سنندج - داور هشتمين جشنواره بين المللي تئاتر خياباني مريوان، بردن تئاتر در دل توده مردم و طرح مسايل آنان را از رسالت هاي تئاتر خياباني ذكر كرد و گفت: در تئاتر خياباني اگر مسايل توده مردم مطرح نشود اين قشر اعتنايي به آن نمي كنند.

يه گزارش خبرنگار ايرنا، قطب الدين صادقي شامگاه چهارشنبه در كارگاه آموزشي ' كارگرداني در تئاتر خياباني ' در مريوان افزود: توده مردم آشنايي چنداني با تئاتر ندارند و هنر نمايش جايگاهي در زندگي اين قشر ندارد، رسالت تئاتر خياباني بردن اين هنر در ميان توده مردم است.

وي اظهار كرد: توده مردم به دليل درگيري در مشكلات و تنگناهاي زندگي به سراغ تئاتر نمي روند و از اين رو بايد تئاتر را به ميان اين افراد برد و اين وظيفه تئاتر خياباني است كه در اين راستا گام بردارد.

صادقي تئاتر خياباني را تئاتري فقير و بدون امكانات دانست و گفت: با كمترين امكانات و بودجه مي توان تئاتر خياباني اجرا كرد و تاثير گذار و حاوي پيام باشد.

وي با اشاره به اينكه زندگي ما مقداري غيرفرهنگي است، افزود: يك خانوار ايراني براي فرهنگ و هنر در طول سال حدود دو درصد هزينه مي كند در حاليكه هزينه همين خانواده براي دخانيات حدود هفت و نيم درصد است و اين به معناي اهميت هفت برابري سيگار به نسبت هنر در زندگي اين خانواده ها است.

داور هشتمين جشنواره بين المللي تئاتر خياباني مريوان در ادامه سخنان خود، گفت: بيان اصلي تئاتر بيان نمادين است و در تئاتر خياباني ضعيف ترين وجه نماد است.

دكتر صادقي با اشاره به لزوم حفظ جنبه هاي انتقادي تئاتر گفت: حفظ جنبه انتقادي تئاتر سبب حفظ شدن وجه اجتماعي كار مي شود.

اين كارگردان تئاتر، هنر نمايش را يكي از پديده هاي مدرنيته دانست و تاكيد كرد يكي از اركان مدرنيته نقد است و يكي از راه هاي نقد هنر نمايش است.

صادقي افزود: عموم مردم هنوز با شيوه سنتي زندگي مي كنند و با مدرنيته بيگانه هستند و با توجه به اينكه تئاتر در حوزه مدرنيته است با بردن اين هنر به ميان مردم مي توان آنها را تا حدي با مفهوم مدرنيته آشنا كرد.

وي با اشاره به تعزيه به عنوان بخشي از هنر سنتي جامعه ايراني گفت: تئاتر هنوز آنچنان كه بايد براي مردم ايران اهميت ندارد چون هنوز بخشي از فرهنگ آنها نشده است.

داور هشتمين جشنواره بين المللي تئاتر خياباني مريوان، مهمترين وظيفه گروه هاي تئاتر خياباني را ارائه اجراهاي جذاب براي مردم دانست و گفت: هنر نمايش، نقش تربيتي عظيمي دارد و لازم است از اين ظرفيت به شيوه اي مناسب بهره برداري شود.

وي با اشاره به تفاوت حوزه نمايش هاي ميداني با تئاتر خياباني تصريح كرد: تئاتر خياباني متناسب با محيط معنا پيدا مي كند و محيط غير تئاتري در دراماتيك كردن اجرا نقش بزرگي دارد.

صادقي انتخاب متن مناسب، انتخاب ريتم و ضرب آهنگ مناسب، بيان محكم بازيگر، جابجاي مناسب صحنه ها و انتقال ذات نمايش به وسيله شوك را از ضرورت هاي ارائه يك نمايش خياباني موفق دانست.

وي به كارگيري قدرت تعقل را براي يك كار خياباني موفق ضروري دانست و تاكيد كرد يك بازيگر تئاتر نبايد فقط بر كار احساسي تكيه كند.

داور هشتمين جشنواره تئاتر بين المللي خياباني مريوان با مقايسه دو وجه طنز و تراژدي در يك نمايش خياباني و اشاره به اينكه مردم از كارهاي تراژيك گريزان هستند، ارائه نمايش هايي با درون مايه طنز را در جذب مخاطب موثر دانست.

وي گفت: كارهاي ارائه شده در اين حوزه توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از آنجا كه درون مايه شاد ندارد مورد استقبال مردم قرار نمي گيرد.

صادقي در بخش ديگري از سخنان خود بر انتخاب موضوع مناسب تئاتر خياباني تاكيد كرد و گفت: خيلي از موضوعات كه در تئاتر خياباني اجرا مي شود ربطي به اين سبك از تئاتر ندارد و بايد متناسب با محيط كار اجرا كرد.

وي انتخاب متن در تئاتر خياباني را بسيار با اهميت دانست و افزود: متن بايد متناسب با شرايط جغرافيايي و تاريخي مردم منطبق باشد.

وي با اشاره به اينكه مخاطب تئاتر خياباني توده هاي مردم هستند، گفت: اين قشر حوصله تعمق ندارد و بايد تئاتر خياباني حاوي موضوعات اعتراضي و انتقادي باشد و بتواند در كمترين زمان با شوك و ضربه به تماشاگر تلنگر بزند.

وي بر داشتن شكل و ريتم، موسيقي پرمحتوا كه بتوان محيط را در انحصار بگيرد و نماد و سمبل در اجراهاي تئاتر خياباني به عنوان يك ضرورت تاكيد كرد.

دكتر صادقي همچنين بر برقراري ارتباط با مردم در تئاتر خياباني تاكيد كرد و گفت: بايد اين ارتباط در طول اجرا بين بازيگران و تماشاچيان برقرار باشد.

هشتمين جشنواره بين المللي تئاتر خياباني مريوان از روز گذشته آغاز شده و تا فردا جمعه ادامه دارد.ك/3

7346/533