دكتر 'علی نحوی' مدیرپروژه سامانه شبیه ساز رانندگی اتوبوس و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با بیان اینكه رانندگی در جاده های یكنواخت پس ازمدت مشخصی منجر به كاهش هوشیاری رانندگان می شود گفت: این امر در یك بازه زمانی در مراحل مختلفی از سطح 'هوشیاری كامل' تا 'خواب آلودگی' صورت می گیرد كه در استاندارد جهانی عنوان ك.اس.اس نام دارد و دارای 10 درجه است.
وی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی ایرنا افزود: این سامانه نیم ساعت قبل از این كه فرد به خواب آلودگی كامل برسد به وی هشدار می دهد.
مدیر این پروژه درباره نحوه عملكرد این بخش از سامانه افزود: اطلاعات مربوط به خودرو از جمله الگوی فشار دادن پدال ها و وضعیت فرمان خودرو در فرد هوشیار و خواب آلوده متفاوت است؛ از این رو این دستگاه برای شناسایی موقعیت راننده در رانندگی مجهز به سیگنال های فیزیولوژیك است.
وی گفت: همچنین در بخش های بعدی این پروژه نوار مغزی از رانندگان با نام سیستم 'ای.ای.جی.' تهیه می شود كه با بررسی آن سطح خواب آلودگی و خستگی فرد مشخص می شود. البته این نوارهای مغزی در خودرو واقعی استفاده نخواهد شد و فقط در شبیه ساز رانندگی برای صحه گذاری تعبیه شده است.
***رونمایی از سیستم هشدار دهنده تصادفات از طریق صندلی
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی همچنین درباره بخش دوم سامانه شبیه ساز رانندگی اتوبوس گفت: در این بخش وقوع خطر از طریق كفی صندلی و پشتی صندلی به صورت ویبراتور به راننده اطلاع داده می شود.
وی توضیح داد: هنگامی كه فاصله خودروی فرد با خودروی جلویی كمتر از میزان استاندارد شود، سولنوئید ها و ویبراتورهای قرار گرفته در پشتی صندلی راننده روشن می شود و لرزش های متعدد در كمر راننده ایجاد می كند.
نحوی اضافه كرد: همچنین ویبراتوری در كف صندلی راننده موجود است كه خطر موجود در سمت چپ و راست را از طریق ایجاد لرزش برای وی مشخص می كند.
براساس این گزارش این سامانه شبیه ساز رانندگی برای اتوبوسهای درون شهری و برون شهری با هدف كاهش تلفات جاده ای و تصادفات از سوی دانشگاه خواجه نصیر و با همكاری دانشگاههای امیركبیر، تهران، آزاد و شهید بهشتی، دانشكده علوم انتظامی و نیز شركت واحد اتوبوسرانی ، شركت اتوبوس سازی آكیا و عقاب طراحی و به بهره برداری رسید.
تجهیزات به كار رفته دراین سامانه شامل بدنه و اتاق كامل تا پشت سر راننده شامل تجهیزاتی چون داشبورد، آمپرها، صندلی راننده، كمربند ایمنی، فرمان، دكمه های دنده خودكار، كلیدهای باز و بست درها، ترمز دستی، شیشه ها و درهای بادی و ورودی مسافر و راننده است.
در این شبیه ساز همچنین تجهیزات دیگری مانند پدال گاز و ترمز به همراه سنسورهای موقعیت پدالها، عقربه های سرعت سنج، دورسنج موتور، درجه های آب و سوخت و نمایشگرهای پنل نیز نصب شده است تا رانندگان بتوانند در شرایط واقعی از موقعیت اصلی اطلاعات واقعی داشته باشند.
به گفته مدیر پروژه تجهیزات شبیه ساز رانندگی اتوبوس، نیروی انسانی مهمترین عوامل حوادث جادهای است به همین دلیل در این شبیه ساز شرایط تصادفات جادهای، ترافیك،جغرافیای انواع جادهها و شرایط آب و هوایی و وضعیت لغزندگی جادهها شبیه ساز شده است و رانندگان میتوانند با این شبیه ساز شرایط مختلف را تجربه كنند.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی شبیه ساز كل سیستم فنی خودرو را از دیگر قابلیتهای این سامانه نام برد و در توضیح نحوه علمكرد آن نوشت: برخی مواقع تصادفات به دلیل نقص فنی است از این رو در این شبیه ساز شرایطی چون تركیدگی لاستیكها، چپ كردن و هرگونه نقض فنی كه موجب تصادفات و حوادث رانندگی میشود در این تجهیزات تعبیه شده است.
علمی(5)**9190**1599
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۴
تهران- سامانه شبیه ساز رانندگی اتوبوس شامل تجهیزات تشخیص خستگی، خواب آلودگی و دستگاه هشدار دهنده حوادث رانندگی امروز- دوشنبه- در دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی رونمایی شد.