تهران- معاون بهينه سازي انرژي سازمان بهره وري انرژي ايران(سابا) گفت: يك سوم از اوج (پيك ) مصرف برق كشور در تابستان مربوط به لوازم سرمايشي است.

' امیر دودابی نژاد' امروز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به افزایش مصرف بارهای سرمایشی در سال های اخیر گفت: در شش سال گذشته پیك مصرف روز از پیك شب بیشتر شده كه علت اصلی آن بارهای سرمایشی است.

وی اضافه كرد: این در حالی است كه اجرای راهكارهای بهینه سازی مصرف در بخش روشنایی و توزیع لامپ های كم مصرف منجر به كاهش پیك شب شده است .

معاون سابا ، با بیان اینكه 16 هزار مگاوات از پیك بار مصرف برق كشور مربوط به وسایل سرمایشی است، افزود:این به بدان معنی است كه سرمایه گذاری عظیمی در كشور ایجاد شده كه فقط در طول سه ماه از سال استفاده می شود.

این كارشناس بهینه سازی مصرف برق در كشور نبود تناسب میان قیمت برق با سایر هزینه های خانوار و اجرا نشدن مقررات ملی ساختمان را از دلایل عدم مصرف بهینه برق ذكر كرد و افزود: در حالی كه كولرآبی برای بخش اعظم كشور وسیله سرمایشی مناسبی به شمار می رود اما در سال های اخیر مردم به سمت استفاده از كولرهای گازی حركت كرده اند.

وی عدم استفاده بهینه از سیستم های تهویه مركزی در برج های مسكونی و تجاری و ورود بی رویه محصولات با رتبه انرژی پایین را از دیگر علل افزایش پیك بار مصرف روز نسبت به شب در سال های اخیر عنوان كرد.

دودابی نژاد با بیان اینكه مصرف برق كولرهای گازی چهار برابر كولرهای آبی است،گفت: شاخص كارایی (راندمان)ER كولر آبی به دلیل استفاده از انرژی نهفته آب 32 است در حالی كه شاخص راندمان خنكای كولرهای گازی در بهترین حالت 3 است.



** الكتروموتورهای سوخته كولرهای آبی را تعمیر نكنید

این مقام مسئول گفت: سیم پیچی الكتروموتورهای سوخته كولرهای آبی متوسط مصرف آن را حدود 200 وات افزایش می دهد.

به گفته دودابی نژاد اختلاف هزینه صرف شده تعمیر و خرید یك دستگاه الكتروموتور 50 هزار تومان است،در حالی كه هزینه صرف شده برای تعمیر این دستگاه معادل یك سال و چهار ماه سرمایه گذاری اضافه است.

وی اضافه كرد:از الكتروموتورها نباید به عنوان یك وسیله تعمیرپذیر استفاده كرد و بهتر است الكتروموتور نو خریداری و نصب شود.

اقتصام(4)**2021**1601**