شهركرد - همزمان با هفته گردشگری، جشنواره طبیعت و روستاگردی چهارمحال وبختیاری با تأكید بر معرفی محصولات برتر باغی استان در روستای هدف گردشگری ' یاسه چای ' شهرستان سامان برگزار می شود.

به گزارش ایرنا، فرماندار سامان عصر یكشنبه در نشست خبری جشنواره طبیعت گردی با تاكید بر معرفی محصولات باغی در جمع خبرنگاران رسانه های چهارمحال وبختیاری، گفت:این جشنواره از دهم تا دوازدهم مهرماه سال جاری برگزار می شود.

'اسفندیار قربانی' با تشریح توانمندی های شهرستان سامان در توسعه گردشگری چهرامحال وبخیتاری به ویژه در بخش اكوتوریسم، اضافه كرد:معرفی جاذبه های گردشگری استان به گردشگران محلی و گردشگران استان های دیگر، رونق اشتغال روستائیان با رویكرد فروش محصولات باغی و كشاورزی، كمك به كاهش مهاجرت روستائیان به شهر و رونق بخشی به محصولات صنایع دستی استان از اهداف برگزاری این جشنواره است.

وی با بیان اینكه 17 هزار هكتار باغ در شهرستان سامان وجود دارد و 12 درصد بادام تولیدی كشور در چهارمحال وبختیاری به ویژه این شهرستان تولید می شود، افزود: رونق اشتغال و افزایش ماندگاری گردشگر در این منطقه، فرصت مناسبی برای معرفی محصولات صنایع دستی مردم و محصولات كشاورزی آنان به گردشگران است.

قربانی برگزاری آیین برداشت بادام، آیین برداشت هلو، برگزاری جشنواره رفتینگ و راه اندازی غرفه های عرضه تولیدات كشاورزی مردم چهارمحال وبختیاری را از برنامه های جانبی پیش بینی شده برای این جشنواره عنوان كرد.

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست خبری، گفت:این جشنواره در راستای تحقق اهداف سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی و با هدف معرفی جاذبه های گردشگری روستای تاریخی یاسه چای و قابلیت های گردشگری چهارمحال وبختیاری به گردشگران در بخش كشاورزی برگزار می شود.

'مژگان ریاحی' از برگزاری جشنواره پخت آش محلی و برگزاری نمایشگاه صنایع دستی به صورت اكو موزه در خانه های روستایی، افتتاح پایگاه اطلاع رسانی و راهنمایی گردشگران استان، برگزاری تورهای آشنایی عكاسان، نقاشان، اصحاب رسانه و عموم مردم با جاذبه های گردشگری چهارمحال وبختیاری به عنوان برنامه های جنبی پیش بینی شده برای برگزاری جشنوراه روستا گردی یاد كرد.

وی تاكید بر حفظ محیط زیست و پاكسازی حاشیه و بستر زاینده رود، قایقرانی در زاینده رود و معرفی قابلیت های گردشگری و اقتصادی این رودخانه به گردشگران، دیدار از بافت تاریخی روستای یاسه چای، برگزاری مراسم آئینی نظیر گردو چینی، باران خواهی و بازی های بومی و موسیقی محلی و برگزاری تورهای رایگان را از دیگر برنامه های این جشنواره بیان كرد.

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری در پایان گفت:این استان از قابلیت های فراوانی برای توسعه گردشگری برخوردار است و باید با انجام كار فرهنگی، فراهم شدن زیرساخت ها و معرفی جاذبه های ناشناخته آن به گردشگران، صنعت توریسم استان را بیش از گذشته رونق داد.

برنامه های هفته بزرگداشت گردشگری از پنجم مهرماه همزمان با روز جهانی جهانگری در كشور و چهارمحال وبختیاری برگزار می شود.

مركز شهرستان سامان در فاصله 25 كیلومتری شهركرد مركز استان چهارمحال وبختیاری قرار دارد.

547/