تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۲

كوثر ، اردبيل - شب هاي قدر بهترين زمان براي قرب به خداوند است چرا كه انسان ها مي توانند در اين شب ها با عبادت هاي خود باعث گشوده شدن درهاي رحمت الهي به سوي خود شوند.

بر اساس احادیث و روایات شب های قدر از فضیلت بسیاری برخوردار است و یك شب آن می تواند آن قدر به انسان استعداد دهد كه به اندازه هزار ماه ارزش داشته باشد.

در این شب سرنوشت افراد هر آنچه با سرنوشت انسان ها ارتباط دارد بر اساس حكمت و مصلحت رقم می خورد ، پس باید این شب را قدر دانسته و به اعمال سفارش شده در این شب بدرستی عمل كنیم.

عبادت در این شب برابر هزار ماه است و شب‌ زنده‌ داری و تلاوت قرآن و مناجات و عبادت در این شب بسیار توصیه و تاكید شده و خوابیدن در شب قدر مذموم و شب‌زنده‌داری در آن مستحب است.

بنا بر روایات روز قدر هم به اندازه شب قدر ارزشمند است و دعا كردن و استغفار در شب قدر جزو وظیفه دانسته شده و رسول خدا (ص) بر دعا در آن و طلب عافیت از خداوند تاكید بسیار كرده است.

از پیامبر گرامی اسلام (ص) نقل است: 'از خداوند به دور باد و نفرین بر كسی كه به شب قدر برسد و زنده باشد ، اما آمرزیده نشود'.

از حضرت رسول (ص) پیرامون شب زنده داری شب قدر نیز نقل است كه فرمودند: 'كسی كه شب قدر را شب زنده‌داری كند تا شب قدر آینده عذاب دوزخ از او دور شود'.

استاد مطهري در تعریف قدر می گوید: 'قدر به معناي اندازه و تعیین است ، حوادث جهان از آن جهت كه حدود و اندازه و موقعیت مكاني و زماني آنها تعیین شده ، مقدور به تقدیر الهي است'.

بر اساس روایات اسلامی شب های قدر دارای مراتب اهمیت است ، شب نوزدهم، شب بررسی سوابق است ، شبی است كه اعمال را بررسی می‏كنند و شب تقدیر و اندازه‏گیری كردن امور نسبت به سال آینده است.

شب بیست‏ و یكم شبی است كه بعد از آن كه امور و سوابق آن بررسی شد در آن شب ثبت و ضبط می‏شود ، یعنی امور سال آینده را می‏نگارند.

شب بیست ‏ وسوم هم شب توشیح و امضا است.

امام جمعه كوثر روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به حضور جوانان متعهد و دین مدار در این شب ها در تكیا و مساجد گفت: امیدواریم شایستگی درك درست این

شب ها را خداوند به همه اعطا كند.

حجت الاسلام لطف الله عبداللهی افزود: شب های قدر شب های راز و نیاز و خلوت با معبود ، شب زنده داری و شكرگزاری از خداوند است.

وی از روحانیان خواست با كردار و اعمال خود مردم را به سوی خداوند متعال ارشاد كنند.

وی افزود: ماه مبارك رمضان بویژه شب های قدر پیش رو بهترین فرصت طلب بخشش معصیت و گناهان مومنان از سوی پروردگار متعال است.

وی ماه مبارك رمضان را بهترین فرصت خودشناسی و خداشناسی دانست و اظهار كرد: در این ماه رحمت به خدمت و اطعام ایتام و نیازمندان بسیار سفارش شده است.

وی گفت: خداوند در قرآن مجید از شب قدر به بزرگی یاد كرده و سوره‌ای نیز به نام سوره قدر نازل فرموده است.

وی افزود: در تمام سال شبی به خوبی و فضیلت شب قدر نمی‌رسد ، این شب ، شب نزول قرآن ، شب فرود آمدن ملائكه و روح نیز نام گرفته است و عبادت در شب قدر برتر از عبادت هزار ماه است.

امام جمعه كوثر در ادامه با اشاره به لیالی پر فضیلت قدر و ایام شهادت حضرت علی(ع) اظهار كرد: همه مردم باید در تلاش باشند تا شب های قدر را به نحو درست درك كنند زیرا در این شب مقدرات یك سال انسان‌ها و روزی‌ها ، عمرها و امور دیگر مشخص می‌شود.

عارف اسماعیل زاده گیوی

7123/594/530