تهران- مصرف دارو به ويژه در كودكان از اهميت بسياري برخوردار است ، گفته مي شود در ايران ازهر دو هزار كودك سه كودك از عوارض دارو در بيمارستان ها بستري مي شوند.

به گزارش خبرنگاراجتماعي ايرنا، خوراندن دارو به كودكان به خصوص در سنين زير يك سال مشكل است، چون در اين سنين رفلكس بلع قوي است كه با مقادير كمي از قطره يا شربت هم ممكن است كودك تمام دارو و حتي شيري كه خورده را بالا بياورد.

علاوه بر اين مايع بودن دارو سبب مي‌شود كه هنگام ريختن دارو در پيمانه نتوان بادقت زيادي ميزان دارو را اندازه‌گيري كرد به همين علت ممكن است نتوان برآورد صحيح از اينكه چه مقداري از دارو را كودك تف كرده و چه مقداري را قورت داده، انجام داد.

مصرف بيش از حد دارو يكي از شايع ترين موارد در اين خصوص است كه همه عوامل باعث مي‌شود كه داروهاي كودكان به شكل مناسبي مصرف نشود.

كودكان معمولا نسبت به مصرف دارو مقاومت نشان مي دهند كه براي راحت تر شدن كار، بعضي داروها را مي توان با آب يا شير رقيق به كودك بخورانيد كه البته در اين مورد مشورت با دكتر داروساز حاضر در داروخانه ها ضروري است.

به همين جهت نكاتي را قبل از مصرف دارو به كودكان بايد مورد توجه قرارداد به عنوان مثال قبل از دادن دارو به كودك دستورالعمل داخل جعبه را بايد به دقت مطالعه كرد و دارو را به همان اندازه كه پزشك تجويز كرده به كودك بدهيم .

اگر كودكي داريد كه همزمان بايد چند داروي مختلف مصرف كند، از مراقبين بهداشتي و پزشك درباره تداخل داروهايي كه مصرف مي‌كند سوال كنيد.

هنگام دادن دارو به دستور نوشته شده و تفاوت بين قاشق چايخوري و مربا خوري و غذا خوري توجه كنيد، بهتر است از وسيله توصيه شده و يا همراه با دارو (مثل قطره چكان يا پيمانه) استفاده كنيد.

اگرميزان مصرف با پيمانه قابل اندازه گيري نيست بهتراست براي اندازه گيري از سرنگ‌هاي مناسب استفاده كنيد، مثلا براي اندازه گيري 3 سي سي مي‌توانيد از سرنگ 5 سي سي استفاده كنيد.

هنگام دادن دارو به خصوص داروهاي بدون نسخه به وزن كودك توجه كنيد ، معمولا در دستورالعمل دارو ميزان دوز توصيه شده بر اساس وزن كودك نوشته شده است.

قبل از دادن دارو به كودك نوع دارو وميزان آن را با نسخه كنترل كنيد و هنگام اضافه كردن آب به داروهايي كه به شكل سوسپانسيون هستند، دقت كنيد كه كمتر يا بيشتر از حد نشانه آب نريزيد.

بررسي ها نشان مي دهد مادراني كه خود سرانه اقدام و دستورات پزشك را در اين زمينه رعايت نمي كنند كودكانشان ديرتر بهبود يافته و دچار عوارض دارويي شديد مي شوند.

سامانه 09646مركز اطلاع رساني دارويي و مسموميت براي اطلاع والدين از چگونگي مصرف داروها از سوي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي راه اندازي شده و والدين مي توانند براي اطلاع پيدا كردن از چگونگي مصرف داروها با اين سامانه تماس بگيرند.

متاسفانه ديد جامعه از دارو فقط جنبه بي خطري و شفابخشي آن است در حالي كه دارومشابه يك تيغ دو لبه است كه يك لبه آن متوجه عوامل بيماري زا بوده و لبه ديگرش به علت عدم آگاهي در مصرف صحيح آن جان انسان را مورد تهديد قرار مي دهد.

دارو بايد با دقت مورد استفاده قرار گيرد اگر به موقع و صحيح مصرف نشود اثر مثبت آن از بين رفته و به سمي مهلك تبديل مي‌شود، امروزه از لحاظ مصرف دارو در كشور با مشكلات كمي و كيفي خاصي مواجه هستيم.

اجتمام(5)9188 ** 1569