالار بودوکان در توکیو حضور یافت.
در این مراسم یادبود که چند هزار نفر از مقامات و دیگر شهروندان ژاپنی در آن حضور داشتند، همزمان با احترام به روح کشته شدگان ژاپنی در جریان جنگهای این کشور، از عملکرد ارتش امپراتوری ژاپن در گذشته و آسیب رساندن به کشورهای همسایه ابراز ندامت کرده و سوگند یاد کردند که آغازگر جنگ دیگری نباشند.
آساق 1415**1071**280** شماره 053 ساعت 13:01 تمام