تهران - رييس سازمان امور اقتصادي و دارايي استان گيلان، كل ورودي سرمايه گذاري خارجي به اين استان را در سال 91 ، 52 ميليون دلار اعلام كرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا 'منصور مولایی پور' با اشاره به اقدامات ستاد سرمایه گذاری استان گیلان گفت: سال گذشته نشست های گوناگونی با مدیران اقتصادی استان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با فعالان اقتصادی وسرمایه گذاران خارجی برگزار و تفاهم نامه هایی نیز به امضاء رسید.

وی، سرمایه گذاری شركت مادر تخصصی فارسیستان، سرمایه گذاری در امور ریلی، سرمایه گذار خارجی جهت احداث انبار سرپوشیده كالا درمنطقه آزاد انزلی، ساخت هتل 5 ستاره در شهر رشت، شركت هلدینگ توسعه ترابر ایرانیانو نشست با سرمایه گذار خارجی در طرح تولید سرمایه گذاری ماشین های سنگین را از جمله پروژه های سرمایه گذاری خارجی در گیلان عنوان كرد.

براساس گزارش سازمان سرمایه گذاری و كمكهای اقتصادی و فنی ایران، مولایی پور اظهاركرد: سرمایه گذارای در بخش های گردشگری، پرورش ماهیان خاویاری، امضای تفاهم نامه های اولیه همكاری و سرمایه گذاری مشترك در خصوص احداث كارخانه تولید ترانس و تجهیزات انتقال نیرو و مدیریت پسماند و احداث نیروگاههای زیست توده و بررسی پروژه های سرمایه گذاری ورفع مشكلات آنها افتتاح اتاق مجازی مركز خدمات سرمایه گذاری راه اندازی این سامانه برای نخستین بار در كشور از برخی اقدامات صورت گرفته این استان در سال گذشته است.



** مهمترین طرح سرمایه گذاری در استان

رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان گیلان مهمترین طرح سرمایه گذاری استان را احداث بندر كاسپین اعلام كرد و گفت: بندر انزلی به دلیل نزدیكی به سایر بنادر خزر و دسترسی آسان به بنادر اروپایی از موقعیت ممتازی برخوردار است .

به گفته وی، بندر در حال ساخت كاسپین به عنوان یك بندر نسل سوم ، در آینده ای نزدیك با 22 پست اسكله با ظرفیتی بالغ بر 11 میلیون تن ، كه در فاز اول ( ظرف پنجسال ) توانایی تخلیه وبارگیری كالا تا مرز 3 میلیون تن را خواهد داشت و می تواند ضمن پاسخگویی به نیازهای بازرگانی ، موجب ایجاد مراكز لجستیك شامل انبارداری ، توزیع كالا و گسترش صنایع دریایی گردد .

مولایی پور تصریح كرد: طرح احداث بندر كاسپین در منطقه آزاد تجاری – صنعتی انزلی با ظرفیت11میلیون تن در سال با مساحت 2میلیون متر مربع می باشد كه كل میزان سرمایه گذاری 10000میلیارد ریال می باشد كه حدود 95درصد آن مربوط به سرمایه گذاری ثابت و 5درصد مربوط به سرمایه در گردش است .



** برنامه های استان در حوزه سرمایه گذاری در سال 92

رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان گیلان با اشاره به برنامه های این سازمان درسال جاری اظهار امیدواری كرد این مركز با تلاش های بی وقفه خود و با همكاری دستگاه های اجرایی پروژه های نیمه تمام سال گذشته را پیگیری كند و طرح های نیمه تمام استان در بخش های صنعتی، كشاورزی، گردشگری و در بخش های مختلف هرگونه حمایتی را بر اساس قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری از آنها دریغ نخواهد كرد.

وی یادآور شد: معرفی طرح های نیمه تمام بخش خصوصی به سرمایه گذاران بالقوه، رایزنی با هیات های سرمایه گذاری خارجی،بازدید از پروژه های سرمایه گذاری در استان، جمع آوری آمار و اطلاعات سرمایه گذاریهای پوششی و غیر پوششی و ارسال آنها به سازمان سرمایه گذاری و تسهیل روند اخذ مجوزها و الكترونیكی كردن ثبت شكایات سرمایه گذاران در ستاد سرمایه گذاری از برنامه های مركز خدمات سرمایه گذاری در سال جاری خواهد بود.

مولایی پور افزود: برگزاری دوره های آموزشی جذب سرمایه گذاری خارجی و روش های تامین مالی ، شناسایی فرصت های جدید سرمایه گذاری در استان و شركت در نمایشگاه های بین المللی و معرفی این فرصت ها به سرمایه گذاران داخلی و خارجی ، تبلیغ و اطلاع رسانی مزیت های سرمایه گذاری در استان از طریق مختلف به سرمایه گذاران از جمله برنامه های این مركز در سال جاری است .

اقتصام(1)**9186**1601**