تهران- وزيران فرهنگ ايران و عراق در ديدار امروز خود بر توسعه روابط فرهنگي هنري و گردشگري ميان دو كشور تاكيد كردند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا ، در دیدار روز یكشنبه 'سید محمد حسینی' وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با 'لوا باء الصمیم' وزیر فرهنگ گردشگری و آثار باستانی عراق دو طرف بر توسعه عمیق تعاملات فرهنگی هنری تاكید كردند.

دراین دیدار سید محمد حسینی ضمن خوشآمد گویی به طرف عراقی به روابط دیرینه دو كشور اشاره كرد و گفت: خوشبختانه دو كشور با توجه به مشتركات فرهنگی هنری دینی و اسلامی دارای مشتركات فراوانی هستند.

وی همچنین در این دیدار از مواضع عراق در قبال دولت سوریه و مسایل منطقه قدردانی كرد .

حسینی گفت: ایرانیان علاقه خاصی به عراق دارند چرا كه بارگاه ملكوتی شش امام معصوم(ع) در آن كشور قرار دارد همین مساله زمینه ساز توسعه روابط فرهنگی هنری و سایر روابط دو كشور شده است.

وزیر ارشاد ابراز امیدواری كرد این رفت و آمدها شرایط بهتری را برای بهبود مردم و ملت دو كشور و همچنین تعاملات فرهنگی هنری ایجاد كند.

حسینی گفت: در ایران همواره تاكید كردیم كه زایران در پوشش كاروان های حج و نه بصورت انفرادی به عراق عزیمت كنند.

به گفته وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی با گسترش روابط دو كشور به سمتی برویم كه لغو روادید را داشته باشیم چرا كه این امر سبب رونق و توسعه بحث زیارتی و گردشگری میان دو كشور خواهد شد.

رییس شورای فرهنگی عمومی با توجه به درخواست طرف عراقی در خصوص راه اندازی شبكه ماهواره ای العراقیه در ایران گفت: اكنون بالغ بر 120 دفتر شبكه خبری خارجی در ایران مستقر هستند كه ما نیز موضوع شبكه ماهواره ای العراقیه در ایران را در اولویت كاری قرار خواهیم داد .

وزیر ارشاد تاكید كرد: در حال حاضر زبان فارسی در دو دانشگاه بغداد و بصره در حال آموزش است،از مسوولان عراقی درخواست داریم كه موضوع ترویج و گسترش آموزش زبان فارسی كه زبان دوم جهان اسلام است بیشتر توجه شود.

حسینی برای حضور در برنامه های فرهنگی عراق از جمله جشنواره ها و نمایشگاه ها را اعلام آمادگی كرد و همچنین از طرف عراقی خواست كه در فعالیت ها جشنواره های فرهنگی و هنری ایران حضوری پر رنگ تر داشته باشند.

به گزارش ایرنا، وزیر فرهنگ گردشگری و آثار باستانی عراق نیز از وزیر ارشاد بخاطر وقتی كه در ایران برای حضور و ملاقات تعیین كردند، قدردانی كرد .

لوا باء الصمیم گفت: خوشبختانه روابط سیاسی اقتصادی و فرهنگی دو كشور سابقه دیرینه دارد و اینگونه رفت و آمد ها بر تعاملات می افزاید.

این مقام عراقی ضمن محكوم كردن تحریم ها علیه ایران گفت: ما نیز مانند ایران مواضع مشترك در رابطه با مردم سوربه و مسلمانان در جهان داریم.

وزیر فرهنگ و گردشگری عراق درخواست كرد كه خواهر خواندگی برخی از استان های عراق با ایران هرچه زودتر عملی شود.

وی همچنین ادامه داد: مسوولان عراقی تمامی تلاش خود را برای ایجاد امنیت برای مردم و زایران ایرانی بكار خواهند بست.

فراهنگ(4)**1355