تهران- نمايندگان مجلس شوراي اسلامي تصويب كردند كه به منظور برنامه ريزي، تصويب مقررات هماهنگي و نظارت بر نحوه سنجش علمي و پذيرش دانشجو در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي كشور در تمامي مقاطع شوراي سنجش و پذيرش دانشجو تشكيل شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز (دوشنبه) مجلس به بررسی جزییات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی كشور پرداختند و ماده یك این طرح را با 136رای موافق، 6 رای مخالف و 9 رای ممتنع ازمجموع 206 نماینده حاضر تصویب كردند.

در ماده یك این طرح اصطلاحات به كار برده در این قانون به شرح زیر تعریف شده است:

الف- سابقه تحصیلی: نمرات دروس سه سال آخر دوره متوسطه است كه امتحانات آن مطابق اصول سنجش و اندازه گیری توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسری، نهایی و استاندارد مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش برگزار می شود.

ب- آزمون عمومی: آزمون سراسری از میان دروس عمومی رشته های تحصیلی در سه سال آخر دوره آموزش متوسطه است كه توسط سازمان سنجش آموزش كشور برپا می شود.

پ- آزمون اختصاصی: آزمون سراسری از میان دروس تخصصی رشته های تحصیلی در سه سال آخر دوره آموزش متوسطه كه توسط سازمان سنجش آموزش كشور برگزار می شود.

ت- رشته محل: رشته های تحصیلی كه داوطلب براساس محل تحصیل انتخاب و به ادامه تحصیل می پردازد.

نمایندگان همچنین ماده 2 این طرح را با 130رای موافق، 9 رای مخالف و 11 رای ممتنع ازمجموع 206 نماینده حاضر تصویب كردند.

مجلسی ها در ماده 2 این طرح تصویب كردند كه به منظور برنامه ریزی، تصویب مقررات هماهنگی و نظارت بر نحوه سنجش علمی و پذیرش دانشجو برای تمامی رشته ها و مراكز آموزش عالی كشور در مقاطع كاردانی، كارشناسی، كارشناسی ارشد پیوسته، دكترای حرفه ای و دكترای پیوسته، شورای سنجش و پذیرش دانشجو تشكیل شود.

با تصویب نمایندگان مجلس از جمله اعضای این شورا وزیر علوم تحقیقات و فناوری (رییس شورا)، وزیر آموزش و پرورش، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشكی خواهد بود.

همچنین معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاون آموزشی وزیر آموزش و پرورش، معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و رییس سازمان سنجش آموزش كشور (دبیر شورا) از دیگر اعضای این شورا خواهند بود.

براساس این مصوبه، یك نفر از نمایندگان عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر و روسای مركز سنجش آموزش و پرورش و مركز آزمون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نیز به عنوان ناظر در شورای سنجش و پذیرش دانشجو خواهند بود.

نمایندگان در تبصره ماده 2 این طرح مقرر كردند: عضویت اعضا در این شورا قابل تفویض به غیر نیست و شورای سنجش و پذیرش دانشجو با حضور حداقل پنج نفر از اعضای غیرناظر رسمیت می یابد.

نمایندگان مجلس همچنین در ماده 3 طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی كشور وظایف و اختیارات این شورا را به شرح ذیل تعیین كردند:

الف- برنامه ریزی و ایجاد هماهنگی در امر سنجش و پذیرش دانشجوی دانشگاه ها

ب- تصویب عناوین، محتوا و مقررات آزمون ها. شورا موظف است در اجرای بند فوق اسناد بالادستی از جمله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقشه جامع علمی كشور را رعایت كند.

پ- تصویب مقررات روش پذیرش دانشجو در دانشگاه ها مندرج در ماده 4

ت- تصویب میزان تاثیر هر یك از عوامل سابقه تحصیلی، آزمون عمومی و آزمون اختصاصی در سنجش

ث- بررسی و تصمیم گیری در امور مربوط با سنجش و پذیرش دانشجو در چهارچوب این قانون و همچنین امور ارجاعی از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی امنیت ملی

ج- بررسی و ارزشیابی و تایید گزارش سازمان سنجش آموزش كشور در مورد كیفیت و رعایت مقررات قانونی آزمون سراسری حداكثر چهارماه پس از اعلام نتایج نهایی و ارسال گزارش آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی و كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس.

مجلسی ها این ماده را نیز با 132 رای موافق، 4 رای مخالف، 5 رای ممتنع از 216 نماینده حاضر تصویب كردند.

همچنین نمایندگان در تبصره ماده 3 این طرح مصوب كردند كه شورای سنجش و پذیرش دانشجو می تواند برای انجام وظایف محوله كارگروه های تخصصی تشكیل دهد.

طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی كشور 11 ماده دارد و كلیات این طرح در جلسه روز گذشته (یكشنبه) مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز مجلس ماده 4 این طرح را با 132 رای موافق، 17 رای مخالف، 6 رای ممتنع ازمجموع 195 نماینده حاضر تصویب كردند.

براساس این مصوبه، پذیرش دانشجو در دانشگاه ها به روش ظرفیت رشته، محل و تقاضای داوطلبان براساس سابقه تحصیلی یا سابقه تحصیلی یا آزمون (عمومی یا عمومی - اختصاصی) صورت می گیرد.

نمایندگان مجلس در تبصره 1 ماده 4 این طرح نیز مصوب كردند: وزارت آموزش و پرورش مسوولیت ارایه سابقه تحصیلی برای دانش آموزان و متقاضیان ورود به دانشگاه را برعهده دارد.

مجلسی ها در تبصره 2 این ماده نیز تصویب كردند: سازمان سنجش آموزش كشور مسوولیت سنجش داوطلبان را برعهده دارد.

همچنین خانه ملتی ها در تبصره 3 ماده 4 این طرح مقرر كردند: تعیین روش پذیرش به دانشگاه براساس ظرفیت رشته ها و تقاضای داوطلبان برعهده شورای سنجش و پذیرش دانشجو است كه به صورت سالانه تعیین و از طریق سازمان سنجش آموزش كشور قبل از ثبت نام اعلام می شود.

نمایندگان مجلس در تبصره دیگری تصویب كردند: پذیرش دانشجو براساس سابقه تحصیلی به صورت تدریجی و صعودی است و پس از پنج سال حداقل 85 درصد ظرفیت پذیرش دانشجو در كل كشور بر مبنای سابقه تحصیلی خواهد بود.

نمایندگان مجلس در تبصره 5 مصوب كردند: در سال اول اجرای این قانون تاثیر سابقه تحصیلی در پذیرش داوطلبانی كه دارای سابقه تحصیلی هستند، حداقل 25 درصد است.

مجلسی ها همچنین ماده 5 این طرح را با 111 رای موافق، 16 رای مخالف و 8 رای ممتنع ازمجموع 194 نماینده حاضر تصویب كردند كه براساس آن دانشگاه ها می توانند حدنصاب نمره لازم جهت پذیرش در رشته محل های خود را به شورای سنجش و پذیرش دانشجو پیشنهاد دهند و در صورت تصویب نسبت به پذیرش دانشجو اقدام كنند. وظیفه هماهنگی در امر پذیرش برعهده سازمان سنجش آموزش كشور است.

سیام(3)**9121**9132**1336