شهرري - ايجاد تونل كمكي به منظور افزايش ظرفيت كانال ابوذر و با هدف هدايت آبهاي سطحي احداث شده و نقش موثري در كاهش خطر سيلاب كانال ابوذر دارد.

سيد احمد صفوي شهردار منطقه 15روزسه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: تونل كمكي ابوذر به طول چهار كيلومتر و در راستاي كانال ابوذر و در مجاورت آن (حدفاصل بلوار ائمه اطهار تا بزرگراه افسريه) احداث شده و با اجراي اين طرح، ظرفيت مازاد كانال انتقال ابوذر در حالت سيلابي توسط اين تونل به صورت ايمن و بدون ايجاد خسارت ناشي از آبگرفتگي نواحي شهري، به سمت پاياب بزرگراه خاوران منتقل مي شود.

وي اظهار داشت: در واقع هدف كلي اجراي طرح انحراف بخشي از سيلاب كانال ابوذر و كاهش احتمال آبگرفتگي نواحي مجاور است.

صفوي با اشاره به نقش تونل كمكي در انتقال بخشي از جريان كانال و تخليه سيلاب مازاد ظرفيت كانال ابوذر در مواقع سيلابي، گفت: اين تونل در انتقال رواناب كانال ابوذر به عنوان مجراي ميانبر در موقع مرمت و بهسازي كانال و يا احداث و تعمير تاسيسات متقاطع با كانال ابوذر و جلوگيري از سرريزي كانال و آبگرفتگي محدوده هاي مسكوني و خيابان هاي مجاور كانال ابوذر نيز تاثيرگذار است.

وي با تاكيد بر نقش كليدي كانال ابوذر به عنوان تنها سامانه انتقال آبهاي سطحي و هدايت سيلاب به پايين دست تاكيد كرد: احداث تونل كمكي در اين مسير بسيار ضروري بود كه الحمداله از سوي مهندس مشاور موسسه عمران خاكريز آب طي دو سال اجرا و به بهره برداري رسيد.

687/1914