كرمانشاه - كرمانشاه یكی از استان های مهم كشور در زمینه جذب گردشگر و توسعه صنعت توریسم است كه سالانه، گردشگران ایرانی و خارجی فراوانی را به سمت خود می كشاند.

به گزارش ایرنا؛ از معابد هفت هزار ساله گرفته تا اثر تاریخی ثبت شده جهانی كتیبه دوران هخامنشی و وجود بیش از چهار هزار چشمه و دیگر بناهای تاریخی، كرمانشاه را به یكی از استان های پرگردشگر كشور تبدیل كرده است.

وجود سراب های بسیار زیبایی همچون ریجاب و سراب صحنه در كنار غار آبی قوری قلعه در شمال شهر جوانرود با آب و هوای دلنشین كوهستانی، چشم هر بیننده ای را مسحور خود می كند.

سنگ نگاره بیستون و محوطه تاریخی طاق بستان از مشهورترین آثار تاریخی این استان هستند كه كمتر كسی در كشور وجود دارد كه نام آنها را نشنیده و یا حتی از آنها بازدید نكرده باشد.

این سنگ نگاره هفتمین اثر ثبت شده ایرانی در فهرست جهانی یونسكو در 30 كیلومتری شرق شهر كرمانشاه قرار دارد.

این كتیبه یكی از معتبرترین و مشهورترین سندهای تاریخی جهان است، چرا كه مهم ترین نوشته میخی زمان هخامنشی محسوب می شود.

در كنار این اثر تاریخی، سراب بیستون قرار دارد كه وجود این سراب و شرایط طبیعی مناسب پیرامون آن از دلایل مهم شكل گیری استقرارها در این ناحیه از دوره پارینه سنگی میانی تا دوران معاصر بوده است.

در قسمت فوقانی این سراب نقش برجسته داریوش، مجسمه هركول، نقش برجسته های اشكانی، غار شكارچیان، پرستشگاه مادی و بقایای شهر پارتی و در جنوب آن با فاصله اندكی بناهای ناتمام ساسانی، كاروانسرای ایلخانی و كاروانسرای شاه عباسی چشم نوازی می كنند.

وجود طبیعت زیبا، درختان چنار سر به فلك كشیده و آثار تاریخی منحصر به فرد در پیرامون سراب، آن را به یكی از پرجاذبه ترین و زیباترین سراب های ایران مبدل كرده است.

محوطه تاریخی طاق بستان دیگر اثر تاریخی استان كرمانشاه است كه مجموعه‌ای از سنگ‌نگاره‌ها و سنگ‌ نبشته‌های دوره ساسانی است كه در شمال غربی شهر كرمانشاه واقع شده است.

این مجموعه كه در قرن سوم میلادی ساخته شده از ارزش هنری و تاریخی زیادی برخوردار است.

چند صحنه تاریخی از جمله تاج‌گذاری خسرو پرویز، تاج‌گذاری اردشیر دوم، تاج گذاری شاهپور دوم و سوم و همچنین چند سنگ‌ نوشته (كتیبه) به خط پهلوی كتیبه‌ای در آن كنده‌كاری شده است.

همچنین وجود كوه و چشمه در این مكان، آن را به گردشگاهی روح‌فزا تبدیل كرده كه از زمان‌های دیرین تا به امروز مورد توجه بوده و قلب ها و چشم ها را به محاصره خود درآورده است.

سرپرست اداره كل میراث فرهنگی و گردشگری استان كرمانشاه با اشاره به وجود بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری فراوان در استان كهن و اساطیری كرمانشاه ، وجود دو اثر تاریخی بیستون و طاق بستان را غنیمتی بزرگ برای استان كرمانشاه عنوان كرد.

'نصرت الله سپهر' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینكه روزانه حداقل بین پنج تا هفت هزار نفر از محوطه تاریخی طاق بستان بازدید می كنند، افزود: برنامه ریزی لازم انجام شده تا این مجموعه تاریخی مانند سنگ نگاره بیستون، هر چه سریع تر در فهرست آثار تاریخی جهان ثبت شود.

وی گفت: برای تحقق این مهم، هم اینك طرح جامع طاق بستان در دست انجام است و در قالب اجرای این طرح تاكنون اقداماتی همچون پایین آوردن كف محوطه توسط باستان شناسان، سنتی كردن چهره بركه ها، چشمه سارها و سراب های محوطه با حفظ شكل اولیه و تملك قهوه خانه ها و مغازه های اطراف این محوطه تاریخی انجام شده است.

سپهر تاكید كرد: بمنظور تشریح كامل بنای تاریخی طاق بستان برای گردشگران، روزانه دو تن از بهترین افراد راهنما در این مكان حضور دارند تا زمینه های آشنایی هر چه بیشتر بازدید كنندگان با این بنا را فراهم آوردند.

وی درخصوص محوطه تاریخی بیستون نیز گفت: این مجموعه تاریخی هفت هزار ساله، روزانه گردشگران بسیار زیادی را به سمت خود می كشاند كه آماری بی نظیر است.

سپهر از بیستون به عنوان مجموعه ای متشكل از خطوط و معماری ادوار مختلف تاریخ یاد كرد و افزود: هر یك از آثار تاریخی موجود در این محوطه، برگی از كتاب نفیس پژوهش های ایران شناسی است.

وی با اشاره به تعداد زیاد بازدید كننده از محوطه جهانی بیستون، اظهار كرد: در سال های اخیر اقداماتی مانند سنگ چینی دور سراب با بكارگیری شكل طبیعت، لایه روبی كف سراب و جاده سازی با سنگ محیطی و بازسازی مجموعه دوره صفویه برای جذب بیشتر گردشگران از این محوطه تاریخی انجام شده است.

سپهر با بیان اینكه مطالعه عمیق و گسترده كتیبه بیستون نیز در دست انجام است، گفت: همچنین بنا داریم، زمین های اطراف این محوطه را به مجموعه محوطه اضافه كنیم.

وی افزود: یكی دیگر از طرح هایی كه برای جذب بیشتر گردشگران از دو محوطه تاریخی بیستون و طاق بستان در دست انجام داریم، زیباسازی محور بیستون به سمت طاق بستان است.

سپهر گفت: مطالعات لازم در این زمینه انجام شده و قرار است این محور كه حدود 30 كیلومتر طول دارد زیبا سازی شود تا گردشگران هر چه بیشتر از جاذبه های دیدنی استان كرمانشاه بهره مند شوند.

میراث بان كرمانشاه در پایان از عموم مردم برای بازدید از جاذبه های تاریخی و طبیعی استان كرمانشاه دعوت به عمل آورد و از آنان خواست در فرصت باقی مانده از فصل تابستان، به این استان زیبا سفر كنند.

7450/567 /537