مشهد – يك فوق تخصص غدد و متابوليسم كودكان گفت: سالانه از هر 100 هزار كودك در كشور بين 10 تا 15 نفر به ديابت نوع يك مبتلا مي شوند.

دكتر 'پيمان اشراقي' روز چهارشنبه در حاشيه ششمين همايش سراسري تازه هاي غدد و متابلويسم ايران در بيمارستان امام رضا (ع) در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا، افزود: آماري كه در زمينه شيوع ديابت بين دوره سني از بدو تولد تا 14 سال در ايران وجود دارد، مشابه كشور آمريكاست.

وي بيان كرد: ديابت يا بيماري قند، يك اختلال متابوليك (سوخت و سازي) در بدن است، در اين بيماري توانايي توليد انسولين در بدن از بين مي ‌رود يا بدن در برابر انسولين مقاوم شده و بنابراين انسولين توليدي نمي‌ تواند عملكرد طبيعي خود را انجام دهد.

او اظهار داشت: در كشور ما آمار مراجعه به پزشك از سوي كودكاني كه نخستين علائم ابتلا به ديابت خفيف در آنان بروز پيدا كند، بسيار كم است و بيشتر در زماني كه بيماري حاد مي شود به پزشك مراجعه مي كنند.

وي بيان كرد: وضعيت ديگر مربوط به نوعي از ديابت در كودكان است كه به آن 'كتواسيد دوزي سيلين' گفته مي شود و در واقع يك 'كتواسيدوز ديابتي' است كه در مواقع حاد اين بيماري بوجود مي آيد و تشخيص و درمان آن مشكل است.

او اظهار داشت: براساس آمار موجود، در كشورهاي ديگر دنيا بروز نوع حاد ديابت از نوع كتواسيدوزي در بين كودكان كم است و اغلب كودكاني كه مراجعه مي كنند علائم ديابت نوع خفيف آن را دارند.

وي بيان كرد: اين در حالي است كه در كشورمان كودكاني كه به پزشك مراجعه مي كنند علائم بيماري در آنها بيشتر از نوع كتواسيدوز ديابتي است كه بسيار ملايم بروز مي يابد اما خطر زيادي دارد.

او اظهار داشت: شواهد نشان مي دهد كه در كشورمان مراجعه و تشخيص نوع ديابت در كودكان بسيار با تاخير انجام مي گيرد كه بايد اين مهم با اطلاع رساني بيشتر به خانواده ها اصلاح شود.

وي بيان كرد: برگزاري همايش هايي از اين دست و اطلاع رساني آنها توسط رسانه ها باعث مي شود كه مردم علائم ديابت در كودكان را سريع و قبل از اينكه به كتواسيدوز ديابتي تبديل نشود، تشخيص دهند و اجازه ندهند كودك هنگامي كه بيماري در وي به مرحله حاد خود رسيده به پزشك مراجعه كند.

او ادامه داد: به طور كلي ديابت به چهار گروه ديابت نوع 1، 2، ديابت حاملگي و ديابت به علل متفرقه تقسيم‌ مي‌ شود.

وي بيان كرد: در ديابت نوع يك كه مربوط به سنين زير 30 سال است، توليد انسولين از پانكراس (لوزاالمعده) به علت از بين رفتن سلولهاي سازنده انسولين، متوقف مي شود به همين دليل افراد مبتلا به اين نوع ديابت بايد از بدو تشخيص، انسولين مورد نياز بدن را به صورت تزريقات روزانه تامين كنند.

او اظهار داشت: 90 درصد بروز ديابت در كودكان از نوع ديابت يك است كه تكرر ادرار، كاهش وزن، تاري ديد، خستگي مفرط، خشكي دهان و غيره از علائم آن مي باشد و والدين با مشاهده اين علائم در كودكان بايد به پزشك مراجعه كنند تا با همان آزمايش ساده قند خون بيماري و شدت آن مشخص شود.

وي با بيان اينكه اساس درمان ديابت نوع يك، انسولين مي باشد، افزود: خانواده ها معمولا حاضر نمي شوند به بچه آنها انسولين تزريق شود لذا دست به دامان درمان هاي ديگر مثل طب هاي گياهي يا سنتي مي شوند.

او افزود: استفاده از طب سنتي براي درمان ديابت كودكان بايد در كنار تزريق انسولين انجام گيرد زيرا اگر از انسولين صرف نظر كنيم و به دنبال طب سنتي باشيم بعضا عوارض جدي و حاد شدن بيماري گريبانگير كودك خواهد شد.

اين پزشك متخصص گفت: بروز ديابت در كودكان علائم محيطي دارد و عمدتا ژنتيكي نيست، نوع ژنتيكي اين بيماري مربوط به ديابت نوع دو مي باشد كه در كودكان معمولا بروز پيدا نمي كند.

اشراقي افزود: احتمال بروز ديابت نوع يك در كودك در خانواده هايي كه پدر مبتلا به آن باشد، شش تا هفت درصد است و در صورت ابتلا احتمال شيوع آن در كودكان بعدي دو تا پنج درصد مي باشد.

وي با بيان اينكه به طور معمول عامل بروز ديابت نوع يك در كودكان كمبود ويتامين 'دي' است، افزود: بروز عفونت هاي خفيف در طول يك سال اول تولد و عفونت هاي متعدد در طول دوره جنيني تا يك ماهگي ريسك ابتلا به ديابت را بالا مي برد.

او ادامه داد: پس از دوره هاي مزبور بروز عفونت در بدن كودك ريسك ابتلا به ديابت را كاهش مي دهد و كمبود ويتامين دي(D) عامل اصلي ابتلا به اين بيماري مي شود.

وي اضافه كرد: ويتامين D نقش تنظيم كننده سيستم ايمني بدن را دارد و كمبود آن بدن را در مقابل ويروس ها ناتوان مي سازد.

دبير علمي ششمين همايش تازه هاي غدد و متابلويسم كودكان در ايران گفت: در اين همايش بيشتر اختلالات ديابت، اختلالات تيروئيد و انواع و اقسام غدد در كودكان مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد.

به گزارش ايرنا، همايش تازه هاي غدد و متابوليسم كودكان در ايران از 30 مرداد تا اول شهريور ماه امسال در بيمارستان امام رضا (ع) در حال برگزاري است.

7489/659