تبريز- رييس سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي از موفقيت آميز بودن طرح تلقيح 600 راس گوسفند قزل با نژاد پاكستان و رومانوف براي نخستين بار در شمال ‌غرب كشور خبر داد.

مسعود محمدیان روز سه شنبه در جلسه بررسی روند پرورش گوسفند در استان گفت: عملیات تلقیح 300 راس میش درروستای مایان سفلی از توابع تبریز و 300 راس میش در صوفیان از توابع شهرستان شبستر به روش لاپاراسكوپی با اسپرم گوسفند رومانوف و گوسفند سنگین وزن پاكستانی برای نخستین بار در شمال‌غرب كشور با موفقیت اجرا شد.

وی افزود: این طرح در راستای اجرای پروژه اصلاح نژاد دام سبك با هدف تولید نژادهای جدید تركیب گوسفندی، توسط گروه اعزامی از مركز اصلاح نژاد دام كشور و همكاری كارشناسان مدیریت امور دام معاونت بهبود تولیدات دامی استان در شهریور ماه سال‌ گذشته به اجرا درآمد.

محمدیان گفت: پس از سپری شدن پنج ماه دوران بارداری، از اواخر بهمن ماه 91 میش ‌های تلقیح شده آغاز به زایمان كردند كه دوقلوزایی و سه قلوزایی با درصد بالایی حاصل این طرح بود.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود در صورت اجرای طرح در كل گله‌های قزل استان نتایج حاصله در پایان عملیات اصلاح نژادی، علاوه بر دارا بودن خصوصیات گوسفند بومی استان از جمله مقاومت به بیماری‌ها، از لحاظ وزنی و چند قلوزایی نیز عملكرد بسیار خوبی داشته باشد.

رییس سازمان جهاد كشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در آینده نه چندان دور با ترویج نگهداری نژادهای نو تركیب گوسفندی، رشد و شكوفایی بیش از پیش گوسفند داری صنعتی در استان امكان پذیرتر می شود.

وی اظهاركرد: گوسفند بومی سازگار با شرایط سخت محیطی و دارای كیفیت مطلوب گوشت بوده و گوسفند نژاد پاكستانی دارای سرعت رشد بالا و گوسفند رومانف دارای خاصیت چندقلو زایی است.

محمدیان افزود: با ادامه روند آمیخته گری و انجام برنامه های علمی اصلاح نژادی در آینده شاهد نسل جدیدی از گوسفندان با مزایای تمام نژادهای دخیل در آمیخته گری و امكان پرورش آن در سیستم های بسته بدون نیاز به مرتع خواهیم بود.

وی ابراز امیدواری كرد: بابرطرف كردن نقاط ضعف گوسفندان بومی، شاهد رشد سیستم پرورش صنعتی دام سبك در سطح استان باشیم.

رییس سازمان جهاد كشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: اجرای طرح اصلاح پنج گله نژاد پایه مغانی در سال جاری در استان با استفاده از اعتبارات ملی در دستور كار این سازمان بوده و اصلاح گله 500 راسی نژاد پایه مغانی در روستای مایان از توابع تبریز در حال انجام است.

وی با اشاره به وجود سه میلیون و 400 هزار راس گوسفند و بره و 645 هزار راس بز و بزغاله درآذربایجان شرقی افزود: از این میزان دام سبك سالانه 25 هزار تن گوشت قرمز، 18 هزار تن شیر و 34 هزار تن پشم عاید دامداران و كشاورزان استان می شود.

6120/587/ 1645