تهران - مدير اداره كل هنرهاي نمايشي در مراسم تقدير از سه دهه فعاليت مستمر «فرهاد ناظرزاده كرماني» نويسنده، پژوهشگر و مدرس تئاتر كشور گفت: تجليل از بزرگان عرصه هنر، تجليل از فرهنگ و هويت ايراني است و تجليل از هويت ايراني، پاسداشت فرهنگ و هنر بشريت است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مراسم تقدیر و تكریم از مقام هنری استاد «فرهاد ناظرزاده كرمانی» و چهار دهه فعالیت مستمر او در زمینه پژوهش، نگارش، ترجمه و تدریس هنرهای نمایشی در سطح داخل و بین المللی، شامگاه گذشته (شنبه 29 تیرماه)، با حضور مدیران حوزه تئاتر، هنرمندان، دانشجویان پیشین و هم اكنون این مدرس دانشگاه و اهالی مطبوعات در سالن شماره یك تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد.

قادر آشنا مدیر ادره كل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: تجلیل از بزرگان عرصه هنر، تجلیل از فرهنگ و هویت ایرانی است و تجلیل از هویت ایرانی، پاسداشت فرهنگ و هنر بشریت است و به خاطر برگزاری این مراسم باید از مدیریت تماشاخانه ایرانشهر تشكر كرد.

وی ادامه داد: تكریم هنرمندان و چهره های ماندگار فرهنگ كشور انقلابی و اسلامی ایران، میراث نیكویی است كه باید در هر زمان و مكانی به انجام و توسعه آن توجه جدی داشت و یكی از بهتری راه های ادای دین به زحمات نخبگان فرهنگی، نامگذاری محیط های هنری به نام و یاد آن چهره های اثرگذار و ماندگار است.

مدیر اداره كل هنرهای نمایشی با تقدیر از مسوولان تماشاخانه ایرانشهر به سبب نامگذاری سالن شماره یك این مجوعه به نام استاد فرهاد ناظرزاده كرمانی خاطرنشان كرد: امیدواریم این عمل قابل تقدیر در آینده به عنوان الگویی مطلوب برای تقدیر و تشكر از چهره های اثرگذار فرهنگی كشورمان، توسط تمامی مدیران فرهنگی و هنری استمرار داشته باشد.



** حمید سمندریان همیشه قدردان تلاش های استاد ناظرزاده كرمانی بود

هما روستا بازیگر و همسر زنده یاد «حمید سمندریان» كه نام این هنرمند فقید نیز بر روی یكی دیگر سالن های نمایشی مجموعه ایرانشهر ثبت شده است در این مراسم گفت: استاد ناظرزاده كرمانی را به واسطه تعریف های حمید سمندریان می شناسم و امروز خوشحالم در كنار این مراسم تقدیر، شاهد نامگذاری یكی از سالن های تئاتری به نام یكی از هنرمندان عرصه هنرهای نمایشی كشور هستیم.

وی ادامه داد: سمندریان همیشه به خاطر توانایی ها و تلاش های ناظرزاده برای توسعه علمی و آكادمیك تئاتر در ایران تقدیر می كرد و امروز من هم مانند او از صمیم قلب به پاس تربیت شاگردان خوب برای تعالی هنر نمایش ایرانی از استاد ناظرزاده كرمانی تشكر می كنم.



* مشایخی: افتخار حضور در كلاسهای پدر این استاد را دارم

جمشید مشایخی پیشكسوت عرصه بازیگری تئاتر، سینما و تلویزیون در این مراسم ضمن قرائت اشعاری از مولوی و تقدیم آن به ناظرزاده كرمانی گفت: در سال های تحصیلم در دانشكده هنرهای زیبا از محضر پدر استاد ناظرزاده كرمانی بسیار بهره بردم و خوشحالم امروز نیز دانشجویان فراوانی مانند من افتخار حضور در كلاس های این استاد و چهره ماندگار تئاتر ایران را دارا هستند.



** راه اندازی رشته دكترای پژوهش تئاتر به نام استاد ناظرزاده كرمانی

در ادامه مراسم «فردوس حاجیان» رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مركز ضمن تقدیر از ممارست و تلاش های استاد ناظرزاده كرمانی در مسیر توسعه علمی و آكادمیك هنرهای نمایشی در دانشكده های تئاتری سراسر كشور گفت: به زودی رشته دكترای پژوهش تئاتر با نام «استاد فرهاد ناظرزاده كرمانی» در دانشگاه آزاد اسلامی راه اندازی خواهد شد.

وی ادامه داد: نامگذاری این رشته به نام این پژوهشگر و مدرس تئاتر، ادای دینی به سه دهه مجاهدت های وی در مسیر آموزش هنر تئاتر به دانشجویان است و امیدواریم تا دانشجویان قدیمی و فارغ التحصیل تئاتر، برای ادامه علم اندوزی خود در دانشگاه آزاد حاضر و دكترای خود را در رشته پژوهش تئاتر به نام استاد ناظرزاده كرمانی دریافت كنند.



** سهم بزرگی از توسعه تئاتر ایران مدیون اساتیدی چون استاد ناظرزاده كرمانی است

در ادامه محمدرضا اصلانی مستند ساز و از دانشجویان سابق این مدرس پیشكسوت با بیان آنكه در طی 30 سال گذشته استاد ناظرزاده كرمانی در تئاتر ایران خود یك «متن كامل» بود گفت: وقتی تاریخ رشد و توسعه علمی و آكادمیك هنرهای نمایشی ایران را ورق بزنیم و نام این استاد و چند هنرمند تاثیرگذار و بزرگ را از آن حذف كنیم متوجه می شویم كه اگر این نخبگان علمی و فرهنگی در تئاتر ایران نبودند، امروزه هنرهای نمایشی ایران در فرودست ترین حالت ممكن خود قرار داشت.

وی ادامه داد: حاصل سال ها تلاش و ممارست استاد ناظرزاده كرمانی در مقوله آموزش تئاتر به دانشجویان را امروزه می توانیم در درخشش هنرمندان جوان، مستعد و تحصیلكرده تئاتر ایران و آثار خلاقانه و پیشرو آنها جستجو كنیم و این مساله جز در سایه حضور اساتید نخبه و آگاهی چون ناظرزاده كرمانی امكان وقوع نداشت.

حسین مسافرآستانه كارگردان و مدیر پیشین مركز هنرهای نمایشی دیگر سخنران این مراسم نیز با اشاره به تاكید اغلب سخنرانان بر دانش، بینش و توانایی علمی استاد ناظرزاده كرمانی گفت: من به عنوان یكی از شاگردان وی علاه بر مسائل آكادمیك، معرفت، عشق به تئاتر و دوست داشتن هنرمندان و فعالان این عرصه را آموختم.

وی ادامه داد: خوب به خاطر دارم در سال هایی كه دانشجو بودیم، ناظرزاده هر از گاهی نمایشنامه های خود را به كلاس می اورد و از ما می خواست تا درباره آنها نظر بدهیم، كیفیت و قوام آن اثار به حدی بود كه كلامی برای ارائه نداشتیم؛ اما بعد متوجه شدیم كه این مدرس بزرگ درس تعمیق رفاقت و تشویق ما به همراهی و همكلامی با سایر هنرمندان در تئاتر را آموختند.

در ادامه علیرضا نادری نمایشنامه نویس و منتقد تئاتر نیز با اشاره به دوران دانشجویی خود در كلاس های استاد ناظرزاده كرمانی گفت: در سال های میانه دهه 60 نسل ما، اغلب دانشجویانی بودند كه دوران دفاع مقدس را تجربه كرده و سپس در كلاس های دانشگاه حاضر شده بودند و در آن میان تلاش های این معلم بزرگ برای تغییر فضا و اتمسفر زندگی ما و همراهی مان با هنر نمایش اتفاقی بود كه جز به مدد ناظرزاده از دست هیچكس دیگری ساخته نبود.

«حمید فرخ نژاد» بازیگر سینما و تلویزیون و «پانته آ بهرام» بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، دیگر چهره هایی بودند كه در این مراسم به ذكر خاطراتی از دوران دانشجویی خود و كلاس های فرهاد ناظرزاده كرمانی پرداختند.



** سایه روشن های مراسم تقدیر از استاد ناظرزاده كرمانی

- مراسم بزرگداشت سه دهه فعالیت فرهاد ناظرزاده كرمانی در عرصه توسعه علمی، آكادمیك و عملی هنرهای نمایشی كشور كه قرار بود از ساعت 21 شنبه (29 تیر ماه) در سالن شماره یك تماشاخانه ایرانشهر برگزار شود با نیم ساعت تاخیر آغاز شد و تا ساعت 12 و 30 دقیقه بامداد ادامه داشت.

- استقبال از این مراسم به حدی بود كه ظرفیت سالن شماره یك این مجموعه پر شده بود و افرادی نیز تمام مدت به صورت ایستاده نظاره گر این مراسم تقدیر ماراتن گونه بودند.

- اجرای مراسم بر عهده فرزاد حسنی، طراحی صحنه را منوچهر شجاع و كارگردانی بر عهده نیما دهقان بود.

- فضای شاد و توام با بیان خاطرات شیرین از سابقه حضور هنرمندان مدعو در این مراسم در كلاس های استاد ناظرزاده كرمانی، محیط متفاوتی را برای برگزاری این مراسم طولانی رقم زده بود.

- علاوه بر پخش مستقیم تصویر پرده برداری از تابلوی حك شده به نام استاد فرهاد ناظرزاده كرمانی بر سر در سالن شماره یك تماشاخانه ایرانشهر توسط ویدئو پروجكشن، یك فیلم مستند به كارگردانی حمیدرضا اردلان و یك نماهنگ با محوریت فعالیت ها و سخنان این مدرس و پژوهشگر پیشكسوت برای حضار پخش شد.

- در انتهای مراسم تعداد محدودی از كتاب «مجموعه مقالات استاد فرهاد ناظرزاده كرمانی» كه در این مراسم به شكل رسمی رونمایی شده بود، بعد از امضا توسط این هنرمند پیشكسوت، میان چهره ها و هنرمندان مدعوع توزیع شد.

- غیبت چهرها و هنرمندان حاضر در هیات مدیره خانه تئاتر در این مراسم از جمله اتفاقات بحث برانگیز این مراسم بود.

- پیش از آغاز مراسم، ضیافت افطاری برای مدعوین روزه دار در فضای تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد.

حسین مسافرآستانه، افسانه ماهیان، جمشید مشایخی، اصغر همت، هما روستا، فردوس حاجیان، علیرضا نادری، یاسر خاسب، قادر آشنا، اصغر دشتی، بهرام افشاری، نوید محمدزاده، شهره سلطانی، محمد حاتمی، هادی مرزبان، بهروز بقایی، آتش تقی پور، پانته آ بهرام، حمید فرخ نژاد، شكرخدا گودرزی، رضا ثروتی، رحمت امینی، ولی الله شیراندامی، كوروش سلیمانی، نصرالله قادری، علی سلیمانی، اشكان خلیل نژاد، رضا گوران، وحید لك، گلبرگ ابوترابیان، محمدرضا اصلانی، جمعی از دانشجویان تئاتر، اهالی رسانه و دوستداران هنر نمایش از جمله حاضران در این مراسم بودند.

فرهاد ناظر زاده كرمانی درسال 1326 در تهران متولد شد و با تحصیل در رشته تخصصی هنرهای نمایشی، مدرك كارشناسی خود را در رشته‌ های ادبیات نمایشی از دانشكده هنرهای دراماتیك تهران و علوم اجتماعی از دانشكده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران كسب كرد.

وی برای ادامه تحصیل به خارج از كشور رفت و مدرك دكترای رشته هنرهای ارتباطی - نمایشی را از دانشگاه آمریكا اخذ كرد.

این استاد دانشگاه عضو هیات علمی گروه هنرهای نمایشی دانشكده‌ هنرهای زیبا دانشگاه تهران در سال 1363، استاد ممتاز دانشگاه تهران در سال 1371 است و در تأسیس دانشگاه هنر و راه ‌اندازی گروه هنرهای نمایشی و نیز تهیه برنامه آموزشی برای دوره كارشناسی ارشد دانشكده هنر دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشگاه‌های و موسسات آموزش عالی همكاری داشته است.

دریافت جایزه بهترین پژوهشگر هنر و بهترین نمایشنامه با مضمون وضعیت زنان در سال 1375 و برگزیده شدن به عنوان چهره ماندگار از جمله جوایزی است كه ناظرزاده كرمانی طی بیش از سه دهه فعالیت كسب كرده است.

فراهنگ(5)**9266**1588