بندرعباس - شترهای سرگردان درمحور ارتباطی میناب به جاسك استان هرمزگان؛ همچون ارابه های مرگ، راه زندگی را بر رانندگان و مسافران می بندند.

به گزارش ایرنا، با اینكه شتر دارای كاربردهای فراوان از لحاظ حمل بار مسافر در مناطق سخت گذر، منبع پروتیین و نامی آشنا برای ساكنان نواحی گرم و خشك است اما برای مردم شرق هرمزگان نام شتر یادآور خاطره ای بسیار تلخ و مصیبت بار است، نامی مترادف با مرگ، سوگ و ماتم، مصیبت، یتیمی.

درحالی كه رانندگان در جاده تاریك وخلوت سیریك به جاسك درحركت هستند، ناگهان شبحی وحشتناك درجلو خودروهایشان آشكار می شود كه فرصت واكنش را از راننده می گیرد و خودرو در پیكار با این جانور غول پیكر، تسلیم واژگونی می شود و زندگی چند نفر و خود شبح كه شتر است، در یك لحظه در جاده فنا مدفون می شود.

تاسف بارتر آنكه بازماندگان این تصادف، نمی توانند خسارتی دریافت كنند.

صاحبان شترها هم كه روز بعد متوجه تصادف می شوند،به عنوان ناظر از محل عبور می كنند اما خود را مقصر نمی دانند.

بنا به گفته برخی اهالی در سیریك، گاهی دیده شده كه علامتی كه برروی بدن وگوش شتر وجود دارد و تعلق آن را به شتردار منطقه می رساند، محو شده تا آثار جرمی دیده نشود.

درمسیر بیابانی میناب، سیریك و جاسك روستاییانی زندگی می كنند كه بواسطه شرایط آب و هوایی به پرورش شتر می پردازند و اداره زندگی آنان ازهمین راه است اما نظارتی بر نگهداری شترهایشان ندارند و شترها را در اطراف جاده رها می كنند.

ساماندهی نشدن این حیوانات،همچنان موجب نگرانی مسافران و رانندگان جاده سیریك - میناب - جاسك است.

وزن این شترها معمولا بین دو تن تا چهارتن است.

اغلب این تصادف ها در شب و تاریكی رخ می دهد كه شترها درحال چرا از كنار گذر جاده یك دفعه به روی آسفالت به حركت درمی ایند ومانند یك كوه در برابر راننده خودرو قرار می گیرند.

برخی راننده ها كه در این مسیر تردد می كنند از وجود شتر بی اطلاع هستند و اگرهم به تابلوهای محل تردد شتر توجه كنند، شترها ازمسیرهای دیگرخود را به جاده می رسانند ومنجر به تصادف می شوند.

شترها با دیدن نور به حركت درمی آیند و در مواردی بر آسفالت جاده می ایستند ویا می خوابند و هیچ اعتنایی به تردد خودروها نمی كنند.

امام جمعه جاسك با اظهار تاسف ازمرگ و میرناشی از برخورد خودروها با شتر می گوید: بارها این موضوع را در نماز جمعه مطرح كرده ام و خواستار توجه جدی مسوولان دراین باره شده ام ولی تاكنون این خواست مردم محقق نشده است.

حجت الاسلام جواد غلامی افزود: انتظار داریم مسوولان برای ساماندهی شترهای سرگردان كه عمده آنها در شب با خودروهای درحال حركت برخورد می كنند فكر اساسی كنند كه حوادث تلخ تكرار نشود.

وی در گفت وگو با ایرنا ادامه داد: صاحبان شترها باید به این باور برسند كه با رها كردن شترهای خود در شب و كشته شدن انسانهای بی گناه در جاده، مشاركت در مرگ افراد دارند وخداوند ازاین حق نمی گذرد.

غلامی بیان كرد:بزرگان وریش سفیدان روستاهای اطراف بایستی با شترداران صحبت كنندو یاد آورشوند كه مرگ عده ای از مردم به دلیل وجود شترهای شما در جاده رقم می خورد لذا نسبت به مواظبت ونگهداری آنها تلاش كنند و نگذارند شترها بصورت رها وسرگردان سر از جاده های اصلی دربیاورند.

فرماندار جاسك می گوید: ساماندهی شترها باید با هماهنگی بین همه استان های كویری كه دارای شتر هستند صورت بگیرد وتنها ازعهده این شهرستان برنمی آید چون برخی ازاین شترها از مناطق دیگر بصورت سرگردان سر از جاده های جاسك وسیریك به جاسك درمی آورند.

ابوذر مهدی نخعی افزود:در كوتاه زمان، شهرهای همجوار جاسك شامل كنارك،چابهار وسیریك با یك نشست و با كار كارشناسی پیگیر این معضل باشند و این امر در برنامه های فرمانداری جاسك قرار دارد.

وی ادامه داد: برای پروار بندی شتر هر 100نفر شتر یك هزارو 300مترمربع زمین و 120میلیون ریال وام از طرح توسعه كشاورزی به همت جهاد كشاورزی داده می شود كه صاحبان شترها موظف شدند نسبت به ساماندهی شترهای خود اقدام كنند.

نخعی گفت:همكاری مردم بخصوص ریش سفیدان ،معتمدین محل ،اعضای شوراها و دهیاران لازم است و در این زمینه باید صاحبان شترها درك كنند كه رهاسازی شترها مرگ افراد بی گناه در جاده ها را رقم می زند.

رییس شورای تامین جاسك ادامه داد:كار كارشناسی در حال انجام است كه با تصویب در شورای تامین شهرستان به شترداران فرصت می دهیم تا شتران خود را از كنار جاده جمع آوری كنند و درصورتی كه اقدامی صورت ندادند طبق قانون اقدام خواهد شد.

رییس شورای بخش مركزی جاسك هم گفت:یكی از راه حل ها، ملزم كردن صاحبان شترها برای پلاك گذاری و استفاده از كمربندهای شبرنگ در شب است تا هنگام تردد شترها در جاده ها رانندگان متوجه عبور این جانوران باشند.

محمد ابراهیمی افزود:برای اجرایی كردن این موضوع و اهمیت آن در این مدت بیش از 50 جلسه كلاس توجیهی گذاشته ایم ولی متاسفانه جواب نداده وصاحبان شترها ازآن استقبال نكرده اند و شترها همچنان در بیابان ها رها هستند.

رییس اداره ورزش و جوانان جاسك هم گفت: برای تشویق شترداران به اهمیت شتر و استعدادهای شترهای این منطقه، مسابقات شتردوانی چندین دوره برگزار شده وخواستار توجه ونگهداری آنها در هنگام شب درآغل شدیم .

عبدالمجید مرادی بیان كرد:شترهای جاسك از نوع جمازه هستند وارزش صادراتی برای برگزاری مسابقات در حوزه كشورهای خلیج فارس دارند لذا نیازمند هماهنگی با ارگان های ذیربط بویژه جهاد كشاورزی برای ساماندهی است تا شاهد حوادث تلخ نباشیم .

رییس اورژانس 115جاسك نیزاظهار داشت: تصادف شترها با خودروها به عنوان یكی از معضلات وحوادث تلخ برای مردم رقم می خورد كه درنیمه اول سالجاری 20مورد تصادف برخورد خودرو با شتر داشتیم.

مهراب افغانزهی افزود: دراین مدت پنج نفر كشته و20نفر زخمی شدند وخسارت زیادی هم به خودروها وارد شده است.

مدیر جهاد كشاورزی جاسك هم گفت: این شهرستان دارای چهار هزارو 900نفر شتر است كه در بین شهرستان های هرمزگان مقام اول را دارد.

علی انتظار المهدی افزود: ساماندهی شترهای این منطقه نیازمند همكاری همه اداره هاازجمله راه و شهرسازی، شوراهای روستاها ، منابع طبیعی، آب وفاضلاب شهری و روستایی، دامپزشكی و همچنین كار فرهنگی و عمرانی است.

وی گفت:جهاد كشاورزی برای ساماندهی شترها درمناطق پر جمعیت مانند گاوبندی، بهمدی، گیگن، سورگلم و یكدار اقدام به احداث بهاربند و خرید انشعاب آب كرده و شترها توسط ساربان ها مدیریت می شوند.

با این حال به نظر می رسد تا رسیدن به راه حلی عملی برای مهار شتر این سلطان بیابان كه اینك سلطان جاده ها شده است، امیدواری به آینده و آرزوی توفیق همچنان مطرح است.ك/4

7199/668/ 675

گزارش از :حسن آتش زبان و خلیل تنیده