تهران - كره جنوبي روز سه شنبه ديدار اخير وزيران كابينه ژاپن از معبد 'ياسوكوني' در توكيو را ،كه جنايتكاران جنگي نيز در آن مدفون هستند، محكوم كرد .

خبرگزاری كیودو از توكیو گزارش داد كه 'چو تای یونگ' سخنگوی وزارت خارجه كره جنوبی به خبرنگاران گفت: لازم است كه رهبران سیاسی ژاپن منصفانه تاریخ گذشته این كشور را مورد توجه قرار دهند.

چهار وزیر كابینه ژاپن از جمله 'ساداكازو تانیگاكی' وزیر دادگستری آن كشور شنبه گذشته از معبد 'یاسوكونی' دیدار كرده و دسته های گل بر سر قبر نظامیان ژاپنی كه در جنگ چهانی دوم كشته شدند، گذاشتند.

این معبد كه در آن جنایتكاران درجه اول نیز دفن شده اند از شنبه گذشته مراسم یاد بود سالانه ای را آغاز كرد كه در آن كشته شدگان جنگی ژاپن مورد احترام قرار می گیرند.

كره جنوبی و چین، كه قربانیان تجاوز نظامی گذشته ژاپن هستند، بارها دیدار های مقامات ژاپن از این معبد را مورد انتقاد قرارداده و آنها را بی سابقه و درد آور توصیف كرده اند .

این دو كشور این معبد را نماد نظامی گری ژاپن می دانند.

روابط بین كره جنوبی و ژاپن در پی نگاه متفاوت دو كشور از تاریخ زمان جنگ و مشاجره بر سر جزیره های كوچك دوكدو به كره ای و تاكه شیما به ژاپنی ،كه در كنترل كره جنوبی قرار دارد، همچنان سرد است.

مترجمام**1533**