مشهد - استاندار خراسان رضوي با اشاره به اينكه استان قطب توليد صادرات زعفران در كشور و جهان است گفت : بايد زمينه حضور بازارهاي موجود و بازارسازي ارتقا يابد.

محمد حسين فروزان مهر در جلسه كارگروه توسعه صادرات استان افزود : براي حفظ اين بازارها و بازارسازي هم بايد موضوعاتي از قبيل بهبود فرآيند توليد زعفران در راستاي افزايش سرانه در هر هكتار و ارتقاي كيفيت محصول عرضه شده را با بهره گيري از روش هاي نوين بيش از پيش مورد توجه قرار داد.

وي با بيان اينكه 15درصد از ارزش افزوده اقتصادي توليدات بخش كشاورزي استان مربوط به صادرات زعفران است، گفت : اين استان هم اينك 95 درصد از صادرات زعفران كشور را به خود اختصاص داده است .

وي گفت در سال گذشته 126 تن زعفران به ارزش تقريبي 398 ميليون دلار و در چهار ماه نخست امسال 5/31 تن زعفران به ارزش 45 ميليون دلار از طريق گمركات استان صادر شده است.

وي با اشاره به توانمندي هاي كشور در حوزه بيوتكنولوژي و اقبال كشورهاي توسعه يافته به استفاده از توليدات ارگانيك، بر انجام اقدامات ترويجي جهت آشنايي زعفران كاران استان با اين روش ها تاكيد كرد.

وي افزود : با توجه به تكاليف وزارت جهاد كشاورزي، از سازمان متبوع آن در استان انتظار مي رود برنامه ريزي هاي لازم را در زمينه آموزش كشاورزان و تغيير الگوي كشت در مناطق جنوبي استان در دستور كار قرار دهد.

وي گفت : سطح زيركشت زعفران در استان بالغ بر 58 هزار هكتار است كه نزديك به 70 درصد از سطح زيركشت كشور را به خود اختصاص مي دهد.

فروزان مهر با اشاره به طرح بهبود توليد، توزيع و صادرات زعفران كه در هيات دولت مصوب و ابلاغ شده است از سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي خواست تا ساز و كارهاي اجرايي آن را ارايه نمايد.

وي ارزآوري، امكان كشت زعفران در مناطق كم آب و تناسب آن با اقليم خراسان رضوي را از مهم ترين ويژگي هاي اين محصول راهبردي برشمرد.

وي اظهار داشت: خوشبختانه با پيگيري شوراي ملي زعفران و مساعدت دولت و مجلس شوراي اسلامي زيرساخت هاي قانوني لازم جهت جهش در اين حوزه فراهم شده است .

اين مسوول ادامه داد : بايد با تعامل دستگاه هاي اجرايي استان و بخش خصوصي و استمرار پيگيري هاي ياد شده اين تلاش ها منجر به ايجاد جهش در اين حوزه شود.

استاندار خراسان رضوي با اشاره به خواص درماني زعفران، انجام پژوهش هاي كاربردي در اين زمينه با استفاده از اعتبارات پژوهشي مصوب سال جاري را ضروري دانست و گفت: ايجاد صنايع تبديلي زعفران از ديگر مواردي است كه مي توان با استفاده از منابع توسعه بخش كشاورزي در جهت تحقق آن گام برداشت.

وي بر پيگيري ايجاد گمرك تخصصي زعفران در استان تاكيد كرد و افزود: اين امر نه با هدف ايجاد انحصار در صادرات زعفران، بلكه با رويكرد نظارت بيشتر بر استانداردهاي زعفران صادراتي بايد انجام شود.

فروزان مهر ثبت ژنتيكي زعفران ايران را از مهم ترين اولويت هاي اين حوزه دانست و گفت: اين امر از مصادره برند زعفران ايراني به نام ساير كشورها جلوگيري مي كند.

استاندار خراسان رضوي در ادامه با اشاره به گزارش ارايه شده پيرامون حضور استان در نمايشگاه هاي خارجي و اعزام هيات هاي تجاري اقتصادي به بازتعريف ساز و كارهاي ارزيابي اجراي اين برنامه ها تاكيد كرد.

وي گفت: بايد دقت لازم براي حضور موثر در اين نمايشگاه ها جهت ارائه توانمندي هاي استان صورت پذيرد.

رييس كارگروه توسعه صادرات همچنين از برگزاري 12 نمايشگاه اختصاصي- پاويون جمهوري اسلامي ايران و تخصصي استان در سال جاري در خارج از كشور خبر داد.

وي ادامه داد: در راستاي هدفمند شدن بيش از پيش و تحقق اهداف حضور نمايندگان استان در نمايشگاه هاي خارجي، فعال شدن حوزه ديپلماسي كشورمان و اطلاع رساني و معرفي ظرفيت هاي استان جهت جذب سرمايه گذار ضروري است.

فروزان مهر در ادامه رويكرد دولت تدبير و اميد را توجه ويژه به مسايل سه حوزه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي عنوان كرد و گفت : در سالي كه مزين به نام حماسه سياسي و اقتصادي است از دستگاه هاي اجرايي و بخش خصوصي استان انتظار مي رود در اين راستا بيش از پيش تلاش كنند.

در اين جلسه گزارشي از اقدامات و برنامه هاي شوراي ملي زعفران و برنامه هاي استان براي اعزام هيات هاي تجاري و بازرگاني و حضور در نمايشگاه هاي بين المللي در سال جاري ارايه شد.

2713/659