تهران - فرمانده يگان حفاظت از منابع طبيعي سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور گفت: بيش از 80 درصد آتش سوزي در جنگل ها و مراتع كشور منشاء انساني دارد و در اثر بي مبالاتي و بي توجهي صورت مي گيرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا سرهنگ 'قاسم سبزعلی' افزود: بارندگی های ابتدایی سال جاری سبب افزایش علوفه و علف زارها در مراتع كشور شده و زمینه را برای حریق تا حدودی فراهم كرده است.

وی با بیان اینكه در چهارماهه امسال در مقایسه با سال گذشته با آتش سوزی بیشتری به لحاظ سطح و فقره در عرصه های منابع طبیعی رو به رو بودیم، اظهاركرد: بیشترین علت حریق انباشت علوفه، افزایش دما و گرمای بیش از حد هوا بوده است.

سبزعلی تصریح كرد: با توجه به پیش آگاهی و پیش بینی ها برای پیشگیری از حریق جنگل ها و مراتع از ابتدای امسال چندین دستور العمل از سوی ریاست سازمان و یگان حفاظت به ادارات كل منابع طبیعی سراسر كشور ارسال شده و همچنین جلسه های متعددی با دستگاه های تاثیرگذار نظیر سازمان مدیریت بحران و شورای تامین استان ها نیز برگزارشده است.

براساس گزارش سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری كشور، فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی كشور، اعتبارت لازم برای تجهیز و تهیه امكانات اطفای حریق را ناكافی دانست و گفت: آتش سوزی پدیده ای اجتناب ناپذیر است كه در همه جای دنیا اتفاق می افتد اما فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به عموم جامعه یكی از بهترین سرمایه ها در كنار تجهیزات و امكانات است.

وی ادامه داد: در دستور العمل های ابلاغی به استان ها برای پیشگیری از حریق های احتمالی با چاپ اطلاعیه و بروشور و همچنین حضور در صدا و سیما به افكار عمومی و جوامع محلی اطلاع رسانی می شود.

این مقام مسئول، كد پیگیری 1504 را یكی از سهل الوصول ترین راه ارتباطی مردم با یگان حفاظت برشمرد و افزود: مردم می توانند بدون این كه هزینه ای پرداخت كنند به محض رویت هرگونه آتش سوزی در جنگل ها و مراتع با شماره گیری این كد مسئولان حفاظت از منابع طبیعی را مطلع كنند.

اقتصام(4)**9186**1601**