دوشنبه - معاون وزیر راه و شهرسازی ایران گفت: جمهوری اسلامی برنامه های كلان، متعدد و سرمایه گذاری های عظیمی را در راستای تحقق كریدور حمل و نقلی اروپا - قفقاز- آسیا (تراسیكا) انجام داده است.

به گزارش ایرنا ؛ 'شهریار افندی زاده' سه شنبه در دهمین اجلاس بین دولتی كریدور حمل و نقلی اروپا - قفقاز - آسیا موسوم به 'تراسیكا' در شهر دوشنبه افزود: ایران با هدف ارتقا و توسعه ترانزیت كالا ضمن تصویب و تدوین برنامه های كلان در این مورد سرمایه گذاری های عظیمی در برخی كشورهای همسایه و منطقه از جمله افغانستان و تاجیكستان انجام داده است.

وی تجهیز و افزایش میزان بارگیری و تخلیه در بنادر ایرانی دریای خزر تا سقف پنج میلیون تن به طور سالانه را از جمله برنامه های ایران در این مورد عنوان كرد و اظهار داشت: بندر امیرآباد در دریای خزر به شبكه ریلی ایران متصل است و به تجهیزاتی اعم از رو-روكامیون و راه آهن مجهز است و حمل بار از این بندر به بنادر خلیج فارس و بالعكس به آسانی میسر است.

افندی زاده اضافه كرد: تلاش برای ساخت یك مسیر ریلی جدید میان ایران، تركمنستان و قزاقستان به طول 900 كیلومتر با هدف اتصال كشورهای آسیای مركزی به تركیه ، اروپا و خلیج فارس یك پروژه اصلی و مهم است كه عملیات ترانزیتی در منطقه را ارتقا می بخشد.

این مقام وزارت راه و شهرسازی افزود: پروژه ریلی قزوین به نقطه مرزی آستارا به طول 370 كیلومتر از دیگر برنامه های ایران در تحقق اهداف تراسیكاست كه جمهوری آذربایجان ، گرجستان و حتی روسیه از طریق این شبكه ریلی ایران به تركیه ، اروپا و بنادر خلیج فارس متصل می شوند.

افندی زاده گفت: طول شبكه های ریلی ایران درحال حاضر حدود 9 هزار كیلومتر است و بیش از سه هزار كیلومتر در دست ساخت و 9 هزار كیلومتر دیگر هم درحال مطالعات امكان سنجی است.

وی افزود: 331 تیرپارك نیز در شبكه جاده ای ایران درحال بهره برداری است كه 19 تیرپارك آن در مسیر ترانزیتی سرخس بازرگان درحال استفاده است.

نماینده كشورمان در دهمین اجلاس تراسیكا گفت: ارتقا و تصویب برنامه راهبردی ایمنی راه ها برای دوره زمانی 2010 تا 2019 نیز به جد در ایران درحال پیگیری است.

وی با بیان اینكه یكی از فاكتورهای اصلی تشكیل تراسیكا توسعه سریع همكاری های اقتصادی و روابط تجاری بین اروپا و آسیا بوده است، اظهار داشت: این هدف بدون سازماندهی موثر حمل ونقل بین این دو منطقه بسیار مهم عملی نخواهد شد.

افندی زاده با بیان اینكه تمامی مشكلات سد راه عملكرد موثر كریدور شناسایی شده است، گفت: رویه های نامناسب در نقاط مرزی، پرداخت های غیررسمی در طول مسیر كریدور، استفاده از سیستم 'پروانه تردد' و تحمیل عوارض رسمی به كامیون های متردد از جمله موانع سد راه ارتقا تراسیكا است.

وی جذب كمك های فنی و مالی ازسوی سازمان های بین المللی ، یكسان سازی اسناد حمل و تسریع در رویه گمركی تردد مرزی ، حذف عوارض و مالیات اعمالی ازسوی برخی كشورهای عضو را از جمله پیشنهادهای ایران برای بهبود و توسعه حمل كالا در مسیر كریدور تراسیكا عنوان كرد.

دهمین اجلاس بین المللی كریدور اروپا - قفقاز - آسیا موسوم به تراسیكا از امروز سه شنبه با حضور یك هیات از ایران در شهر دوشنبه پایتخت تاجیكستان درحال برگزاری است.

آساق**1663**1392