تهران - كارشناس مذهبي و رزمنده دوران دفاع مقدس، فرهنگ زندگي رزمندگان در دوران دفاع مقدس را الگوي مناسبي براي نسل هاي جديد دانست و گفت: در مناسبت هاي مختلف و توليد آثار فرهنگي و هنري مي بايست به اين مقوله از جنگ بيشتر پرداخته شود.

حجت الاسلام «محمدرضا زنگنه» روز چهارشنبه به خبرنگار فرهنگي ايرنا گفت: هر زماني كه خواسته ايم موضوع دفاع مقدس را مطرح كنيم؛ بيشتر به سراغ صحنه هايي رفته ايم كه هرچند ارزشمند است اما مشابه آن در ساير جنگ هاي جهان نيز ديده مي‌شود.

وي افزود: در هر جنگي منطقه اي ويران مي شود، تعدادي كشته و يا زخمي مي شوند ولي يك نكته مهم كه در دوران دفاع مقدس وجود داشت؛ موضوع فرهنگ زندگي رزمندگان اسلام بود كه كمتر به آن پرداخته شده است.

زنگنه كه مسووليت آموزش رزمندگان را در دوران دفاع مقدس به عهده داشت،افزود: زندگي قبل از عمليات يكي از مراحلي بود كه رزمندگان در جبهه‌ها آن را مي گذراندند و معمولا با طرح بحث هاي اعتقادي و اخلاقي و همچنين احكام همراه بود.

اين رزمنده دوران دفاع مقدس كه در عمليات فتح المبين مجروح شد؛ توضيح داد: سبكبالي و احساس نشاط و شادابي يكي ديگر از ويژگي‌هاي رزمندگان هشت سال دفاع مقدس بود كه در جاي جاي جبهه ها مشاهده مي شد.

به گفته زنگنه، يكي ديگر از خصوصيات زندگي در جنگ اين بود كه هر رزمنده اي آرزو مي كرد تا جزو نفرات اول عمليات و به عنوان خط شكن باشد و اين موضوع يك امتياز محسوب مي شد.

وي با بيان اينكه مهمترين مساله در عمليات هاي رزمندگان اسلام، روحيات و اعتقادات آنان بود،افزود: يكي از ويژگي هاي نيروهاي رزمنده، كم توقع بودن آنها و احساس تكليف در برابر ديگران بود كه از آن به ايثار تعبير مي كنيم.

زنگنه با بيان خاطره اي از عمليات فتح المبين گفت: يك روز شهيد «كاظم رستگار» فرمانده گردان اعلام كرد تا رزمندگان آماده اعزام به خط مقدم شوند و با توجه به اين كه عمليات هاي جنگي معمولا در شب آغاز مي شود، برخي از رزمندگان لب به اعتراض گشودند كه چرا ما را از خط شكن بودن محروم كرديد ولي بعدا متوجه شديم كه اين عمليات به عنوان مقابله با دشمن بعثي بوده و هنوز عمليات اصلي آغاز نشده بود.

فراهنگ**1003**