آبادان- مسوول اداره كنترل، نگهداري و تعميرات پيشگيرانه شركت پالايش نفت آبادان گفت: پالايشگاه آبادان به عنوان بزرگ‌ترين و متنوع‌ترين مجموعه پالايشگاهي كشور، همواره در زمينه استفاده از روش‌هاي نوين پيشگام بوده است.

گزارش ایرنا از روابط عمومی شركت پالایش آبادان دكتر 'عبدالحسین دارمی‌زاده' روز دوشنبه گفت: هدف مدیریت در بخش نگهداری و تعمیرات، بر كمترین از كار افتادگی و بیشترین زمان در سرویس بودن دستگاه‌ها پالایشگاه آبادان استوار است.

وی اظهار داشت: برای حصول به این خواسته، ایده‌آل این است كه خرابی دستگاه را پیش از مشكل‌ساز شدن تشخیص تا فرصت كافی برای اقدامات اصلاحی را داشته باشیم.

دكتر دارمی‌زاده گفت: به همین منظور، سیستم‌های كنترل، نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه مبتنی بر اصل پایش وضعیت تجهیزات و ارائه بهترین شیوه نگهداری طراحی شده‌اند و در راستای رسیدن به نتیجه دلخواه از ابزارها و روش‌های پیشرفته علمی استفاده می‌كنند.

وی افزود: اداره كنترل، نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه پالایشگاه آبادان از سال 1379 فعالیت خود را آغاز كرده و درسال‌ها علاوه بر گسترش دامنه فعالیت‌های خود، به طور مداوم سعی در استفاده از فناوری روز برای بهبود عملكرد خود داشته است.

مسوول اداره كنترل، نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه شركت پالایش نفت آبادان گفت:هم‌اكنون این اداره مشتمل بر دو بخش اصلی پایش وضعیت (CM) و گروه مكانیزاسیون نگهداری و مدیریت تعمیرات (CMMS) است كه هر یك از این دو بخش به چهار گروه ماشینری، برق، ابزاردقیق و مكانیك ثابت تقسیم می‌شوند.

دكتر دارمی‌زاده گفت: در بخش CM عمده فعالیت‌های این بخش بر بررسی وضعیت تجهیزات دوار از قبیل پمپ‌ها، توربین‌ها و كمپرسورها و همچنین ترانس‌های برق استوار است.

وی افزود: با توجه به حساسیت و تاریخچه هر دستگاه، برنامه زمان‌بندی تهیه شده و تمامی تجهیزات زیر پوشش كه نزدیك به دو هزار تجهیز دوار و 300 ترانس است در یك ماه مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

دارمی زاده اظهار داشت: با توجه به عمومیت استفاده از آنالیز ارتعاشات در تشخیص عیوب برای دستگاه‌های مختلف، این روش اساس كار قرار گرفته و از آنالیز روغن و ترموگرافی در جهت تكمیل پایش وضعیت استفاده می‌شود بطوریكه این پایش مستمر سبب می‌ شود كه روند تغییر در شرایط كاری دستگاه رصد شده و خرابی‌ها در ابتدای پیدایش تشخیص داده شوند و لذا از صدمات بیشتر جلوگیری می‌گردد.

وی اظهار داشت: ترموگرافی به عنوان یكی از روش‌های موثر پایش وضعیت در سال‌های اخیر مورد توجه زیادی واقع شده و به نوعی به یكی از اصلی‌ترین ابزارهای CM در بخش‌های تعمیرات پیشگیرانه واحدهای صنعتی، مخصوصا در مورد تجهیزات برقی تبدیل شده است.

دارمی زاده افزود: پالایشگاه آبادان جزو نخستین واحدهای صنعتی است كه از روش برای عیب‌یابی و كشف خرابی تجهیزات استفاده كرده است.

مسوول اداره كنترل، نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه شركت پالایش نفت آبادان یكی دیگر از فعالیت‌های بخش CM، صدور دستوركارهای نگهداری پیشگیرانه (PM) عنوان كرد و افزود: مجموعه این فعالیت‌ها سبب شده از بسیاری خرابی‌های پرهزینه در پالایشگاه آبادان جلوگیری و قابلیت اطمینان بهره‌بردار به تجهیز در حال سرویس افزایش یابد.

دكتر لامی زاده گفت: با مدیریت نگهداری و تعمیرات دستگاه‌ها، میزان هزینه خریداری قطعات، انبارداری و انجام تعمیرات غیرضروری به میزان قابل توجهی كاهش یابد.

وی افزود: پروژه CMMS در راستای استقرار سیستم مكانیزه تعمیرات و مدیریت در شركت ملی پالایش و پخش كلید خورده است كه این نرم‌افزار هم اینك مراحل اولیه راه‌اندازی خود را سپری می‌كند.

مسوول اداره كنترل، نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه شركت پالایش نفت آبادان اظهار داشت: در این مرحله با همكاری پرسنل بهره‌برداری، تجهیزات موجود در واحدها شناسایی شده و نمودار فرآیندی و ارتباط تجهیزات با یكدیگر مشخص می‌گردد.

دارمی‌زاده افزود: در این روش اطلاعات با اطلاعات مالی تجهیزات تركیب شده و به نرم‌افزار تغذیه می‌گردد كه تاكنون اطلاعات تجهیزات 57 واحد از 70 واحد عملیاتی وارد نرم‌افزار شده و كارت فعالیت‌های مربوطه تهیه شده است.

7102/538